raol 2 365 Postad 19 Februari , 2022 (redigerade) Vårt storsegel är förmodligen ganska gammalt, men inga fel på så det får hänga med ett tag. Men, det saknar revöglor, och har i stället såna där ringar fästa i nylonband på vardera sidan. Jag har tänkt ordna så att det går att reva helt från sittbrunnen, och då behöver jag (med den lösning jag vill ha) ha öglor som jag kan dra en lina genom från ena till andra sidan. Vad kan det kosta att få detta fixat hos en segelverkstad? Och hur lång tid kan det tänkas ta? Det handlar alltså om två öglor. Redigerad 19 Februari , 2022 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 187 Postad 19 Februari , 2022 (redigerade) Enklast är nog att ringa en segelmakare och fråga, men om du vill ha en indikation så sydde jag om mitt storsegel med två nya lattfickor för några år sedan, och fick då betala 750 kr/st. Så… 1000-1500 kr? Redigerad 19 Februari , 2022 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 19 Februari , 2022 Ja, det borde väl vara ungefär likvärdigt jobb kostnadsmässigt. Då är det ju en helt ok kostnad i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 20 Februari , 2022 (redigerade) Ringar i webband, låter som gjort för snabbrev. På förra båten, Hanse 342, hade jag 2 snabbrev och storseglet hade webband-ringar-troligen små block om jag minns rätt (sålde båten våren 2018). Troligen behövs inte nya öglor om du är flexibel och kan acceptera en modern lösning 🙂 Redigerad 20 Februari , 2022 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Februari , 2022 5 timmar sedan skrev skippeer: Ringar i webband, låter som gjort för snabbrev. På förra båten, Hanse 342, hade jag 2 snabbrev och storseglet hade webband-ringar-troligen små block om jag minns rätt (sålde båten våren 2018). Troligen behövs inte nya öglor om du är flexibel och kan acceptera en modern lösning 🙂 Jag behöver öglor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 20 Februari , 2022 Min lösning till att flytta till single line reef: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Single%20line%20reef.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 20 Februari , 2022 10 minuter sedan skrev jussi_h: Min lösning till att flytta till single line reef: http://www.elisanet.fi/jussi.h/Single line reef.htm Jodå, men det är inte en lösning jag vill ha. För många felkällor och för stor risk för problem med linor som "stelnar" av egenvridning. Jag kör med en lina som fästs på ena sidan masten, löper upp genom främre revöglan, ner till ett block på andra sidan masten och sen bak till sittbrunnen. Sen en lina från bommen, upp genom bakre revöglan, ner till ett block och sen fram till masten, ner till däck och bak till sittbrunnen. Två linor per rev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 1 Postad 21 Februari , 2022 14 timmar sedan skrev raol: Jodå, men det är inte en lösning jag vill ha. För många felkällor och för stor risk för problem med linor som "stelnar" av egenvridning. Jag kör med en lina som fästs på ena sidan masten, löper upp genom främre revöglan, ner till ett block på andra sidan masten och sen bak till sittbrunnen. Sen en lina från bommen, upp genom bakre revöglan, ner till ett block och sen fram till masten, ner till däck och bak till sittbrunnen. Två linor per rev. Du kan fortfarande använda den lösningen som du vill. Men sätt ett block i ringen och led ner revlinan till skothornsfästet på bommen. Samma resultat men lägre friktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 21 Februari , 2022 (redigerade) Och halvering av kraften som behövs för att reva. Så har jag ordnat även vid akterliket. Alltså två revlinor ned till sittbrunnen. Så har jag tre stålringar genom seglet med påsydda förstärkningar, horisontellt sett från aktre inföstninfen av bakre revlinan. Genom varje stålring en ca 70 cm lina knuten med en knut på vardera sida av seglet. Lätt att binda upp överbliven segelduk vid revning. Går smidigt att reva. Seglet har tre lägen för revning. Det längst ned har aldrig använts. Det översta vid stark kuling och en gång vid storm. Rev nr två, titt som tätt. Redigerad 21 Februari , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Februari , 2022 38 minuter sedan skrev Skeebum: Du kan fortfarande använda den lösningen som du vill. Men sätt ett block i ringen och led ner revlinan till skothornsfästet på bommen. Samma resultat men lägre friktion. Nej, det blir inte samma resultat. Seglet blir draget snett i sidled med den lösningen, i stället för centrerat. Friktionen med min lösning är låg, för seglet är ju obelastat i höjdled vid revning. Bara att dra lätt för hand, och sen tajta sista varvet på vinschen. Hade så på förra båten och det funkade perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 21 Februari , 2022 21 minuter sedan skrev Hybro: Och halvering av kraften som behövs för att reva. Nej, det är samma utväxling för båda. 2:1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser