Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
vizual54

Seastar/Baystar styrning

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt båt som har en hydraulstyrning från Baystar.

Rattpumpen är monterad direkt på instrumentpanelen vilket gör att den sticker ut ganska mycket. Tänkte att jag skulle montera ett drop in kit så ratten hamnar i bättre läge.

Dock verkar ju ha gjort de ingående komponenterna i kitet, HA5478, vara gjorda i guld med tanke på priset de vill ha för en plastbit, vad jag förmodar är en aluminiumpläterad guldplatta, fyra skruvar och några muttrar.

Någon som har gjort någon diy lösning på det hela som funkar bra?

Kommer även behöva lufta efter jag monterat om pumpen och tänkte jag skulle kolla vilken olja man ska. Även här verkar ju Seastar köra med mycket exotiska material då en liter verkar ligga på ca en 300 hundring.

Ska man köra deras olja eller vad brukar ni använda?

Efter en snabb googling verkar det vara en del som kör vanlig ATF Dextron II/III i sina system.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kitet kan du säkert göra själv eller med hjälp av någon kunnig. Du kan säkert skippa den svarta delen och bara göra skruvhål genom panelen för att fästa en aluminiumbit. Men den plastbiten de har täcker ju hålet som tas upp för pumpen. Hur ser din panel ut?

Men deras kit ser ju ganska smidigt ut. Vad är rätt pris för ett sådant kit i dina ögon? 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var kanske dumt formulerad. Det var inte om det går att skapa en egen lösning utan mer ifall någon hade gjort någon egen lösning för att få idéer. Jag har inte fått båten än så ingen möjlighet att se hur pump, infästning etc ser ut.

Kanske blir att cadda upp något sen när jag får båten och se vad de ska ha på för cnc på text PCBWAY.

Plastringen tror jag inte man ska skippa, den stabiliserar nog pumpen. Utan den blir det nog lite sladdrigt. Dock kan ju den ersättas med aluminium, marinplywood eller 3d printad ring.

 

Ang pris tycker jag nog att 1400:- är väl saftigt för vad man faktiskt får. Tillverkningskostnad på det där kan ju inte vara många kronor och de kan kan ju omöjligt lagt många timmar i arbetstid på att ta fram kitet som skulle rättfärdiga priset. Men alla deras tillbehör verkar ju ha en ganska hög prisbild, 400 pix för en plastslang och två anslutningar i plast känns också rätt orimligt.

 

Halva priset på försänkningskitet hade jag nog inte reagerat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 minuter sedan skrev vizual54:

Ang pris tycker jag nog att 1400:- är väl saftigt för vad man faktiskt får. Tillverkningskostnad på det där kan ju inte vara många kronor och de kan kan ju omöjligt lagt många timmar i arbetstid på att ta fram kitet som skulle rättfärdiga priset. Men alla deras tillbehör verkar ju ha en ganska hög prisbild, 400 pix för en plastslang och två anslutningar i plast känns också rätt orimligt.

1400:-? Är detta något annat kit eller?

https://kampetorpmarin.se/se/infallningskit-baystar-seastar.html?gclid=CjwKCAiAjoeRBhAJEiwAYY3nDJyP0O8Xw7rCWHn7aenu5nW9wgW2oV5i4mpokQ9x4l4yk3w2TX5vNxoCvsoQAvD_BwE

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt butik jag köpt båten av så är det HA5478 som jag refererade till i första posten som passar min rattpump

https://www.marinshopen.se/product/infällningssats-563867

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-fr-2009

Kitet du länkat till fäller bara, så vitt jag kan förstå, in pumpen med instrumentbrädans tjocklek. I mitt fall ca 3 mm skulle jag gissa på.

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-baystarseastar

 

"Halva priset på försänkningskitet hade jag nog inte reagerat på".

Ska nog rätta mig här vid närmare eftertanke.

Jag hade nog faktisk fortfarande tyckt det var dyrt men ändå beställt det. Om än med knuten näve i fickan :)

 

 

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev vizual54:

Enligt butik jag köpt båten av så är det HA5478 som jag refererade till i första posten som passar min rattpump

https://www.marinshopen.se/product/infällningssats-563867

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-fr-2009

Kitet du länkat till fäller bara, så vitt jag kan förstå, in pumpen med instrumentbrädans tjocklek. I mitt fall ca 3 mm skulle jag gissa på.

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-baystarseastar

 

"Halva priset på försänkningskitet hade jag nog inte reagerat på".

Ska nog rätta mig här vid närmare eftertanke.

Jag hade nog faktisk fortfarande tyckt det var dyrt men ändå beställt det. Om än med knuten näve i fickan :)

 

 

Synd att jag inte såg innan du beställde...

