Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Beagle

Byte til 24V kan det va nåt?

Rekommendera Poster

Jag har funderingar på att byta från 12 till 24v. Innan jag skaffa ny inverter. Jag har 8st 100ah celler och en bms som klarar 8s.

Jag får byta generatorn, men det finns begagnade för under 10k. Det är den stora kostnaden sen tillkomer dc/dc. Men är det värt kostnaden.

Sitter idag med ett livsfarligt spritkök. och tanken är att hoppa över gas och gå över till el.

Mera batterier har jag tänkt mig också men det hadde det blivit i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och anledningen är att det finns 24V-spisar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG?

Jag är inne på samma spår som Kane, vad skulle syftet vara?

Det mesta är svårare att hitta för 24 volt än för 12 volt och om man hittar något så är min uppfattning att det är dyrare.

Jag tror att det är en dålig idé om du inte har någon bra argument som jag missat.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skall köra en spis på inverter blir strömmen på batterisidan så stor att det är resonabelt att skaffa en inverter som går på 24 V. Att dra 2 kW från 12 V innebär sådär 170 Ampere vilket kräver rejält kablage. Vid 24 V blir strömmen hälften.

Å andra sidan skall allt annat i båten då vara anpassat till 24 V eller köras på 24 -> 12V omvandlare...

Sedan kan man ju resonera hur realistiskt det är att köra elspis på inverter från en batteribank. Om du har en tvåplattors spis på med sammanlagd effekt på kanske 3,5 kW och vill köra båda plattorna blir det bråttom i batteribanken och den skall vara rejält dimensionerad för att koka en kastrull potatis och steka lite abborfileer. Induktionsplattor är nog enda vettiga.
Det här har diskuterats i någon tidigare tråd där det ventilerades en hel del i ämnet. Använd sökfunktionen så behöver vi inte gå igenom det igen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Invertern ska köra 230v-spisen. Det är bättre att utgå från 24 än 12v.

12v är en styggelse som någon på Hallberg-Rassy sa. Men jag kanske bara funderar i väntan på båt säsongen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera sprit- eller gasolkök i sittbrunnen. 

Lätt att söka vatten om det går åt pipan. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Beagle:

Invertern ska köra 230v-spisen. Det är bättre att utgå från 24 än 12v.

12v är en styggelse som någon på Hallberg-Rassy sa. Men jag kanske bara funderar i väntan på båt säsongen

Nej, styggelse var att ta i.....

Visst är det bättre från 24V, men lite grövre kablage är ju inget problem jämfört med allt du skulle dra på dig för att bygga om till 24V. Det är ju bara att dra lite kablage. Likaså finns ju ANL-säkringar som klarar strömbehovet. Jag har själv en inverter på 3000W på 12V som vi kör dammsugare, mikro, AC och allt möjligt annat 230V på.

Däremot är det - oavsett 12 eller 24V - väldigt tveksamt om det är vettigt att köra spis på batterierna. Men som redan nämnts - finns en annan tråd i exakt detta ämne, så det behöver vi inte dra här 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt invertern _nära_ batteribanken och dra längre 230v-kablar så blir det inte så blodigt.

2m kabel (1m sträcka*2) 350A vid 12V så landar man på 70mm2 med 0,4v spänningsfall enligt 24volt-kalkylatorn.

https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Det är sjukt lite kostnad jämfört med att härja runt med 24v-konvertering. 4 meter kabel tur/retur är 120mm2, det är inte heller särskilt blodigt. 

350A är drygt 4kW, borde räcka en stund.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...