Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Qetuop

Hjälp med elschema

Rekommendera Poster

4 minuter sedan skrev Qetuop:

Ja, just det. Adderad startsäkerhet då 👍

Och om startbatteriet är dåligt eller urladdat så drar du hela startströmmen genom relät...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ABC:

Och om startbatteriet är dåligt eller urladdat så drar du hela startströmmen genom relät...

Ska det inte mycket till att det sker? Laddas ju upp under färd. Får väl i sådana fall då och då låta solcellerna ladda upp startbatteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det antagligen inte kommer att bli problem i praktiken om man har någorlunda kontroll på startbatteriets kondition och när det är dags att bytas ut. Men skulle personligen satsat på ett spänningskännande relä som skrivits om innan. Då kopplas batterierna bara samman när dom laddas, aldrig annars. Men din lösning är nog tillräckligt bra ändå 😀

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ABC:

Håller med om att det antagligen inte kommer att bli problem i praktiken om man har någorlunda kontroll på startbatteriets kondition och när det är dags att bytas ut. Men skulle personligen satsat på ett spänningskännande relä som skrivits om innan. Då kopplas batterierna bara samman när dom laddas, aldrig annars. Men din lösning är nog tillräckligt bra ändå 😀

 

Var ett sådant jag tänkt från början, men kände inte till de extra stegen för att eliminera risken för överladdning etc. Med sådant här relä eliminerar jag den risken åtminstone 😁 Och startbatteriet köps nytt inför säsongen så bör klara mig något år, och får komma ihåg att underhållsladda det någon gång då och då, för att se om det behövs. Kanske koppla voltmätare till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Qetuop:

men kände inte till de extra stegen för att eliminera risken för överladdning etc

Jag skulle inte (och har inte) tillmätt just det så stor betydelse. Risken för överladdning finns även när man går för motor och om man har en laddare som inte funkar så bra ihop med batterierna. Bytte själv laddare i våras från ett välkänt svenskt märke till en av nederländskt märke :) .

PS

De extra stegen är mindre komplicerade än att ansluta relät via tändningen.

Redigerad av ChristerN
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser denna tråd så inser man att man haft tur som kunnat åka båt i femtio år utan alla dessa pinaler. Och ändå aldrig varit strömlös.😉😀🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och de gånger det hänt, när jag haft elstart, så har jag plockat fram startveven.

 

Så med andra ord kör jag numer med alla tre batterierna, f d start och två förbruknings helt parallellkopplade. 

Absolut minsta bekymret på alla plan. 

 

Nu har jag en liten inombordare, med dekompressionsventil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag skulle inte (och har inte) tillmätt just det så stor betydelse. Risken för överladdning finns även när man går för motor och om man har en laddare som inte funkar så bra ihop med batterierna. Bytte själv laddare i våras från ett välkänt svenskt märke till en av nederländskt märke :) .

PS

De extra stegen är mindre komplicerade än att ansluta relät via tändningen.

Jag förstår. Men tändningen stänger jag av per automatik när jag ligger ute, en strömbrytare känner jag att jag definitivt kan glömma bort att stänga 😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Qetuop:

Ska det inte mycket till att det sker? Laddas ju upp under färd. Får väl i sådana fall då och då låta solcellerna ladda upp startbatteriet. 

I en perfekt värld så sker det inte, nej.

Men nu är inte batterier "ideala". Även ett nytt, fulladdat batteri har en inre resistans som gör att spänningen sjunker vid belastning. Och då kommer förbrukarbanken att skjuta till, oavsett, och denna ström kommer rusa genom reläet. Givetvis inte hela startströmmen, men mer än man tror.

 

Att koppla ett sammankopplingsrelä på tändningsspänningen skulle jag därför bestämt avråda ifrån. Ett spänningsavkännande relä för generatorladdning som känner på Motorsidan och låta laddare och solceller ladda förbrukarsidan skulle jag säga är "good enough".

 

Sedan kan man spekulera i överladdning av det ena och andra eller om Motorbatteriet behöver stödladdning o.s.v. Har man lite elektronikkunskap kan man koppla solcellerna att ladda båda batteribankerna och oberoende av varandra, men det är nog överkurs i den här tråden. De få gånger Motorbatteriet behöver stödladdning (utöver generatorladdning) lär det vara på vintern eller när man haft startproblem. En kort bit startkabel löser detta problem, vilket då kopplas manuellt mellan plus på Motorbatteri och Förbrukarbatteri.

