patrikflink 777 Postad 26 Februari , 2022 (redigerade) Sitter här och funderar hur jag ska få till detta på bästa sätt, men vet att någon här är mycket bättre än mig! Mitt problem är hur jag ska få till en lösning med att BB motor ska gå åt vänster medans SB motor gå åt höger vid en rörelse på en joystick åt BB. Självklart tvärtom på motorerna när jag för joystick åt SB. Potentiometer är ett gashandtag, finns det joysticks med dubbla potentiometer tro? Från controlboxen så går det en svart och blå kabel till väljare för fram/back, en helt vanlig on/off brytare. Tänkte om det går att låsa gashandtaget på full gas och sedan med hjälp av växlingsrelä styra fram/back, men fick inte till det på pappret eller hjärnan. Samma sak med en joystick med potentiometer. Har ritat upp ett enkelt schema så man förstår hur det är inkopplat (säkringar kommer såklart sen), måste ha med controlboxen då den har inbyggt ESC för att motor ska fungera. som schemat är nu så går bägge motororna åt samma håll om man gasar/vrider potentiometer. Hittat även hittat enkla 3 och 6 pins spakar on/off/on som duger gott om man kan få till detta. Redigerad 26 Februari , 2022 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 26 Februari , 2022 Kan detta vara till hjälp, Elschema Powertrim, polvänder motorn med två brytare och två "standardrelä". När reläna är i viloläge har bägge kablarna till motorn minus, och ett av dom växlar till plus när man trycker på respektive trimknapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 26 Februari , 2022 (redigerade) 33 minuter sedan skrev touchwood: Kan detta vara till hjälp, Elschema Powertrim, polvänder motorn med två brytare och två "standardrelä". När reläna är i viloläge har bägge kablarna till motorn minus, och ett av dom växlar till plus när man trycker på respektive trimknapp. Tack! Men gjorde en fråga på ett elektronikforum, tog dess killar 2 minuter att lösa, se det nya elschema! Swappa 2 kablar på en motor och använda en potentiometer på full gas hela tiden och en joystick 1-Axis 2 Potentiometer som styr bägge om jag flyttar en kabel till den. Redigerad 26 Februari , 2022 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 26 Februari , 2022 (redigerade) När du kör med dom ska bägge motorerna ha ström och en av dom vara i backläge, och när du kör åt andra hållet ska bägge motorerna ha ström och den andra vara i backläge, det måste ju gå och fixa med lite relä och en spak. (Ok, redan löst ser jag) Redigerad 26 Februari , 2022 av touchwood 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 26 Februari , 2022 (redigerade) Men var är Backkablarna ? Är det Backkablarna som går till potentiometern ? Redigerad 26 Februari , 2022 av touchwood Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 26 Februari , 2022 6 minuter sedan skrev touchwood: När du kör med dom ska bägge motorerna ha ström och en av dom vara i backläge, och när du kör åt andra hållet ska bägge motorerna ha ström och den andra vara i backläge, det måste ju gå och fixa med lite relä och en spak. (Ok, redan löst ser jag) Har försökt med relä men fick inte ihop det... Men det var så enkelt att bara skifta 2 kablar på en motor och ha bägge låsta på knappen on/off (spelar ingen roll hur dom står, bara lika). Sen kom en annan kille på att jag inte behöver 2 potentiometer, då detta system jobbar i 5v och därför kan man sno från den ena till den andra. Så med en 1-Axis 1 Potentiometer Joystick Passive, IP65 för 200kr så styr jag bägge samtidigt fast åt olika håll som jag vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 26 Februari , 2022 Ok, perfekt ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 26 Februari , 2022 12 minuter sedan skrev touchwood: Men var är Backkablarna ? Är det Backkablarna som går till potentiometern ? Sorry, trött nu, måste såklart ha 2 Potentiometer... Back och fram är två separata kablar, låser dom i ett läge, men har skiftat på 2 av 3 kablar från motorn, då går den åt andra hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 777 Postad 27 Februari , 2022 Bara för att förtydliga, så här ska det kopplas in: 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser