Qetuop 12 Postad 19 Februari , 2022 Hej! Har i nuläget en batterifrånskiljare (1-2-1+2-0) Har nu tänkt köpa ett skiljerelä, ska jag då koppla bort batterifrånskiljaren och skaffa en huvudströmbrytare istället? Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 556 Postad 19 Februari , 2022 2 timmar sedan skrev Qetuop: Hej! Har i nuläget en batterifrånskiljare (1-2-1+2-0) Har nu tänkt köpa ett skiljerelä, ska jag då koppla bort batterifrånskiljaren och skaffa en huvudströmbrytare istället? Tacksam för svar. Japp, och allra helst två huvudströmbrytare (eller batterifrånskiljare som mr @Georg_Ohm brukar kalla dem). För du ämnar ha två batteribanker väl? En för start och en för förbrukare? 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 20 Februari , 2022 14 hours ago, Qetuop said: Hej! Har i nuläget en batterifrånskiljare (1-2-1+2-0) Har nu tänkt köpa ett skiljerelä, ska jag då koppla bort batterifrånskiljaren och skaffa en huvudströmbrytare istället? Tacksam för svar. Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver byta ut din nuvarande 1/2/1+2/0-brytare, om du trivs med och är van vid den. Med ett relä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri blir laddningen automatiserad, medan du fortfarande måste välja vilket batteri du ska använda för motorstart respektive annan förbrukning. Men jag håller med om att två vanliga frånskiljare, en för varje batteribank, är enklare och lämnar mindre utrymme för misstag. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 20 Februari , 2022 (redigerade) Sätt dit skiljerelä, behåll nuvarande brytare men använd bara ingång 1 för start (går ju att koppla förbrukn.batteriet till ingång 2 för back-up om så önskas men känns lite onödigt) och en ny brytare på förbrukningssidan. Redigerad 20 Februari , 2022 av Kane 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser