HeFe 3 Postad 28 Februari , 2022 Bakgrund; nybliven båtägare : Bayliner Ciera 2355 från 1997 med en ( törstig) Mercruiser 5,7L förgasare.. Två batteribanker med en "1-2 -All- off" brytare som jag vill ersätta med skiljerelä ! I ritningen har jag två säkringar ( A,B ) Säkring "B" skall skydda mot kortslutning i relät. Säkring "A" är då den som i Skyllermarks schema kallas "huvudsäkring" -. Frågor ; Hur skall jag tänka angående storlek på Säkringarna ? Om jag läst rätt ger min generator max 55A ifrån sig men jag antar att startmotorn drar väsentligt större strömmar momentant !? Jag har blivit rekommenderad att använda ett "Cyrix relä´" ( Victron) Det är specat att klara 120A. (Jag tittade på Biltema´s variant men läste i deras manual att reläet inte fick monteras i motorrummet, så det går bort för min del..) Jag är även tacksam för rekommendation om vilken modell av Brytare ( C,D )man bör använda !? Är den inritade shunten /batteri monitorn placerad rätt ? Tack på forehand !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Februari , 2022 (redigerade) Nu är ju din ritning lite fel. Brytare D skall vara kopplad till förb.-batteribanken. Helst med säkring också. T.ex. detta kit https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/skiljerelä/add-a-battery-blue-sea-65a Eller köpa relät separat plus 2 brytare så kan förbrukningsströmmen vara påslagen även när motorkretsen är avslagen, https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/huvudströmbrytare/huvudströmbrytare-blue-sea-m-serien Vem och varför rekommenderade Victronen? Om du har 16 mm2 mellan skiljerelät och batterierna kan du ha 100-150A säkringar (B) som kortslutningsskydd. Helst på båda sidor. Säkring A dimensioneras efter kabelstorleken. Vad har du tänkt där? Redigerad 28 Februari , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 28 Februari , 2022 Tack snälla för input !! Jag flyttar på brytare D till förbrukarbanken genom att ansluta till Säkring B - !? Cyrix-relät var det en säljare på en av butikerna i stan som rekommenderade. Men jag har själv funderat på just det som du länkade till; https://www.seasea.se/båtel/elinstallation/skiljerelä/add-a-battery-blue-sea-65a Men det låter som en bättre idét att göra som du skriver och köpa relät samt två separata brytare. Är det någon skillnad i funktionalitet mellan BlueSea relät och Cyrix ?? Jag är osäker på vilken kabelarea som sitter idag men om jag förstått rätt så har startmotorn en spec som säger "Max 120 A" - Är det det som styr vilken area och säkring jag skall ha ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Februari , 2022 Victrons är nog mer avancerat. Då kan man bl.a. koppla ihop batterierna för tillfällig starthjälp. Men då krävs kraftigare kablage än vad man behöver med normalt skiljerelä. D kan du koppla som du ritat och har du samma kabeldimensioner till skiljerelät och brytare kan de dela kortslutningssäkring. Försök att hitta kabeldimensionen till startmotorn idag. Skall du återanvända den? Om du byter den till 50-70 mm2 kan du ha upp till 400A säkring som kortslutningsskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 28 Februari , 2022 inte helt lätt att veta vad som blir bäst men när jag nu läser på om Bluesea kitet så lutar det nog mot det ,ser det som en fördel med en dual circuit brytare , det tar mindre plats och endast en brytare att vrida på/ av , även om man tappar flexibiliteten med att kunna bryta endast den ena kretsen.. Brytaren har ju även ett combine läge ifall man skulle behöva.. och som jag förstår förbikopplas reläet i detta läge och riskerar inte att brinna pga höga startströmmar. !? men man bör alltså avsäkra på båda sidor av reläet ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Mars , 2022 12 timmar sedan skrev HeFe: inte helt lätt att veta vad som blir bäst men när jag nu läser på om Bluesea kitet så lutar det nog mot det ,ser det som en fördel med en dual circuit brytare , det tar mindre plats och endast en brytare att vrida på/ av , även om man tappar flexibiliteten med att kunna bryta endast den ena kretsen.. Brytaren har ju även ett combine läge ifall man skulle behöva.. och som jag förstår förbikopplas reläet i detta läge och riskerar inte att brinna pga höga startströmmar. !? men man bör alltså avsäkra på båda sidor av reläet ? I Blueseas manual är det säkring på båda sidor, Jag har ett BEP DVSR relä på min båt och där sitter det inte några säkringar från fabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 1 Mars , 2022 Aha , Tack ja där har man ju ritat in avsäkringar , Jag ser att det har man inte gjort i instruktionen till "BEP DVSR" .. men jag antar att du ändå satt dit dessa ? Är "ANL-säkringar " från Biltema ett lämpligt val ? Jag ser även att "BEP DVSR" tål alltså högre ström ( 120 A ) jämfört med Blue Seas ; 65 AMP har jag någon fördel av det i mitt fall med en generator som ger Max 60 A ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 1 Mars , 2022 26 minuter sedan skrev HeFe: Aha , Tack ja där har man ju ritat in avsäkringar , Jag ser att det har man inte gjort i instruktionen till "BEP DVSR" .. men jag antar att du ändå satt dit dessa ? Är "ANL-säkringar " från Biltema ett lämpligt val ? Jorå, se mina lila rutor jag satt dit. Jag har satt dit en ANL-säkring vid mina förbr-batterier. På startbatteriet sitter ingen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 6 Mars , 2022 (redigerade) Hittade dessa ”polsäkringar” ; https://www.bluesea.com/products/5191 men de verkar inte vara särskilt poppis - ingen svensk ÅF som har hemma , Varför undrar man ? Max 300 amp - räcker det till det om den sitter på startbatteriet? Redigerad 6 Mars , 2022 av HeFe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Mars , 2022 55 minuter sedan skrev HeFe: Hittade dessa ”polsäkringar” ; https://www.bluesea.com/products/5191 men de verkar inte vara särskilt poppis - ingen svensk ÅF som har hemma , Varför undrar man ? Max 300 amp - räcker det till det om den sitter på startbatteriet? 300A räcker. Har du övergett tankarna på ANL? Mycket smidigare om säkringen skulle lösa ut med dem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 6 Mars , 2022 jag är våg…🥴 ….å ena sida å andra.. tyckte det verkade smart med polsäkring - minimera kablaget , fast å andra sidan .. bökigare att komma åt om de behöver bytas.. Är biltemas ANL- hållare etc. ” good enough”? Jag var ner i båten för att kolla på bef. kablage, jag mätte Diametern på kablarna till start- och förbr. batteri; ytterdiam= 12 mm , google säger mig att det då är 35 mm2 - enligt säkringstabeller är 315amp max för att säkra mot kortslutning- men jag har för mig att en startmotor kan dra väsentligt mer i startögonblicket, men det kanske en ANL säkring kan hantera !? När jag kollar på div mercruiser info så ser det ut som det sitter en 90 amp säkring direkt på startmotorn, borde det inte räcka det inte med den för att skydda startkretsen ? 90amp fuse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 6 Mars , 2022 1 timme sedan skrev HeFe: jag är våg…🥴 ….å ena sida å andra.. tyckte det verkade smart med polsäkring - minimera kablaget , fast å andra sidan .. bökigare att komma åt om de behöver bytas.. Är biltemas ANL- hållare etc. ” good enough”? Jag var ner i båten för att kolla på bef. kablage, jag mätte Diametern på kablarna till start- och förbr. batteri; ytterdiam= 12 mm , google säger mig att det då är 35 mm2 - enligt säkringstabeller är 315amp max för att säkra mot kortslutning- men jag har för mig att en startmotor kan dra väsentligt mer i startögonblicket, men det kanske en ANL säkring kan hantera !? När jag kollar på div mercruiser info så ser det ut som det sitter en 90 amp säkring direkt på startmotorn, borde det inte räcka det inte med den för att skydda startkretsen ? 90amp fuse Biltemas säkringshållare och prylar är ofta väl så bra som andra. Men även de finns i olika prisklasser. Hållaren de säljer för ANL är helt ok, men se till att montera säkringen och kabelskon utan någon bricka emellan dem, så blir det lägst övergångsresistans (oavsett stället du köper hållare på). Brickan sätter du istället precis under muttern. Mot kortslutning och 35mm² kan du gå upp en bit till i säkringsstorlek, men 300A räcker. Tänk också på att max säkring mot kortslutning är lika mycket beroende av kabellängden som arean, något som dock sällan är angivet i "tabeller" liknande den du refererar till. I våra installationer är det normalt väldigt korta längder mot vad man skrivit tabellen för, så därför kan det spreta ganska ordentligt och ge olika information (ofta lite väl låga värden) beroende på var man tittar. Om säkringen som ev. sitter direkt på startmotorn skulle räcka ? NEJ ! Det är en vanlig missuppfattning att säkringen är till för att skydda prylen ifråga som den är ansluten till. Det kan vara sant i vissa apparater så man inte bränner upp prylen om man skulle dra ut för mycket ström (nätaggregat t ex). Men i detta fallet är det en huvudsäkring för att skydda mot kabelbrand i första hand. Dvs om pluskabeln skulle skavas mot motorgods eller något ramla ner och kortsluta mellan pluspolen där kabeln landar på motorn och gods/minus. Det gör den ju inte om den sitter i andra änden av kabeln. Grundregeln är alltså att sätta säkringen så nära strömkällan som möjligt. (Mot den bakgrunden skulle ju en säkring direkt på batteripolen vara ideal. Men dels är de svårare att hitta när man står där på båtturen och behöver en säkring - som man givetvis inte hade med i reserv, dels är de onödigt dyra. ANL är standard på långt många fler ställen än båtar) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 6 Mars , 2022 Hej & Tack IngemarE ! Ovärderligt med att få hjälp & kommentarer, saker och ting klarnar när man läser och begrundar svaren. Huvudsäkringen så nära batteriet som möjligt alltså och jag håller mig till en vanligt förekommande säkringstyp , dvs ANL. Kan man tänka sig följande : polsko med M8 - kopplingsbleck- ANL-hållare som hänger fritt med 35mm2 kabeln ansluten, eller är det risk att det blir för tungt och viker sig om inte hållaren skruvas fast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 598 Postad 6 Mars , 2022 (redigerade) 18 minuter sedan skrev HeFe: Kan man tänka sig följande : polsko med M8 - kopplingsbleck- ANL-hållare som hänger fritt med 35mm2 kabeln ansluten, eller är det risk att det blir för tungt och viker sig om inte hållaren skruvas fast? Inga (osäkrade) nakna kopplingspunkter skall/får hänga fritt. Inte heller denna typ av säkring, vars hållare mig veterligen inte finns för rent kabelmontage. Egentligen skall så mycket som möjligt i en rörlig installation som en båt vara fastbuntat/fastskruvat alldeles oavsett, då vibrationer och rörelser med tiden kan ställa till det. Montera ANL-säkringen på närmaste skott eller fast kant, nära batteriet. Redigerad 6 Mars , 2022 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 6 Mars , 2022 ay ay captain👍 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 8 Mars , 2022 Hallå igen , Jag har gjort ett nytt schema/skiss men är osäker på var jag bör säkra kablaget utöver de två huvudsäkringarna (150A Förbrukare & 300A Start ). Behöver jag säkra både "c" och "d" om jag använder 16mm2 enligt Kane´s förslag ? Om även "b" är en 16mm2 kabel , behöver den egen säkring eller skyddas den tillfredsställande av "förbrukarsäkringen" ? Tackar på forehand ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Mars , 2022 a och b skall inte behövas. c och d enligt manualen för skiljerelät (men som jag skrev tidigare har inte jag det på en fabrikselkopplad nyare båt). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 8 Mars , 2022 150A säkringen skyddar din 16mm2 kabel mot kortslutning men inte överbelastning. Jag antar att du har kvar dom mindre säkringarna från din tidigare figur som skyddar ledarna till dom olika förbrukarna? Om inte så måste du använda a och b och där ha tillräckligt små säkringar för att avsäkra förbrukarna men annars hade jag skippat dom. Tycker dock att 150A-säkring till dom förbrukare du har listat är mycket overkill. Har du en stor inverter kanske det behövs, men till dom förbrukare du listar klarar man sig med en betydligt mindre säkring. Generatorn laddar ju med max 65A om ens det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 8 Mars , 2022 #kane Ha, nu fattar jag vad du menade med ”ej från fabrik” i tidigare svar, (uppfattade det som om det var BEP relät som inte hade några säkringar .. .) De säkringar som visas i BeP instruktionen svarar ju faktiskt mot mina två huvudsäkringarna snarare än c+ d . #ABC Ja 150A på förbrukarsidan kanske blir för mycket, har inte räknat efter på vad den totala strömmen kan bli ännu men kanske räcker det med 80 A säkring. Har inte ännu funderat på hur säkring av förbrukarkablarna görs bäst, finns det möjligen någon plusplint med säkringshållare som kan vara lämplig att använda ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HeFe 3 Postad 9 Mars , 2022 (redigerade) informativt om ACR och vilka strömmar som uppstår Redigerad 9 Mars , 2022 av HeFe 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser