Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
threep

Tips till nybörjare (solceller/mantåg)

Rekommendera Poster

Har precis skaffat mig en Fisksätra Debutant. Min allra första båt :) Den är i väldigt bra skick faktiskt men det finns lite saker som jag skulle vilja fixa med den. Dels är det att fixa solceller så att jag kan ladda batteriet när jag är ute, kan någon berätta vad det är viktigt att jag tänker på när det gäller det? Hade också tänkt att sätta på mantåg på båten. För tillfället finns det inga hållare till det så jag behöver alltså göra det själv, tips på vad jag ska tänka på när det gäller det är välkomna. Sista frågan som är kanske lite dum men jag undrar om det finns några bestämmelser för hur jag ska placera båten på båtplatsen, med fören eller aktern först eller om det kvittar. Det är kanske olika från hamn till hamn men skulle ändå vilja veta något om det.

post-12146-1394234434,7329_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solcell skaffa en som har flera mindre cellområden. Dyrare men är inte så känsliga för skuggning. Behövs mantåg? Själv så upplever jag det som en falsk säkerhet med mantåg, men om man har barn då kan det vara bättre men då kompletterad med nät. Om du skaffar så skaffa hållare som inte enbart sitter fast i botten på fäst plattan utan också har en bygel som avlastar. I Sverige så lägger man till med fören först. Detta för att man har en större intrigritet och vill vara för sig själv. I syderopa så lägger man till med aktern först för man vill ha kontakt med andra människor. Det underlättar i och urlastning med aktern in. Men någon lag finns det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Gratulerar till den nya båten! - solceller: regulator är bra att ha, annars får du göra det manuellt och så en dag glömmer man det (usch). kolla så att solcellerna ger tillräcklig effekt, minimum är några amp. Ofta ger solcellerna som bäst en underhållsladdning, så de ersätter inte en ordentlig laddare / generator. - mantåg. Förstår ditt behov, men mantågsfötter är de som orsakar mest läckage i båtar! Titta dig omkring så kan du se att på många båtar med mantåg så är det sprickbildning kring fötterna / infästningen. På en båt som denna, kan du överväga andra alternativ, tex en lina/vajer sträckt längs relingen där man kan haka i sin säkerhetssele? Om du bestämmer dig för mantåg så montera fötterna med genomgående skruv, ordentliga brickor under, och mycket sikkaflex i hål och på ovan- och undersidor. Skall detta bli riktigt rätt så skall du borra uppifrån, borra igenom övre glasfiberlagert och distansmaterialet, men inte undre glasfiberlager. Kratsa ur distansmaterialet tex med en lagom stor 6-kantsnyckel i en borrmaskin, fyll i med epoxi (med fyllnadsmedel, finns färdigblandat men oblandat är väsentligt billigare). Efter det härdat, borra igenom, i med sikka, bult osv och drag åt lite halvmjukt. Efterdra nästa dag. Borrhålet i epoxin skall vara något större än bulten. Besvärligt? Jo, men det är så man undviker sprickbildning kring infästningar i sandwichmaterial. - båtplacering i hamnen: finns ingen generella regler. Har aldrig sett en hamnförordning som tar upp detta heller. Däremot brukar folk bli griniga om man gör något som avviker ... så håll grannarna glada genom att göra som de gör (bekräfta dem, som skrynklarna säger). Personligen tycker jag att det enklaste är att lägga till med fören mot bryggan, bra kontroll över båten då man kommer in, och sedan har man bra kontroll på båten med akterlina (-or) osv vid avgång; detta är dock bara en smaksak. /Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det börjar ordna sig när det gäller solceller, verkar inte vara så svårt som jag trodde. När det gäller mantåg och sånt så kanske jag kan hoppa över det men jag skulle behöva ha något på sidorna nere i sittbrunnen. Kanske finns någon annan lösning där. Frågan när det gäller aktern eller fören först var pga att jag har en kompis som har lite rörelsehinder och då det känns lättare att få på honom med aktern först då fören är ganska smal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Ett arr som man ser ibland är att ha en pushpit (pulpit, fast i aktern), kan vara 2 hörnor eller 2 bågar i akterhörnen, och så bågar på relingen precis för om sittbrunnen. Och krängband (50 mm breda band) mellan pushpit och bågarna för om sittbrunnen. Detta har många fördelar: - man kan bekvämt luta sig mot banden - bågen för om sittbrunnen ger bra stöd vid upp och nergång pushpit och bågar sitter relativt bra fast i däck eftersom de har mer än en fästpunkt. kanske behöver bågarna inte vara så höga? På större båtar där man har detta så har man ofta två rader band, på mindre så blir det nättare med en låg konstruktion med bara en rad. Har man sedan banden lätt avtagbara så ger det stor flexibilitet. Svårt att tänka sig att någon skulle ha mage att ta upp frågan om för/akter mot bryggan när du har det skäl du anger. /Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag förstår hur du menar och det verkar vara en väldigt smart lösning. Du har inga bilder på hur det kan se ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Mjä, faktiskt inte. Men det finns några som har linkande lösningar, en del hotta kappseglingsbåtar a la X79 osv kan ha det, likaså skulle det inte förvåna mig om Pelle P använt det på någon av sina konstruktioner (han är påhittig, han). Tror att Overseas-båtarna (35, och ??) har valt att bara använda båar för sitt mantåg - fast då är det en lösning med annan inriktning. Med allt detta så vill jag egetligen föreslå promenader längs bryggorna, (Nyttigt är det också) alltid är det någon som har något liknande. Den slutgiltiga lösningen beror ju mycket på hur din båt ser ut - jag har lite svårt att se layouten kring sittbrunnen. En blandning av inspiration från andra båtar, litta fantasi och så ögonblickets ingivelse ger nog ett bra resultat. Rekommenderar att du tänker några extra varv innan du sätter igång med borr och sådant, just området mellan sittbrunn och däck ställs det många krav på. Lycka till! Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara något liknande det här du menar? [LINK]www.humla.org/batensid.html[/LINK]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Sailor

Yep, men i nerskalad och förenklat utförande! Det där på bilden var väl en Maxi 87 eller så, på en mindre båt får man ändra en aning. Akterut kan det räcka med en båge (så var det nog på Ravage (36), ritad av Jeppesen som sen oxå gjorde X-). I förkant blir det mer delikat! Har din båt lite av valfiskdäck, alltså att en del av utsidan viks inåt båten innan själva det platta däcket tar vid? I så fall kanske en speciallösning med en båga som fästs där kan vara bra - ur vägen kommer den, och ett ordentligt fäste borde det bli. Det blir stora krafter på den främre bågen eftersom man kommer att ta tag där i alla möjliga situationer. Så låg som möjligt, utan att bli snubbellåg kanske passar in? - Det skall måttas på alla möjliga håll! Ett specialbeslag är det lika bra att få en smed att fixa, rostfritt är inget kul material att leka med tycker jag. /Sailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...