Happy_Tom 1 Postad 2 Februari , 2022 Hej. Jag har precis köpt en träbåt som behöver lite kärlek. Det finns en stumlask i friborden som har fått röta. Jag har tagit bort rötan som är ungefär 1 decimeter i diameter, i övrigt verkar bordplankan ok. Finns det möjlighet att sätta en planka tvärs lasken på insidan av friborden och fylla röthålet med epoxi? Isåfall vilket epoxi hade varit bäst för ändamålet? Tänker att träet behöver kunna röra på sig och epoxin borde således inte hindra träet i närheten. Ett annat bättre alternativ är ju att byta bordplankan helt och i slutet av dagen kanske det blir så, men den här säsongen hade jag hellre valt det första alternativet då det finns en hel del annat att göra. Ha det bäst /Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 2 Februari , 2022 En stumlask har väl redan någon form av trä bakom sig, eller? Epoxi i sig har inga vidare egenskaper om man använder det till att fylla så stort hål. Bra att limma med eller laminera med, men som fyllnadsmaterial är det bara onödigt dyrt utan att tillföra något. Eller har du tänkt blanda i glasfiber? Hur man bäst tillfälligt reparerar en dålig lask har jag tyvärr inte någon specialkunskap om, men fylla med epoxi låter som det inte har någon funktion och kommer nog snabbt spricka och lossna. Hoppas någon träbåtsexpert kan svara dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 2 Februari , 2022 Tack för info. Epoxi var den första och kanske enda tanke 🙂jag hade utöver att byta ut bordplankan. Finns det något annat som skulle kunna fungera som tätmassa? Det borde vara en brädbit bakom. Har haft båten i ngn vecka så jag vet inte riktigt hur det ser ut på insidan av lasken då det är lite svåråtkomligt just där. Ska ta en ordentlig titt i helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 2 Februari , 2022 Det låter som om någon redan gjort en reparation, jag hade tagit bort den kortaste av bitarna av bordet och kapat det andra snyggt och rakt, och lagt i en ny bit enligt den här metoden, https://www.wiss.se/varv/tips/byta_bord_klink.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 2 Februari , 2022 Tack så mkt, vilken utförlig beskrivning. Jag har ett par lagningar till i form av stumlaskar. Hur underhåller jag dessa så det inte blir röta i dem också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 2 Februari , 2022 Pratar vi klink eller kravellbordläggning? Bilder vore väldigt bra. Närbild +hela båten tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 3 Februari , 2022 Det är klink. Har generella bilder på bordläggningen men inte på den stygga lagningen ännu. Däremot har översta bordet en liknande skada vid en annan stumlask. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Februari , 2022 8 timmar sedan skrev Happy_Tom: Tack så mkt, vilken utförlig beskrivning. Jag har ett par lagningar till i form av stumlaskar. Hur underhåller jag dessa så det inte blir röta i dem också? Genom att olja ordentligt, och se till att det är målat. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Februari , 2022 Rent generellt ser båten ut att behöva väldigt mycket kärlet. Bilderna skvallrar en del. Överbyggnaden, som verkar vara i plywood, saknar nästan helt det skyddande lagret av fernissa/lack som den behöver. Färgen släpper på friborden med områden med misstänkt röta. Det finns tydliga missfärgningar runt nit/skruv. Mitt råd är att börja med att täcka båten genom att bygga ett luftigt tält runt den, och sedan börja skrapa all lös färg och fernissa samt knacka på de dåliga ställena för att se vad du hittar. Förbered dig mentalt på ett trevligt men långt projekt och sjösättning omkring 2023 om du ligger i 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 3 Februari , 2022 😅. Japp, det är mkt att göra. Men hoppas på att få i henne iår. Skrapa slipa slipa olja lacka slipa lacka... känns överkomligt. Det är stumlaskarna som är det osäkra, och förmodligen avgörande om hon sjösätts i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 3 Februari , 2022 Kapade ur typ halvmeter av båda borden som var hopfogade med en lask. Tillverkade en bordsbit på ca 1 meter, med mått å form enligt de bitar som togs bort. Monterade med en lask i vardera ände. När jag höll på, så fixade jag en ångtrumma för basning. Men vad jag förstår så är inte borden kröka just på den bilden du visar och då behöver du inte basa. På den tiden använde jag kopparnit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Februari , 2022 1 timme sedan skrev Happy_Tom: Det är stumlaskarna som är det osäkra… Jag tycker översta bordet på styrbords sida ser rätt trött ut också, och misstänker du kommer hitta mer när du börjar skrapa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 3 Februari , 2022 Japp, det översta bordet mår inte så bra. Är det vanligt att just det översta är mer utsatt för skada och isåfall, hur förebyggs det på bästa sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 3 Februari , 2022 (redigerade) 6 minuter sedan skrev Happy_Tom: hur förebyggs det på bästa sätt? 8 timmar sedan skrev Peter_K: Genom att olja ordentligt, och se till att det är målat. …och se till att däcket är tätt, och att inga skarvar glipar. Redigerad 3 Februari , 2022 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 3 Februari , 2022 4 timmar sedan skrev Happy_Tom: Japp, det översta bordet mår inte så bra. Är det vanligt att just det översta är mer utsatt för skada och isåfall, hur förebyggs det på bästa sätt? Ventilationen brukar vara dålig under skarndäcken, det kan lätt ge rötskador. Hur är friborden behandlade på insidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 3 Februari , 2022 Jag tror det är linolja. Men knappast behandlat 2021. Jag tänkte göra rent och lägga på roslagsmahogny så fort det är möjligt. Det vita på bilden är frost 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 970 Postad 3 Februari , 2022 40 minuter sedan skrev Happy_Tom: Jag tror det är linolja. Men knappast behandlat 2021. Jag tänkte göra rent och lägga på roslagsmahogny så fort det är möjligt. Det vita på bilden är frost 😉 Frost !! Vad är det för material i bordläggning och båten för övrigt? Hoppas det inte är mahogny någonstans för mahogny tål inte att frysa!! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 4 Februari , 2022 17 timmar sedan skrev Rascal: Frost !! Vad är det för material i bordläggning och båten för övrigt? Hoppas det inte är mahogny någonstans för mahogny tål inte att frysa! Hamnar lite of topic här men sidospår är alltid trevlig. Jag mer eller mindre fick båten utan att veta ett smack om den från början, jag tror det är furu, men låter det vara lite osagt. Efter helgen vet jag mer. Om det nu hade vart mahogny, vad är konsekvensen av frost? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 4 Februari , 2022 Blöt mahogny frostsprängs och spricker! Därför ska man ta upp tidigt så den hinner torka ut tilltäckligt mycket innan minusgraderna. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 4 Februari , 2022 1 minut sedan skrev Boanjohan: Blöt mahogny frostsprängs och spricker! Därför ska man ta upp tidigt så den hinner torka ut tilltäckligt mycket innan minusgraderna. Det är därför det är viktigt att täcka båten också, fast inte packa in den, den skall förvaras väderskyddat men luftigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Happy_Tom 1 Postad 4 Februari , 2022 3 timmar sedan skrev Peter_K: Det är därför det är viktigt att täcka båten också, fast inte packa in den, den skall förvaras väderskyddat men luftigt. Tack för all info. Tyvärr vet jag att båten togs upp sent så det var mkt fukt innan frosten. Tack för all info, jag återkommer säkert när jag står inför andra utmaningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser