Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
patrikflink

Autopilot djungel...

Rekommendera Poster

Står i valet att köpa en autopilot och jag vet att kompetensen är högre här på forumet än hos båtfirmorna (Seasea, hjertmans mfl.) Var inne hos Hjertmans i Norrköping i helgen och ville fråga lite om olika lösningar, killen i kassan sa att jag skulle komma tillbaka på måndag och prata med en annan...

 

Mina funderingar och frågor är många såklart.

Har idag en Garmin Echomap 92sv, så den kan även fungera ihop med Garmin GHP Reactor40, Hydraulic Corepack 17.795kr om jag läst rätt, men jättedyrt!

 

Eller kan man satsa på någon annan modell som är billigare och enklare? Bryr mig inte om det blir ett annat fabrikat än Garmin.

Har inga krav på att lägga rutter via plottern, utan en separat skärm så jag kan låsa kurs fungerar fint. Önskemål kan ju vara att man tar tag i ratten och tar över, men inte ett krav, bara det går att avbryta enkelt.

 

Så jag önskar tips på någon enkelt paket och erfarenheter då jag är helt novis i detta.

Har (snart) hydralstyrning så det blir enklare att montera autopilot.

Båten är således min Bayliner 2855 med drev.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på samma sak. 

Har VP med drev, förmodar du också har teleflexkabel och "servoasstistans" ?

Finns det alltså lösning till detta? Eller behöver styrningen vara hydrauliskt hela vägen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev mikaojje:

Har funderat på samma sak. 

Har VP med drev, förmodar du också har teleflexkabel och "servoasstistans" ?

Finns det alltså lösning till detta? Eller behöver styrningen vara hydrauliskt hela vägen? 

Köpte denna för att ersätta kabeln: Hydraulstyrning GF150BET, passar "bult on" om man har servon.

 

Här har du länk: https://www.navinordic.com/motor/hydraulstyrning-rattar/hydraulstyrning-for-inombordare-med-drev

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev patrikflink:

Köpte denna för att ersätta kabeln: Hydraulstyrning GF150BET, passar "bult on" om man har servon.

 

Här har du länk: https://www.navinordic.com/motor/hydraulstyrning-rattar/hydraulstyrning-for-inombordare-med-drev

Ahh, misstänkte det. Sry om jag frångår ämnet men fick du några positiva effekter av att byta till hydrauliskt`?

 

Ontopic, då borde det finnas enklare system men saknar erfarenhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du montera AP i närtid och ändå byter till hydraulisk skulle jag starkt rekommendera att installera autopiloten samtidigt med bytet. Annars får du göra om stora delar.

 

Oavsett vilken modell du väljer så skall nämligen AP-pumpen kopplas parallellt på cylindern eller rattpumpens slangar dit. Dessutom skall en returslang gå från pumpen tillbaka till rattpumpen (eller oljebehållaren, på de modeller där man har en yttre sedan och inte rattpumpen som reservoar). 

Detta innebär antingen T-kopplingar/förgreningar på slangarna eller "dubbelbanjo" om man kör med sådana hydraulikkopplingar på cylindern.

Oavsett vilket så är det lika bra att göra detta innan man fyller och luftar systemet, bara för att annars strax få tömma det, slabba med oljan en gång till och bygga om.

 

De flesta AP är NMEA-kompatibla, och lyssnar på de NMEA-meddelanden som kommer på bussen om man kör i Track mode. Dessa meddelanden är (skall vara) kompatibla oavsett fabrikat. Dvs har du en Garminplotter så kan den säkerligen styra en Raymarine AP så den följer spår. Så det bör inte vara ett problem.

Att bara låsa kursen men även snabbt kunna ta över manuellt är dock standardfunktioner som nog alla AP har.

 

Tyvärr är det svårt att komma mycket under 15' för ett AP-system med hydraulpump. Ser att Hjertmans tar drygt 15' för Raymarine EV-100, vilket väl är där de ligger (glöm det fejkade ordinariepriset de anger). Dryga tusenlappen billigare än Hjertmans "reapris" hittar du den dock just nu hos Happy Angler (14700:-). Garmins CR 40 verkar dock vara ytterligare billigare hos t ex Marinaman. Olssons Fiske har en Lowrance/Navico för hydraulstyrning för 13600:-. O.s.v.

 

Raymarines EV-serie har jag god erfarenhet av, men säkert är även alla de andra mer än fullgoda alternativ.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev mikaojje:

Ahh, misstänkte det. Sry om jag frångår ämnet men fick du några positiva effekter av att byta till hydrauliskt`?

 

Ontopic, då borde det finnas enklare system men saknar erfarenhet. 

Vet inte då det ligger hemma än sålänge :)

Men vad jag har läst så blir ALLT bara positivt, mindre glapp i ratten och enklare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev IngemarE:

Ska du montera AP i närtid och ändå byter till hydraulisk skulle jag starkt rekommendera att installera autopiloten samtidigt med bytet. Annars får du göra om stora delar.

 

Oavsett vilken modell du väljer så skall nämligen AP-pumpen kopplas parallellt på cylindern eller rattpumpens slangar dit. Dessutom skall en returslang gå från pumpen tillbaka till rattpumpen (eller oljebehållaren, på de modeller där man har en yttre sedan och inte rattpumpen som reservoar). 

Detta innebär antingen T-kopplingar/förgreningar på slangarna eller "dubbelbanjo" om man kör med sådana hydraulikkopplingar på cylindern.

Oavsett vilket så är det lika bra att göra detta innan man fyller och luftar systemet, bara för att annars strax få tömma det, slabba med oljan en gång till och bygga om.

 

De flesta AP är NMEA-kompatibla, och lyssnar på de NMEA-meddelanden som kommer på bussen om man kör i Track mode. Dessa meddelanden är (skall vara) kompatibla oavsett fabrikat. Dvs har du en Garminplotter så kan den säkerligen styra en Raymarine AP så den följer spår. Så det bör inte vara ett problem.

Att bara låsa kursen men även snabbt kunna ta över manuellt är dock standardfunktioner som nog alla AP har.

 

Tyvärr är det svårt att komma mycket under 15' för ett AP-system med hydraulpump. Ser att Hjertmans tar drygt 15' för Raymarine EV-100, vilket väl är där de ligger (glöm det fejkade ordinariepriset de anger). Dryga tusenlappen billigare än Hjertmans "reapris" hittar du den dock just nu hos Happy Angler (14700:-). Garmins CR 40 verkar dock vara ytterligare billigare hos t ex Marinaman. Olssons Fiske har en Lowrance/Navico för hydraulstyrning för 13600:-. O.s.v.

 

Raymarines EV-serie har jag god erfarenhet av, men säkert är även alla de andra mer än fullgoda alternativ.

 

Köpte även slangkit för autopilot (samtidigt som hydralstyrningen). 

Är som sagt inte monterat än, men ska börja lite i helgen och riva den gamla styrningen.

 

Tittade lite på Garmins video hos Hjertmans, dom använder någon guldfärgad (Garmin Shadow Drive) sak på hydraulslangen som känner av trycket om man tar tag i ratten. Du menar alltså att dom övriga känner av det via pumpen istället? 

 

Tack för dina tips, priser och jobbet med att leta upp lite olika varianter samt vart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev patrikflink:

Köpte även slangkit för autopilot (samtidigt som hydralstyrningen). 

Är som sagt inte monterat än, men ska börja lite i helgen och riva den gamla styrningen.

 

Tittade lite på Garmins video hos Hjertmans, dom använder någon guldfärgad (Garmin Shadow Drive) sak på hydraulslangen som känner av trycket om man tar tag i ratten. Du menar alltså att dom övriga känner av det via pumpen istället? 

 

Tack för dina tips, priser och jobbet med att leta upp lite olika varianter samt vart!

Mottrycket kan ju lika väl komma från cylindern via vattentryck på rodret, så att det skulle kunna styra urkopplingen känns spontant lite vanskligt.....

 

I alla fall Raymarine brukar ha en knapp för "Auto" och "Standby". När man skall ratta manuellt duttar man till på "Standby" och AP släpper all kontroll. "Auto" låser aktuell kurs. Trycker man sedan också "Track" så börjar den lyssna på databussen efter spårinformation, och om den hittar sådan så följer den det istället. Ganska simpelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev IngemarE:

I alla fall Raymarine brukar ha en knapp för "Auto" och "Standby". När man skall ratta manuellt duttar man till på "Standby" och AP släpper all kontroll.

Tror (men har trott fel tidigare) att alla APs har sådan lösning utom Garmin som, förutom knappen, har Shadow Drive. Jag uppskattar den funktionen på min Garmin AP väldigt mycket!

När man går på kurs, alltså inte rutt, så tar man bara tag i ratten och svänger till lämplig ny kurs och då återgår APn till den kurs man lagt sig stadigt på om man har Shadow Drive.

Går man på rutt eller Navigera Till så går APn över till läget kurs när man styrt iväg från ett hinder med Shadow Drive.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Tror (men har trott fel tidigare) att alla APs har sådan lösning utom Garmin som, förutom knappen, har Shadow Drive. Jag uppskattar den funktionen på min Garmin AP väldigt mycket!

När man går på kurs, alltså inte rutt, så tar man bara tag i ratten och svänger till lämplig ny kurs och då återgår APn till den kurs man lagt sig stadigt på om man har Shadow Drive.

Går man på rutt eller Navigera Till så går APn över till läget kurs när man styrt iväg från ett hinder med Shadow Drive.

Har du själv installerat AP Garmin eller är det från fabrik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Har du själv installerat AP Garmin eller är det från fabrik?

Lät en firma installera den. Dyrt men ett av mina bästa hjälpmedel. Speciellt när man är ensam eller går längre sträckor. Uppskattar också rutt-funktionen jättemycket.

(Mitt problem nu är att plottern bara kan lagra så få rutter - dagens i-landsproblem! Dags att uppgradera plottern men väntar bara på en lotto-vinst.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev ChristerN:

Lät en firma installera den. Dyrt men ett av mina bästa hjälpmedel. Speciellt när man är ensam eller går längre sträckor. Uppskattar också rutt-funktionen jättemycket.

(Mitt problem nu är att plottern bara kan lagra så få rutter - dagens i-landsproblem! Dags att uppgradera plottern men väntar bara på en lotto-vinst.)

Autopiloten är också min bästa investering !

 

Använder rutter jättemycket, men då jag i huvudsak navigerar via PC (Seaclear och OpenCPN) så begränsas ruttbiblioteket bara av hårddiskutrymmet 🙂. Kan visserligen navigera med en Raymarine Element 9S också, men den får mest tugga ekolod och radar. PC:n är smidigare helt enkelt....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Lät en firma installera den. Dyrt men ett av mina bästa hjälpmedel. Speciellt när man är ensam eller går längre sträckor. Uppskattar också rutt-funktionen jättemycket.

(Mitt problem nu är att plottern bara kan lagra så få rutter - dagens i-landsproblem! Dags att uppgradera plottern men väntar bara på en lotto-vinst.)

Okej, ser inga problem med att installera själv. Ska ta mig en funderare och ett möte med min fru gällande kostnader... Spontant känns Garminpaketet bäst för pengarna.

Väntar också på lotto ska ringa mig, problemet kanske ligger i att jag måste börja spela så dom ringer någon gång😁

Redigerad av patrikflink
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag styr i stort sett hela tiden med autopiloten istället för ratten och då är en ratt på autopiloten mycket enklare än om det bara finns knappar.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har samma erfarenhet, ratt är att föredra framför knappar men det är väl billigare med knappar för dom flesta har gått över till det tyvärr.

 

Men har man en kompatibel Garmin plotter behöver man inte den manöverpanelen (GHC 20) så där kan man spara en slant och kanske lägga på en fjärrkontroll istället.

 

Redigerad av touchwood
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick köpa autopilot för frun, vart en alla hjärtansdagpresent!

 

MEN... Verkar vara slut i lager överallt tyvärr på dom kompletta paketen. Ska ringa Seasea, Hjertmans och Skeppamarin och se hur lång tid det tar att få hem Garmin alt. Raymarin.

 

Sitter just nu och glor på flotecmarin, dom säljer ett märke som jag aldrig hört talas om, någon som vet något om denna modell:

 https://www.flotecmarin.se/autopilotpaket-ap47h-p-30.html?osCsid=jaemobgmjr7dcs3fmum5hk9ou6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Flotec har lagt ner, vet inte varför hemsidan finns kvar.

Nej, det är skumt. Längst ner på hemsidan står det ändå "2022".

 

Telefonnumret går till tidigare ägaren/innehavaren, som dock inte har några bolagsengagemang längre. Och något "Flotec Marin AB" finns inte i företagsregistret. Deras Facebooksida har inte uppdaterats på över 5 år.

 

Från Google:

image.png.22c1a48c6f8b4bea33365158d4e1a050.png 

Men någon betalar ju fortfarande för webbhotellet och hemsidan...🤔

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart ett Garminpaketet med allt. Styrningen är på plats, dock ej fyllt med olja.

Enkelt att koppla in autopilot via rattpump (uttag för just den alt. extra styrning) på mitt kitt. 

Fick riktigt bra service/tips hos Seasea i Segeltorp och 2 dagar leverans. Blir ett helgjobb!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev patrikflink:

Vart ett Garminpaketet med allt. Styrningen är på plats, dock ej fyllt med olja.

Enkelt att koppla in autopilot via rattpump (uttag för just den alt. extra styrning) på mitt kitt. 

Fick riktigt bra service/tips hos Seasea i Segeltorp och 2 dagar leverans. Blir ett helgjobb!

Återkom gärna med foton, nyfiken 😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev mikaojje:

Återkom gärna med foton, nyfiken 😃

Styrningen eller autopiloten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev patrikflink:

Ny styrningen och nytt år kräver ju såklart en ny ratt också 😁

IMG_20220216_111901137_HDR.jpg

IMG_20220216_111854117_HDR.jpg

Det var en märklig hytt på en Bayliner och har du satt ratten på babords sida? 🤔

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Makro:

Det var en märklig hytt på en Bayliner och har du satt ratten på babords sida? 🤔

Japp. Och dubbla!

Tänkte att en ratt babord och en styrbord så man kan ändra kurs hur man vill.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev patrikflink:

Japp. Och dubbla!

Tänkte att en ratt babord och en styrbord så man kan ändra kurs hur man vill.

Då blir det väl två autopiloter också, en Garmin och en quinna. Den ena till nytta och den andra till nöje...😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Då blir det väl två autopiloter också, en Garmin och en quinna. Den ena till nytta och den andra till nöje...😎

Absolut, nöje och nytta!

Har fullkomligt kastat pengar på båten i år, så varför inte mer... Sen kommer tankningen också.

 

Ny styrningen.

Ny ratt.

Autopilot.

Soffan hos sadelmakaren (u-soffan).

Nya rutor till kapellet (sytt själv såklart).

Plus lite smått och gott.

 

Vill man göra av med pengar, KÖP BÅT!

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev patrikflink:

Vill man göra av med pengar, KÖP BÅT!

Eller som M i WM-data sa när han köpte Nimbus, Paragon, Ryds och Storebro: Enklaste sättet att bli miljonär är att med en miljard på fickan ge sig in i båtbranschen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev patrikflink:

Styrningen eller autopiloten?

Väldigt nyfiken på hur mycket plats hydraularmen tar i sidled och hur den är infäst mot orginalstyrningen, skruvas den bara i likt teleflexkabeln? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaojje:

Väldigt nyfiken på hur mycket plats hydraularmen tar i sidled och hur den är infäst mot orginalstyrningen, skruvas den bara i likt teleflexkabeln? 

Den är infäst precis som den stora muttern likt teleflexkabeln, man ersätter den med kolven, kolven har en fyrkantsmutter som sitter på samma sätt, bara att trycka in och skruva fast.

Se bara till att du har stora ringnycklar, om jag minns rätt 23mm för mothåll på servon och 27 mm för muttern till teleflexkabeln.

 

Nu har jag en stor motor (Bigblock 7.4) och stort motorutrymme, men hade inga problem i sidled. Jag kan stå och vika ner mig på sidorna om motorn utan problem.

Står i manual att det behövs 543 mm i sidled, har gott om plats över, minst det dubbla. 

 

Det jobbigaste var slangarna och rattpumpen. Pumpen tar mer plats än original så alla kablar var jag tvungen att flytta lite på (till all instrument/knappar ect) för att få plats med slang, anslutningarna och rattpumpen (ville såklart har den infälld).

 

Slangarna försökte jag fiska med från motorrummet när jag drog ur teleflexkabeln, glöm det! Den stora muttern fastnade överallt. Var bara att riva bort luckor i midcabinen och fiska baklänges och framåt. Teleflexkabeln OCH slangarna är stela som pinnar!

 

Totalt så har denna apparat tagit mig ca 6 timmar:

#Borra nytt hål för rattpump (var tvungen att såga till en skiva och skruva fast under så jag kunde använda en centrum borr för den stora hålsågen pga det tidigare hål)

#Montage av rattpump

#Dra ur/bort teleflexkabeln (var fäst på miljoner ställen)

#Dra dom nya slangarna och fästa

#Montera anslutningarna till pumpen uppochner i trångt utrymme (tungt att dra fast anslutningarna på slangarna efter man har kapat till rätt längd).

#Fästa fast hydralkolven

#Montera avluftningar samt slangar på kolv i motorrummet

 

Ska ta lite kort nästa gång jag är vid båten, men blir nog inte denna vecka eller helg tyvärr.

 

Bifogar lite kvällslektyr (manual).

https://www.navinordic.com/pub_docs/files/Ladda_ner/Mavimare/Manual_NN_GF150ET150BET300BET.pdf

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev patrikflink:

Den är infäst precis som den stora muttern likt teleflexkabeln, man ersätter den med kolven, kolven har en fyrkantsmutter som sitter på samma sätt, bara att trycka in och skruva fast.

Se bara till att du har stora ringnycklar, om jag minns rätt 23mm för mothåll på servon och 27 mm för muttern till teleflexkabeln.

 

Nu har jag en stor motor (Bigblock 7.4) och stort motorutrymme, men hade inga problem i sidled. Jag kan stå och vika ner mig på sidorna om motorn utan problem.

Står i manual att det behövs 543 mm i sidled, har gott om plats över, minst det dubbla. 

 

Det jobbigaste var slangarna och rattpumpen. Pumpen tar mer plats än original så alla kablar var jag tvungen att flytta lite på (till all instrument/knappar ect) för att få plats med slang, anslutningarna och rattpumpen (ville såklart har den infälld).

 

Slangarna försökte jag fiska med från motorrummet när jag drog ur teleflexkabeln, glöm det! Den stora muttern fastnade överallt. Var bara att riva bort luckor i midcabinen och fiska baklänges och framåt. Teleflexkabeln OCH slangarna är stela som pinnar!

 

Totalt så har denna apparat tagit mig ca 6 timmar:

#Borra nytt hål för rattpump (var tvungen att såga till en skiva och skruva fast under så jag kunde använda en centrum borr för den stora hålsågen pga det tidigare hål)

#Montage av rattpump

#Dra ur/bort teleflexkabeln (var fäst på miljoner ställen)

#Dra dom nya slangarna och fästa

#Montera anslutningarna till pumpen uppochner i trångt utrymme (tungt att dra fast anslutningarna på slangarna efter man har kapat till rätt längd).

#Fästa fast hydralkolven

#Montera avluftningar samt slangar på kolv i motorrummet

 

Ska ta lite kort nästa gång jag är vid båten, men blir nog inte denna vecka eller helg tyvärr.

 

Bifogar lite kvällslektyr (manual).

https://www.navinordic.com/pub_docs/files/Ladda_ner/Mavimare/Manual_NN_GF150ET150BET300BET.pdf

Tack för info! 

 

Jag bara spekulerar lite, har bytt teleflexkabeln 2019, tror ja hade ungefär samma tidsåtgång och diverse skrapsår. Kan dock inte riktigt motivera kostnaden bara för att få autopilot. Vilken dröm å slippa allt rattande. Så dumt att ja inte gick hydrauliskt redan då. 

 

Har också stor motor och "plats" men tvivlar dock ändå på att jag får plats i sidled med hydrauliskt. Nu saknar jag en bra bild, men har länsslang, ankarspelslina osv ivägen om den bygger i sidled.

 

Lägg gärna upp en bild vid tillfälle

IMG_8381.jpg.c96dfa9d5b4d2e93e0cda4669568fb17.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...