Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Burkrn666

Hemsegling - Norrköping till Göteborg!

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev raol:

Det är nog dessutom betydligt enklare att få med sig folk på färden om det handlar om de 2-3 dagar det tar från Strömstad till Gbg, än de 2-3 veckor det tar att runda Sydsverige. Gott om skyddade hamnar längs vägen också. Under tidig försäsong är det bara att välja och vraka.

 

Det är väl kanske optimistiskt med 2-3 dagar för en seglats mellan Strömstad och Göteborg?

Det är omkring 100 - 110 M (jag vet att det är 99 M mellan Göteborg och Syd-Koster) mellan dessa orter,  klart beroende på vilken väg man väljer. Om det är en stadig V, eller SV vind är det väl rätt ok, men det brukar börja med sydliga vindar tidigt på säsongen(?) Sedan är det seglingsförbud genom Sotekanalen och direkt olämpligt att segla genom Albrektssund trångt och strömt. Det är svårt att segla genom Havstenssund, strömt och höga berg, ännu svårare genom Hamburgsund, där man som ”nyburgare” kan bli överraskad av såväl vindkantringar såsom avsaknad av vind. Bara att bärga seglen och låta ”gräddvispen” puttra på. Fördelen är ju att man kan såväl fika som äta middag under gång genom dessa kanaler och flaskhalsar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar här med mycket motorgång - det är ju trots allt en transport. Är man två ombord som kan avlösa varandra för matintag, toabesök och bara lite vila, är 12 timmar per dag rimligt. Om man har som princip att man inte seglar, utan går för motor, om farten i målets riktning är under fyra knop, så blir det närmare 50 nm per dag. Då finns det lite marginal för oplanerade stopp eller förseningar också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde samma resa för 15 årsen 

När jag skulle bli seglare

Köpte en vega i Stockholm för färd till Göteborg   planerade resan på 5 veckor å det tog det på dagen  finns mycket att se å besöka 

Gjorde om samma sak hämta ny båt i Söderköping för 5 årsen 

Kan tillägga att jag hande snipa i 22 år innan jag skolade om till seglare

Vill man uppleva andra sidan Sverige så kör 

Men gör det när det är varmt å gött väder

Är mitt råd   

Saker kommer säkert att gå sönder

Å behöver bytas   finns ju hjälp att få i hamnar 

Jag fick byta packning i vattenpump  i Kalmar 

Och laga storsegel i Karlshamn  på vegan

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

Som vanligt två-tre läger-gruperingar. En som säger oj, farligt å en som säger kör,  så de övriga som handlar om annat. (Mamma mia Mount Everest....)

Å själv säger jag följande.

Om trådskaparen är tillräckligt van för att kunna segla sådär så kör. Under följande förbehåll som jag ser det.

 

Båten skall vara i skick. Då menar jag inte att det är fräscha dynor utan det tekniska. Alla linor å fall,  segel mm bara måste fungera felfritt  å vara lätt att sköta på en man under gungande hav  å blåst som småspik. För snart två år sedan seglade jag en båt från trakterna av Klädesholmarna sydvart å runt upp till Oskarshamn. För sent upptäckte jag att löpande riggen var kass å svårskött. Samma med rodret. Som bla bröts sönder, rorklten. Samma för skotvinscharna släppte greppet . kuggarna nerslitna. Å seglen själv krånglade med lattor som fastnade om man inte höll exakt  mitt i vindögat.

 

Det andra som bara måste funka är motorn. Den skall starta å äre en utombordare så visst blire svårt i sjögång men den måste funka ändå. På den här båten jag pratar om fick vi byta motor å laga 3 ggr å det tog till slut knäcken på resan. I kombination med svårhanterlig rigg å segel å styrning samt krånglande motor å så för lite sömn å på det en släng av Corona så resan var jobbig å fick avbrytas i Oskarshamn tyvärr.

 

Så jag säger igen du som skall köpa maxin, se till att riggen å löpnade funkar å segelsättning å revning likaså. Det skall gå lätt å inte krångla det minsta. Är man två ombord så underlättar det för då kan en styra medan man trixar med seglen..

 

Lanternor å överlevnadsdräkt å plotter å fan å så hans moster kan vi lämna därhän. Baggis i sammanhanget å utom skånekusten i syd  samt Hanöbukten å så Laholmsbukten, förutom dem är det inomskärs hela vägen å gott om platser att kasta ankaret för natten. Å sov ordentligt. Det är nästan det viktigaste.

För övrigt så är båten 6,8 m så enligt lagen räcker det med  att visa vitt ljus, ficklampa,  å hålla undan på natten. Om det sedan är bra är en annan sak. För övrigt så seglar 68:an väldigt bra, bättre än nästa storlek. Jag har transportseglat en sån från Oxelösund till Herrängen bara för att testa alla rykten. I skärgården går den bra. Till havs skall det vara långkölat. Den går som en jolle å man kan inte släppa rodret eller trimma så den håller kursen. Så skall man ner å slå en sjua i hinken måste man bräcka med focken å stoppa båten. För ni står la inte vid relingen å vattnar havet, nä, inte miljön men man vill inte bli upphittad med öppen gylf om ni förstår......

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Så skall man ner å slå en sjua i hinken måste man bräcka med focken å stoppa båten. För ni står la inte vid relingen å vattnar havet, nä, inte miljön men man vill inte bli upphittad med öppen gylf om ni förstår......

Man kan slå sin sjua i sittbrunnen om nöden kräver. 68:an har väldigt bra självlänsar. Spolar gör man med en hink vatten. Eller i hinken som man såklart har i en stuvlucka i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-03 vid 22:07 skrev Georg_Ohm:

Medhåll!

 

Det är inte alls svårt att segla, om man kan, och man kan visserligen lära sig seglingens grunder rätt snabbt. Men det är så mycket mer man måste känna till. Navigation har ju nämnts, det är inte heller så himla svårt, lika lätt som orientering på land med karta och kompass, precis samma principer.

Men att ge sig ut i en halvliten kanske delvis okänd båt, kanske med dolda fel och tekniska brister utan större erfarenhet tidigt på våren runt halva landet är ett halvhjärtat suicidförsök, det kan bli ett onödigt plågsamt försök att ta livet av sig, om man har otur, eller är illa förberedd.


Ju mer kunskap man tillgodogör sig, desto mer kommer man på att man inte vet.

 

Det finns förvisso personer som seglat jorden runt i små båtar rundat Kap Horn från fel håll och så. Det finns även dom som bestigit Mount Everest och andra toppar, men i det första fallet är det människor med väldigt god sjövana, kunskap, erfarenhet som dessutom är väl förberedda på vad som kan hända. I det andra fallet med de där höga bergen är det väl litet si och så med den saken, då en inte helt marginell procent blir kvar på berget djupfrysta i all evighet (iallafall enligt ett TV-program på SVT för en tid sedan). Ja Åreskutan är bättre, men även där kan det gå åt helskotta.

 

Jag har tidigare föreslagit landsvägstransport, men det är dyrt, jag tror det var omkring 20.000 kr jag betalade, möjligen litet billigare. Men det var för en båt på 9,5 x 3,1 meter och 5.500 kg ungefär.

Så det är sannolikt inte något alternativ, som någon skrev överstiger kanske priset på transporten båtens värde, eller kostar ungefär lika mycket. 

 

Att ta båten på trailer efter en förhoppningsvis stabil personbil är ju också ett äventyr. Jag har kört Maxi 68ans lillasyster, en Monark 540 som även den är designad av Pelle P. Detta med en stark dragbil och båten på en stabil och bromsad segelbåtstrailer. Och bara omkring 20 mil i max 80 km/h, ja det gick merendels mycket långsammare då det blåste en hel del, ekipaget var synnerligen vindkänsligt. Väl hemma var mina Hi-Jackers (justerbara stötdämpare) helt kassa, och dom var ändå avsedda för en tyngre pick-up. En himla massa bensin gick det också åt då det merendels inte gick att köra på femmans växel.

Så vid eftertanke är jag tveksam till mitt förra råd om båten i vagga på biltransporttrailer.

 

Göta kanal är trevlig, men ok, med en utombordare blir nog ändå trevligheten rätt begränsad och stressen stor.
Jag har kappseglat på Vättern, det gick inte så bra, och jag har blivit ordentligt sjösjuk på färjan mellan Gränna och Visningsö, Vättern är inte att leka med om vinden tar i, kall, nästan som i som ishavet är denna förkastningssjö också, jo jag vet jag har försökt att bada i den om sommaren.

 

Vänern har jag däremot trevliga minnen av, men denna sjö har ju stora vattenytor där vinden kan bygga upp rätt bra dyning om man har otur, och det brukar man ju ha. Västlig vind är väl rätt vanlig där också så det kan bli en hel del kryssning, ni som har Vänern som hemmavatten må fela mig om jag har rätt.

 

Sedan Trollhätte kanal, man är rätt liten i en fritidsbåt när man skall samsas i slussarna med kanalbåtarna. Slussarna upplever man också som gigantiska ur det perspektivet. Men slussvakterna är trevliga och hjälpsamma. Kan tänkas jag skriver fel, men kanalens personal vill ju helst kommunicera över VHF- radio, man kan ju kolla på hemsidan… jag vet att vi diskuterat det innan.

 

Och som redan delvis nämnts x flera, lägg till de pengar som en ”runtkustenseglig”, ”kanalfärd”, eller någon typ av landsvägstransport på en mer närbelägen båt, så får du sannolikt en båt som från början är bättre rustad än den i Norrköping.

 

Ja det är förenat med stora risker att oförsiktigt kliva ut på Göteborgs gator, men man lär ju inte frysaihjäl sig eller drunkna. Och om man nu färdas i något motorfordon som havererar kan man ju alltid dra handbromsen, stiga ur och ta spårvagnen hem, det är det ju litet svårare att göra till sjöss.

 

Kolla båtannonserna på Blocket, ställ in ett snävt sökområde, ”Göteborg och närliggande kommuner”,  eller hur man nu formulerar sig där så lär du förr eller senare finna en bättre båt som geografiskt ligger bättre till hands.

 

 

"Göta kanal är trevlig, men ok, med en utombordare blir nog ändå trevligheten rätt begränsad och stressen stor."

 

Min erfarenhet av att gå Mem- Sjötorp och vidare även Vättern, Vänern och Trollhätte kanal med utombordare är goda. Hade i slutet av 80-talet och i början av 90-talet en Junker 22, segelbåt, med 5 hk Yamaha utombordare som tog oss hela vägen från ost- till västkusten. Extra dunk med bensin i aktertoften vid långa passager på Vänern fixade bränsleproblemet.

En underbar resa som tog knappt nio dagar från stad till stad (Söderköping - Göteborg).

Dessutom en verklig naturupplevelse att "segla" mellan sädesfälten, akvedukten, sträcka över våra stora sjöar,  genom "Mörkmårdens" djupa skogar och hälsa på B v Platen.

Rekommenderas 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt.

 

Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt.

 

Men vad är verdict då? Blev det någon båt?

 

Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och  ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt.


Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar.

 

Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus.

 

//Martin

 

PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.

 

  • Gilla 9
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med båten och kontrollera att utrustningen är ok innan ni seglar iväg även om det bara är en seglats på drygt 40 nm till hemmahamnen. Samt det kan vara riktigt kallt i början av april och visar prognosen även busväder så avvakta gärna någon vecka. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Lycka till med båten och kontrollera att utrustningen är ok innan ni seglar iväg även om det bara är en seglats på drygt 40 nm till hemmahamnen. Samt det kan vara riktigt kallt i början av april och visar prognosen även busväder så avvakta gärna någon vecka. 

Håller helt med! Se till att alltid ha en ”plan B”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp flytväst med kraftig ögla att fästa livlina med hakar i. 

 

Kolla t ex Hjertmans. Baltic Offshore. 

De har även linan med tre krokar. 

 

Byt dock ut plastlåset på  grenlinan, som ska hindra flytvästen att glida över huvudet. Gäller att kolla alla flytvästar. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Burkrn666:

Hej igen! Först och främst vill jag bara tacka för allt engagemang som har visats, det skapar både trygghet och hoppfullhet att allt är möjligt.

 

Det finns de som har varit med om ruskiga grejer på havet och har därför större respekt för det. Det finns även de pirater som utmanar detta rusk. Alla har vi en story och ett sätt att leva. Och oavsett om majoriteten har stämplat detta äventyr som dumdristigt (vilket jag förstår nu) så har era inlägg fått mig att känna en tillhörighet till båtlivet och då jag ägde inte ens en båt.

 

Men vad är verdict då? Blev det någon båt?

 

Ja, det blev det. Som någon skrev i tråden dök det upp en 68a med mitt namn på strax utanför Sotenäs. Båten är köpt, har fina segel och  ligger redan i vattnet (sjösatt i år). Så nu blir det hemseglig från Malmön till Björlanda kile den 2 april ist. Kanske lite kallt, kanske inte lika långt, kanske helt perfekt.


Som sagt har era inlägg varit väldigt informationsrika, "vräsiga" och roliga. Och tack till alla som hört av sig via PM som erbjudit seglingshjälp och båtplatser i NKP. Känns som ett väldigt bra forum och community det här. Nu ska jag gå in på blocket och köpa flytvästar.

 

Håll utkik efter mig! båten heter Sinkadus.

 

//Martin

 

PS. Fortsätt gärna att skriv i tråden så att andra kan ta del av goda råd.

 

Det var ju ett himla bra beslut!

Så du nappade alltså på annonsen på Blocket..!?

 

Tja vi/ jag kanske ”överdrev” riskerna en smula, men man vet ju aldrig vad man råkar ut för på havet. 
Det är ju tryggare att börja med att ta dags- eller helgturer från Björlanda Kile, passa på att besöka Rörö och Hyppeln nu på våren innan alla andra hunnit sjösätta och ta sig dit ut. 
Om man man nu råkar ut för någontingen på och runt öarna i Öckerö kommun finns det hjälp att få på nära håll, SSRS har ju en station på Rörö, på Öckerö, Hönö och kanske på fler öar finns det varv och verkstäder. Och skulle det skita sig ordentligt finns det ju en färja som går till Hjuvik och därifrån buss till ”Nisseplatsen”…. Ja vissa turer går väl från Hönö Klova eller Burö… 

 

Så gratulerar till båtköpet och lyckan följa dig på havet! 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, bra val, tycker jag!

Om du är flexibel med när du ska segla ner, så försök att hitta en dag när det blåser måttligt från nordväst eller nordöst. Då blir det halvvind/slör hela vägen ner, och på så vis både snabb och bekväm segling. :)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon skrev att segling är tryggt men det är tryggt för att vana seglare inte tar onödiga risker, som att segla en båt man inte känner på vatten man inte känner med en kapten som inte är van.

 

Olyckstatistiken inom segling är låg pga av att segling bygger på gott omdöme och förmågan att kunna läsa av omgivningen korrekt. Det tar lite tid att lära sig det. Och misslyckas man, vilket förstås alla gör någon gång i början, så vill man inte vara ensam till havs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...