Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Qetuop

Batterifrånskiljare med skiljerelä?

Rekommendera Poster

Hej! 

Har i nuläget en batterifrånskiljare (1-2-1+2-0)

Har nu tänkt köpa ett skiljerelä, ska jag då koppla bort batterifrånskiljaren och skaffa en huvudströmbrytare istället? 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Qetuop:

Hej! 

Har nu tänkt köpa ett skiljerelä, ska jag då koppla bort batterifrånskiljaren och skaffa en huvudströmbrytare istället? 

Tacksam för svar.

Japp, och allra helst två huvudströmbrytare (eller batterifrånskiljare som mr @Georg_Ohm brukar kalla dem). För du ämnar ha två batteribanker väl? En för start och en för förbrukare?

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 hours ago, Qetuop said:

Hej! 

Tacksam för svar.

Jag tycker inte att du nödvändigtvis behöver byta ut din nuvarande 1/2/1+2/0-brytare, om du trivs med och är van vid den. Med ett relä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri blir laddningen automatiserad, medan du fortfarande måste välja vilket batteri du ska använda för motorstart respektive annan förbrukning.

Men jag håller med om att två vanliga frånskiljare, en för varje batteribank, är enklare och lämnar mindre utrymme för misstag.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt dit skiljerelä, behåll nuvarande brytare men använd bara ingång 1 för start (går ju att koppla förbrukn.batteriet till ingång 2 för back-up om så önskas men känns lite onödigt) och en ny brytare på förbrukningssidan.

Redigerad av Kane
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...