Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Malundh

Segelbåt för Nybörjare:)

Rekommendera Poster

Har några frågor :) Har skaffat två båtar till sommaren , en Maxi 68 och en Magnifik midget  , varför ha en när man kan ha två 🤣  frågan är vilken jag ska satsa på som första båt på sjön att lära mig segla i  :) 

Vilken är stadigast om det blåser lite.  För o nackdelar ? & vilken sjö ska man välja av vänern eller vättern ? Har lika långt till bägge   men vänern har mycket grund o vättern kan ju blåsa upp på 10 min :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj den båten som är i bäst skick och har bäst segel. Båda är stadiga, lättseglade och går att lära sig segla i. 

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi:n är ju en modernare båt med bättre utrymmen och med partialrigg får du en enklare och mer lättrimmad rigg. Magnifiken seglar bra men inte bättre och har dessutom mycket trängre under däck och sämre sittbrunn. Segel och motor är andra viktiga parametrar att ta hänsyn till. 5-6 hk är optimalt för båtstorleken. 

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på vad du prioriterar.

Båda båtarna har ungefär samma fart. Båda väger ungefär lika mycket

Maxin 68 har lite bättre boutrymmen.

Magnifik är mer grundgående och har en långköl i bly (inplastad). Den är dessutom lite slankare i linjerna vilket är en fördel i både Vänern och Vättern som tenderar att bli rätt krabba när vinden ökar i styrka. (Vättern påstås bli krabbare  men jag vill påstå att de är likvärdiga i det avseendet. Jag har seglat en hel del på båda sjöarna.)

Om du ska leta dig fram i Vänern och är nybörjare så skulle jag rekommendera Magnifiken som jag tror är en tåligare båt att börja med om du skulle råka leta upp någon sten och att det är lättare att hitta tilläggsplatser med en mer grundgående båt.

Sen är det som påpekats ovan även en fråga om skicket på båtarna. Det är roligare att segla med lite bättre segel och en pålitlig utombordare är alltid en trygghet.

Jag kan rekommendera en hamnbok som heter Hamnguiden 9. Där är en massa hamnar och vikar i både Vänern och Vättern med jättefina sjökort över vikarna så du underlättar att hitta fina nattvikar.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hamnguiden 9, UTGÅVA 2!

Köpte via nätet. 

IMG_20220212_091626.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan skrev Malundh:

Ok :) Den måste man försöka hitta ,tack för tipset :)

Den finns ofta att hitta hos båttillbehörshandlarna (jag köpte hos Erlandssons Brygga som även säljer via postorder).

Som @Hybro skriver, var noga med att du får utgåva 2 med Hydrographicas sjökort. Ettan har mycket sämre sjökortsbilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om skicket är likvärdigt på båtarna: Maxin! Alla dagar i veckan! Magnifik midget är en helt ok båt men Maxin är….liksom…en annan generation! Modernare i alla avseenden.

En bekant hade en Magnifik midget. Trång och låg invändigt. Fler än två i sittbrunnen så kommer vatten in bakvägen i självlänsen. Mastheadrigg som ger dig bra fart men bökigare hantering av försegel. 68:an seglar bra för sin storlek och funkar i krabb sjö. Inte 77:ans flata förskepp utan skarp undervattenskropp. Men men… allt är en smaksak plus att skicket är avgörande. Hellre en hyfsat fräsch Mm än en risig 68:a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...