Skulle man ha kass Motorbatteri och behöver startenergi från Förbrukarbanken så använder man kabeln då också (kanske en gång vart 5:e år ?). Att tro att ett relä fixar att hantera hela startströmmen i detta läge kan i värsta fall istället resultera i sammansvetsade kontakter, dvs förutom uppbränt relä även permanent ihopkopplade batteribanker.

 

Keep it simple....😉

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

I en perfekt värld så sker det inte, nej.

Men nu är inte batterier "ideala". Även ett nytt, fulladdat batteri har en inre resistans som gör att spänningen sjunker vid belastning. Och då kommer förbrukarbanken att skjuta till, oavsett, och denna ström kommer rusa genom reläet. Givetvis inte hela startströmmen, men mer än man tror.

 

Att koppla ett sammankopplingsrelä på tändningsspänningen skulle jag därför bestämt avråda ifrån. Ett spänningsavkännande relä för generatorladdning som känner på Motorsidan och låta laddare och solceller ladda förbrukarsidan skulle jag säga är "good enough".

 

Sedan kan man spekulera i överladdning av det ena och andra eller om Motorbatteriet behöver stödladdning o.s.v. Har man lite elektronikkunskap kan man koppla solcellerna att ladda båda batteribankerna och oberoende av varandra, men det är nog överkurs i den här tråden. De få gånger Motorbatteriet behöver stödladdning (utöver generatorladdning) lär det vara på vintern eller när man haft startproblem. En kort bit startkabel löser detta problem, vilket då kopplas manuellt mellan plus på Motorbatteri och Förbrukarbatteri.

Skulle man ha kass Motorbatteri och behöver startenergi från Förbrukarbanken så använder man kabeln då också (kanske en gång vart 5:e år ?). Att tro att ett relä fixar att hantera hela startströmmen i detta läge kan i värsta fall istället resultera i sammansvetsade kontakter, dvs förutom uppbränt relä även permanent ihopkopplade batteribanker.

 

Keep it simple....😉

Okej, ja dom flesta verkar ju köra på spänningsrelä iofs så kanske är det man ska satsa på då. Och då, vad jag förstår, så fungerar Biltemas bra nog? 

Och om någon orkar rita upp kopplingen med en extra strömbrytare som det talades om är det väldigt uppskattat 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Qetuop:

Och om någon orkar rita upp kopplingen med en extra strömbrytare som det talades om är det väldigt uppskattat

Bryr mig inte om att rita utan försöker med ord istället (för det var nog mitt inlägg om strömbrytaren du tänkte på?).

Du har en grov plus-kabel från startbatteriet till relät och en likadan från förbrukarbatteriet till relät.

Sen har du en klenare minus-kabel som ska gå från startbatteriet/minusplint till relät. Denna ansluter man med en enkel liten brytare på kabeln som när den är frånslagen gör att bankerna aldrig kopplas samman (eftersom relät aldrig märker en spänning mellan start-plus och minus på en nivå över tillslagsvärdet, 13,3V).

 

image.png.1eec5d9a4bb5bb1ebae26d6ff5160412.png

Överkurs:

Jag har också monterat en Schottky-diod på minuskabeln för att få en tidigare isärkoppling av bankerna då jag tyckte de var sammankopplade lite väl länge efter att jag stoppat motorn pga stor batteribank och solpaneler. Dioden lurar relät att tro att spänningen är lägre än vad den är på startbatteriet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ChristerN:

Bryr mig inte om att rita utan försöker med ord istället (för det var nog mitt inlägg om strömbrytaren du tänkte på?).

Du har en grov plus-kabel från startbatteriet till relät och en likadan från förbrukarbatteriet till relät.

Sen har du en klenare minus-kabel som ska gå från startbatteriet/minusplint till relät. Denna ansluter man med en enkel liten brytare på kabeln som när den är frånslagen gör att bankerna aldrig kopplas samman (eftersom relät aldrig märker en spänning mellan start-plus och minus på en nivå över tillslagsvärdet, 13,3V).

 

image.png.1eec5d9a4bb5bb1ebae26d6ff5160412.png

Överkurs:

Jag har också monterat en Schottky-diod på minuskabeln för att få en tidigare isärkoppling av bankerna då jag tyckte de var sammankopplade lite väl länge efter att jag stoppat motorn pga stor batteribank och solpaneler. Dioden lurar relät att tro att spänningen är lägre än vad den är på startbatteriet.

Fattat rätt?

IMG_20220223_104254.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Qetuop:

Fattat rätt?

IMG_20220223_104254.png

Ja.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...