rainerpikkarainen 2 Postad 3 Mars , 2022 Hej på er! Jag har en Risör 27 (snipa modell) Ska montera givaren under båten någonstans. Undrar var den kan sitta bäst? Tacksam för info. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 3 Mars , 2022 När jag satte in ekolod på gullholmensnipan med liknande skrovform monterade jag det med sikaflex rakt mot skrovet (på insidan). Jag satte den ungefär på mitten (längdledes) där båten är som bredast. Breddledes satte jag ca 1/4 del in, dvs mitt i mellan kölen samt yttre fribord. Tänk på att inte sätta den så att det vid sjögång blir luft under skrovet där givaren sitter (tex lång fram i fören). Likaså inte för nära propellern då det kan bli kavitation och annat som gör att du inte får bra bild. Innan du monterar kan du fylla en påse med vatten, stoppa i givaren och hålla mot skrovet och se ifall du får bra bild. Detta gäller montage på insidan skrovet utan håltagning, det fungerade bra för mig, var aldrig djupare än 40m men till det så fungerade det bra iallafall. Lycka till 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rainerpikkarainen 2 Postad 3 Mars , 2022 Tack för bra info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 3 Mars , 2022 Vätska skall det vara men inte vatten. Ta något som inte fryser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 980 Postad 3 Mars , 2022 5 minuter sedan skrev Kane: Vätska skall det vara men inte vatten. Ta något som inte fryser. Det går bra med vatten om du gör provet på sommaren och det gör du väl för båten ska ju ligga i sjön för att få ett eko. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 3 Mars , 2022 46 minuter sedan skrev Kane: Vätska skall det vara men inte vatten. Ta något som inte fryser. Det absolut enklaste är att kladda fast givaren i någon bra marintätningsmassa, ”typ” Sikaflex eller en billigare variant från ex.v. Biltema, bara det inte finns luftbubblor i denna tätningsmassa fungerar det bra, samt att skrovet/botten är homogen, det funkar inte om det är en sandwishkonstruktion, men det är det nog inte på snipor. Se bara till att givaren sitter rakt, att den pekar rakt ner. Möjligen kan du få justera någonting som heter ”offset” (heter så hos Garmin) alltså så att instrumentet räknar bort avståndet från givaren upp till vattenytan. Om man vill krångla till det och vara väldigt ordentlig så köper man en speciell monteringssats, en burk som man kan justera så att den kompenserar för lutningen av båtens botten, den limmas sedan med samma marintätningsmassa, i denna monteras givaren, och så fyller man på med lämplig vätska som inte fryser, någon olja, vatten med glykol eller så, glycerin kan nog fungera också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gullholmarn 57 Postad 4 Mars , 2022 21 timmar sedan skrev rainerpikkarainen: Tack för bra info! Lycka till. Jag har numer sålt båten och köpt en Ohlson 8:8 som jag skall montera ekolod på nu i vår. Har beställt en raymarine P79 givare. den kan nog passa din båt bra. Givaren är dock restad hos Raymarine och skall få den i slutet på mars (jag beställde den i början på februari). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser