Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
  • 0
MVR

Missvisning på västkusten

Fråga

Skriver Skepparexamen imorgon, men blir inte klok på missvisningen. Med ostlig missvisning på västkusten borde det bli Km>K dvs m =+3, men vår handledares svar på ett räknefråga använder -3. Vad är det rätta?? Använder uppställningen Kk+d=Km+m=K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Den faktiska missvisningen i år är i princip prick 4 grader östlig, enligt SGU:

image.png.2662005c0be6930f8a8b9d522d7efc9c.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jo, 4 istället för 3 är kanske mer korrekt, men det var -/+ som jag var osäker på. Om man tänker Km>K så blir m-4 då Km+m=K enligt uppställningen ovan. 
Tänkte först på kompassrosen och det då till m=+4,  då Km=K+m. Inser räknefelet nu. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Här är en bra länk till samma fråga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

När man sätter kurs. En kurs som tas ut på sjökortet och som skall användas för en kompass. I detta fall så byter man tecken på både missvisningen och deviationen när man räknar ut kompasskursen. Skall man rita in en kurs i sjökortet så använder man missvisning och deviation med de tecken de har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Den klassiska "rätt till fel, fel tecken" o vv. Rätt är kursen i sjökortet.

 

Missvisning V = -

Missvisning O = +

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Kör som man "skall" på kursen så det blir klart å godkänt.

Men sedan vill jag rekommendera mitt "eget" påhitt, nämligen klockan.

Har skrivit om detta förr.

 

Väldigt enkelt. Om kompassen liknas vid en klocka å den går före, ja hur gör man då?

Om klockan går efter hur gör man då?

 

Samma sak med missvisningen. Om sjökortet säger att den "går före" .....fattar ni?

På det här viset slipper man alla fel -rätt- fel tecken hit å dit. Tänk bara en vanlig analog klocka som fortar sig eller går efter. Busenkelt.

 

Sen rent praktiskt, kan man styra inom säg 5 grader i gungande sjö å 10 m/s vind å skrikiga ungar å rädd fru å hungrig å kissnödig å soppan/bränslet  slut å mackorna slut så spelar inget av detta någon roll. När man siktar hamnen/udden eller vad det nu är så ändrar man bara kursen mot målet.

Är det natt å klar sikt tittar man på en stjärna som ligger ungefär i rätt riktning å styr på den. Sen växlar man till en ny stjärna varje kvart. Läs av kompassen då å då å växla stjärna. Man kommer ganska rätt över Biscaya med den metoden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...