Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Landgren123

Batterimonitor TB16

Rekommendera Poster

Hejsan.

Skissar på ett schema för nya batterier o batterimonitor.

Men funderar hur det blir när skiljerälet är draget o generatorn laddar samt man har förbrukning från bog o ankarspel.

Man vill egentligen bara veta/koppla in det som är på förbrukningsbanken.

Hur har ni gjort?

Elsschema 400Ah.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Landgren123:

Hejsan.

Skissar på ett schema för nya batterier o batterimonitor.

Men funderar hur det blir när skiljerälet är draget o generatorn laddar samt man har förbrukning från bog o ankarspel.

Man vill egentligen bara veta/koppla in det som är på förbrukningsbanken.

Hur har ni gjort?

Elsschema 400Ah.JPG

Jag kör med dubbla skiljerelä.

Ett Biltema (BT) och ett från Bluesea.

Med denna setup så ser jag även via batteribanksmätare vad ankarspel samt bog drar. När jag stänger av motorn så bryter relän och jag använder bara förbrukarbanken.

Känner inte till den batteribanksmätare som du ska ha, vilket märke är det?

1483842809_Btplan.png.75b965ec304f51b93cf086fbf97eb1f1.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har visserligen mätare som mäter både förbrukar- och motorbank.

Det du kommer se på din är ju trots allt det netto som går in/ur just förbrukarbatterierna, är inte det ok ?

Fast är det inte egentligen ett icke-problem om bog + ankarspel skulle ta lite från förbrukarbanken (i ditt fall på 400Ah) genom att de är ihopkopplade via reläet ?  För dels är ju motorn igång och återladdar det förbrukade väldigt snabbt (om inte så är de ju inte sammankopplade), dels är det faktiskt inte mycket energi som går åt:

Köra 4hk bogpropeller i 3+3+3s = 0,5Ah

Köra ankarspel i 30s på full last = 0,7Ah

Beroende på generator och laddstatus på batteribanken (=hur intresserad den är av att bli laddad) så återladdas denna energi av generatorn på max ett par minuters motorgång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

- Så jag kommer få med strömmen från generatorn bara till förbrukning.

- Strömmen från startmotor, bog och ankarspel blir ej med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Landgren123:

- Så jag kommer få med strömmen från generatorn bara till förbrukning.

- Strömmen från startmotor, bog och ankarspel blir ej med?

1. Ja, det är bara det som går från generatorn till förbrukningsbatterierna du ser. Men du ser t ex inte det som går direkt till förbrukare från generatorn.

2. Inte startmotor (då är det ju inte ihopkopplat) men en del av bog och ankarspelsstrröm - ja (förutsatt att motorn är igång)

För att inte krångla till det: Du ser alltså nettoströmmen som lämnas/laddas av/till förbrukarbatteribanken. Det är det du mäter med shunten, men bara det. Vilka olika förbrukare eller laddare som sedan är inblandade i denna nettoström och hur mycket var och en bidrar med går däremot inte att se, så länge allt är ihopkopplat via reläet.

Vet inte riktigt vad du är ute efter - är det att kunna se vad varje pryl drar ?  Eller är det (troligare, min gissning) att du inte vill att vissa saker skall belasta förbrukarbatteribanken alls ? Det sistnämnda är nog som sagt ett icke-problem.

Exempel: Ankarspelet. Kör du motorn samtidigt som t ex ankarspelet (högst troligt) kan jag tänka mig att din batterimonitor inte kommer visa något speciellt strömuttag alls, eftersom generatorn borde kunna orka stå för det mesta av spelets förbrukning.

Om spelet för tillfället t ex drar 30A och din generator vid det varvtalet orkar lämna 45A, kommer du fortfarande kunna få laddning med upp till 15A (alltså inte urladdning) av batteribankerna även under körning med spelet. Om batterierna vill ha laddströmmen, vill säga (det styr ju batterierna).

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Om spelet för tillfället t ex drar 30A och din generator vid det varvtalet orkar lämna 45A, kommer du fortfarande kunna få laddning med upp till 15A (alltså inte urladdning) av batteribankerna även under körning med spelet. Om batterierna vill ha laddströmmen, vill säga (det styr ju batterierna).

Håller med om allt @IngemarE skriver som princip men mitt ankarspel tex drar 1500 W som max och det är i stora drag 140 A och så blir det inget över från generatorn om den ger 45A. Men jag vet att det var ”principen Helge” som gällde :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag tacka för input. Nej det är bara strömmen till o från förb.batterierna jag vill ha med till monitor. Då lägger jag ihop det efter schemat jag gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...