Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
kankonkan

Tändproblem Yamaha 55hp

Rekommendera Poster

Nybliven båtägare, fick utav svärfarsgubben en Cresent 418HT med en Yamaha 55hp -78. Båten hade hål i skrovet, det är lagat men det stora bekymmret är motorn. Den tänder bara på en cylinder. Har skiftat plats på kablarna från tändspolarna och då ger den gnista på andra cylindern. Svänghjulet har jag tagit bort, triggerspolarna har ett motstånd på ca:83ohm vardera. Kan det vara CDI:n som är trasig? I så fall, vart hittar man en till överkommligt pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det kan vara cdi-boxen som du säger, men den går nästan aldrig sönder, bara så du vet... gå igenom kablaget noga, hittar du inget där tar du med dig cdi-boxen till någon som har en tester, kan vara en verkstad för mopeder, motorcyklar, båtmotorer... vad som. Då vet du ju säkert och slipper lägga en massa i onödan. mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst x

Hej, Du skriver att du skiftat plats vid tändspolarna och då flyttar sig felet? Har du mätt upp tändspolen så att den inte är trasig? Om du kopplar bort alla sladdar ifrån tändspolen och mäter den skall den har ca 30ohm mellan polerna. Byt om trasig. Vet ej hur yamahas tändsystem ser ut, men om du har 2 tändspolar och 2 sladdar ifrån triggern, skifta plats på trigger kablarna på boxen och samma på kabel ifrån boxen till tändspole, om felet flyttar sig till en annan cylinder är det boxen. Om felet inte flyttar sig så är det förmodligen triggern, förutsatt att tändspolen är hel. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

CDI enheten är tyvärr en vanlig felkälla på Yam 55. Sök på Guest och läs de trådarna som berör Yam55/60så finns det en del mer info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, när jag skiftar plats på kablarna från tändspolarna så får jag gnista på den ena spolen men inte på den andra. Byter jag igen så får jag gnista på den som var död men inte på den som gav tidigare, betyder att tändspolarna funkar. Triggerspolarna(2st) har ett motstånd om 83ohm vardera. Tolkar jag som att de är okej. Kvar kan juh bara vara att CDI:n är defekt. Så frågan är, vart hittar jag beggade sådana? Finns det nån skrot/demontering av båtmotorer? Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågar återigen, vart kan man köpa begagnat från demonterade båtmotorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gunnar jansson

CDI-enheten finns inte att köpa begagnad. Om du inte hittar en 55 motor till och den är hel. En ny bellar nog en 1500 kr. CDI-boxarna är en vanlig felkälla på båtmotorer. Precis som styrboxarna på bilar. El-prylar är framtidens gissel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har insett att det kostar. Skall försöka skaffa mig en uppfattning om det är ngn idé att lägga ned pengar på denna, som trots allt är i bra skick i övrigt. Men man vet ju´h aldrig, händer det något mer med den inom ett par år så känns det som bortkastade pengar på en så gammal en. Det som stör mig lite är att det faktiskt inte är speciellt dyra grejor i en CDI-box, men att dom kostar så förb....t. Skall försöka gräva isär den och kolla lite om ngt syns/mäta lite med min fluke. // Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gunnar jansson

Ekelunden, jo du har rätt. fick tips att det fanns begagnad. Fast vilka priser. Skulle inte satsa på en gammal 55:a. Mycket som har ärgat ihop på dom. Och då inte synlig ärgning. Utan i inuti motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kankonkan

Kan nån tala om vad det är för orginalnummer på denna CDI-box, typ:663-85540-14-0 nånting. Har hittat ett företag i USA som verkar seriöst och endast tar 190$(1500kr) för en ny. // Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Har du någon länk till firman i USA? Vore perfekt för mig med. Jag tänker nämnligen renovera min Yamaha 55-78 ni i vinter och jag tror att jag också måste byta ut min CDI-box. Vill inte heller ge en förmögenhet för en box till en gammal motor. Är annars nöjd med motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade detta företag som har ersättningsboxar.. [LINK]www.rapair.com[/LINK] Detta företag säljer dom.. [LINK]www.boatfix.com[/LINK] En direktlänk till boxarna: [LINK]www.boatfix.com/bykeywordnew2cdi.asp?textfield=117&texttype=2[/LINK] Jag pratade med ngn på marinshopen i Älvsjö, och han vart väldigt intresserade av detta eftersom dom inte får sälja en enda box då den kostar 6586kr..... Min box heter TIA02-12 710, och deras ersättningsbox heter 117-TIA-02-12, skall enligt marinshopen vara identisk då de 3 sista siffrorna endast anger tillverkare. Trevligt va? :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Det är ju superbra!! Tack för länkarna! Hur vet du numret på din CDI-box? Står det någonstans på den? Men eftersom vi bägge har årsmodell -78 så borde det väl vara lika?! Har du hunnit undersöka hur man gör om man vill köpa ifrån dom? // Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo, det står på boxen. Har inte hunnit undersöka, men det skall nog inte vara några problem. Har tidigare handlat grejor i USA utan problem, både av privatpersoner och företag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kim

Mycket intressant med CDI boxen har hittat en leverantör av dessa boxar i tyskland på [LINK]www.marineshoponline.de[/LINK] där kostar boxen 112 euro, kan vara ett alternativ då tullen inte behöver blanda sig i köpet samt att frakten kanske blir billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst kankonkan

Blir bara bättre och bättre detta. Fick ett svar av våran Norska leverantör av boxen, och han sa såhär ------------------------ Har CDI-boxen på lager. NOK 2205,-(eks.mva) NOK 2756,- (ink.mva) Må ha den gamle boxen i retur. Kan sende omgående til Sverige. ------------------------ Blir 3 226,72 SEK Kanske lite mer än väntat, lutar åt den tyska leverantören, om inte dessa [LINK]www.marinshopen.se[/LINK] kan fixa ett skapligt pris på den. Dom sa att de skulle undersöka möjligheterna för att bli leverantör på produkter från CDI-Electronis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kim

Var lite snabb med att läsa priset 112 euro moms skalldet vara = 129.92 euro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skulle man bara ha hittat ngn som begriper tyska, för jag kan då inte ett skit.... :-) Verkar som om jag tar och köper därifrån...... JUPP!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gäst

Hejsan! 

Hur har det gått för dig?????

Jag tycker också att det skiljer för mycket på priserna i Sverige mot andra länder,

iallafall på en del grejer?

Raportera gärna hur det går alltid kan det hjälpa nån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går skitbra!

Den ligger nu och väntar på att bli upphämtad av mig på en godsterminal!

Har varit på semester i Storstan(Stockholm) en dryg vecka nu, på väg hemmåt imorgon.

Skall vel iof inte ropa hej ännu, men det känns som att min tur kanske har vänt, vi får se.

Den kostade hursomhelst med frakt och hela klabbet ca: 1550 SEK

Me håller tummarna...... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gäst

Kul att det ser ut att lösa sig till ett skapligt pris.

Var köpte du den??

Det finns ju en hel del båtprylar/reservdelar som det kan vara lönsamt att importera själv.

Kanske Marinshopen kunde använda sig av internet och surfa runt lite så kanske de kunde sänka sina priser ett par snäpp.

Raportera gärna här så vi får höra om CDI funkar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fifaen, nu går han som ett skållat ollon igen.

Köpte HÄR!

Kostade 153 euro med frakt.

SVINKUL!

Lallallallallal.......14.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma problem på min Yamaha 55, hur lång tid tog det från beställning till du fick boxen?

Vilket fraktsätt var det? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohh jisses, detta var 3år sedan, så jag minns faktiskt inte. Det jag kan säga är att det gick mycket problemfritt till. Förskottsbetalning på banken på ngt specialsätt enligt en säljare jag konverserade via mail med. Sedan damp den ned ngnstans(tror den kom med bussgods tillslut) efter 10-14 dagar. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du ihåg hur det var med numret på den, är det bara som tex mitt numer TIA02 10 611, att det är bara TIA02 som behöver stämma, 10 är versionnumret av samma box, 611 tillverkaren 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...