Kollega frågade om jag behöver eller vet någon som behöver 3D-utskrift i valfri färg (han har flera st 3D-skrivare). Bara man vet mått så kan han fixa.

 

Jag själv har beställt nya ramar till mina luckor och ventiler (är en plastram med myggnät som klickas i). Dessa ligger på ca 1000kr/ST, vägrar att köpa nya för det priset för en fyrkantig ram i plast. Jag gav honom 500kr för 6st, självklart får jag köpa en rulle myggnät på tex Jula för några kronor och limma fast.

 

Nu är det klart att jag fick "kompis" pris, men en tanke till dig, varför inte kopiera lösning via en 3D-skrivare? Tänker på täcklocket, resten går ju att konstruera själv, löjligt enkelt!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte beställt nåt än.

Vanlig FDM 3D skrivare för PLA/PETG har jag en själv samt tillgång till på jobbet.

Läste på lite efter din post och det verkar ju som PETG faktiskt har ganska bra väderbeständighet. Jag hade fått för mig att saker utskrivna med PETG skulle bli sprött och dåligt i utomhusmiljö.

PLA däremot är inte nåt vidare att använda utomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev vizual54:

Jag har inte beställt nåt än.

Vanlig FDM 3D skrivare för PLA/PETG har jag en själv samt tillgång till på jobbet.

Läste på lite efter din post och det verkar ju som PETG faktiskt har ganska bra väderbeständighet. Jag hade fått för mig att saker utskrivna med PETG skulle bli sprött och dåligt i utomhusmiljö.

PLA däremot är inte nåt vidare att använda utomhus.

Detta visste jag inte om, tack för informationen. Nu ska ju mina delar sitta inne, så för mig spelar det ingen roll iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev vizual54:

Enligt butik jag köpt båten av så är det HA5478 som jag refererade till i första posten som passar min rattpump

https://www.marinshopen.se/product/infällningssats-563867

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-fr-2009

Kitet du länkat till fäller bara, så vitt jag kan förstå, in pumpen med instrumentbrädans tjocklek. I mitt fall ca 3 mm skulle jag gissa på.

https://www.comstedt.se/produkt/infallningskit-baystarseastar

 

"Halva priset på försänkningskitet hade jag nog inte reagerat på".

Ska nog rätta mig här vid närmare eftertanke.

Jag hade nog faktisk fortfarande tyckt det var dyrt men ändå beställt det. Om än med knuten näve i fickan :)

 

 

Ajdå, sökningen som ledde till Kämpetorp gav fel kit, inte 5478. Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/3/2022 at 11:41 PM, vizual54 said:

Kommer även behöva lufta efter jag monterat om pumpen och tänkte jag skulle kolla vilken olja man ska. Även här verkar ju Seastar köra med mycket exotiska material då en liter verkar ligga på ca en 300 hundring.

Ska man köra deras olja eller vad brukar ni använda?

Efter en snabb googling verkar det vara en del som kör vanlig ATF Dextron II/III i sina system.

 

 

 

Om systemet är nytt och har fräsch olja i sig så kan du klara dig med det som finns. Samla upp oljan från pumpen i en helt ren liten plasthink. Låt den stå några timmar, eller över natten, så eventuella bubblor hinner försvinna. När du monterat tillbaka allt fyller du tillbaka oljan i pumpen igen. Luftar gör du genom att sakta röra ratten lite, och försiktigt, fram och tillbaka (max 1/2 varv). Luft finns bara i pumpen och eventuellt lite i slang-nipplarna. Givetvis är det lättare om du har lite extra olja så du kan fylla ett transparent påfyllnadsrör, för då ser du bubblorna. Om du byter till annan olja än Seastar, skölj ur systemet och fyll på hela systemet med den nya oljan. Det blir troligen dyrare och definitivt mycket mer arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för tipset, det tänkte jag inte på men det låter ju logiskt att det skulle gå att göra på det sättet. Får börja med att testa det. Men med min vanliga klantighet kommer jag med största sannolikhet snubbla över hinken och spilla ut oljan i garaget :)

Osäker på när oljan är bytt i det, systemet installerades 2015 så det kanske är dags om det inte är gjort än.

Började cadda upp ett eget drop in kit men behöver ha tillgång till båten för att kunna mäta lite på pumpen.

Fick ett bra pris på ett demokit som butiken jag köper båten av hade så vi får se om jag gör klart. Blir lite annorlunda då det verkar vara svårt att få tag på så långa skruvar som är gängade hela vägen. Annars skulle det väl kanske gå att lösa med gängstång.

 

 

Screenshot 2022-03-09 at 21.38.07.png

Redigerad av vizual54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...