Skeppskatten1 34 Postad 3 Mars , 2022 Hej alla ! Nu har jag gjort valet att byta till PSS axeltätning på Nimbus 26. Var har ni tagit kylvattnet till tätningen? Tacksam för idéer. Det är en VP MD 40.-81 mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 3 Mars , 2022 (redigerade) Beror lite på hur det ser ut. På vår förra båt satte jag en förgrening på kylvattnet innan slangen gick in avgaskröken. Hårdlödde i en 8mm mässingnippel i en 38mm skarv som sattes på slangen. Den lösningen fungerar på de flesta motorer. På nuvarande (en större Yanmarmotor) ersatte jag en avtappningskran för sjövatten på en av värmeväxlarna med en 8mm slangnippel. Edit: Slänger in en bild från min båtblogg på hemsidan (lilla bilden visar kranen innan den demonterades med nippeln som skall dit bredvid). Inte en MD40, men kanske ger lite idéer: Redigerad 4 Mars , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 4 Mars , 2022 16 timmar sedan skrev IngemarE: På nuvarande (en större Yanmarmotor) ersatte jag en avtappningskran för sjövatten på en av värmeväxlarna med en 8mm slangnippel. Det är vad jag gjorde också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeppskatten1 34 Postad 4 Mars , 2022 Tack så mycket för bra idéer! Tror det finns en avtappning på backslaget där jag kan skruva i en mässingsnippel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeppskatten1 34 Postad 5 Mars , 2022 Går åt rätt håll.. Nu ska bälgen komprimeras och sedan ska kylvatten hittas och kopplas 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeppskatten1 34 Postad 7 Mars , 2022 Och där hittade jag avtappning av sjövatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser