KaptenOlof 1 Postad 26 Januari , 2022 Hej Forumet! Först vill jag tacka alla för den kunskap ni delar med er av, det har varit till stor hjälp! Nu till min fråga. Jag är spekulant på en båt som enligt säljaren är utrustad med en Yamaha F225 BETX, båt och motor ska vara från 2017. Utifrån vad jag har läst kom en senare generation av F225, FETX, någon gång i början av 2010-talet. Jag blir förstås lite frågande till varför man köpte en båt med B-generationen om nu F-generationen kom många år tidigare. Det är dock inget som jag begär att forumet ska svara på. 1. Drar BETX märkbart mycket mer bränsle än FETX? 2. Kommer jag ha svårt att bli av med båten när det är dags att sälja pga generation B istället för F? 3. Kort och gott, gör jag ett dåligt köp om jag går vidare med den här affären? Tack på förhand! //Kapten Olof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 26 Januari , 2022 Svar på fråga 2 och 3 är beroende hur mycket du betalar, en äldre motor (med mindre cylindervolym och utan elektroniska reglage) borde ju kosta proportionsenligt mindre redan vid inköpet. Så betalar du inget överpris så ser jag ingen risk. Du köper/säljer en enklare pryl för ett lägre pris. Motorbåtinköp är ALLTID en usel affär när det gäller pengar !!!! Men kan vara en fantastisk affär vad gäller livskvalité och livsglädje. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 26 Januari , 2022 Yamaha är kända för hög kvalitet. Är motorn i bra skick är det ett bra köp även om det är en "äldre" modell och borde också ha ett något lägre pris än FETX. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenOlof 1 Postad 26 Januari , 2022 6 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Svar på fråga 2 och 3 är beroende hur mycket du betalar, en äldre motor (med mindre cylindervolym och utan elektroniska reglage) borde ju kosta proportionsenligt mindre redan vid inköpet. Så betalar du inget överpris så ser jag ingen risk. Du köper/säljer en enklare pryl för ett lägre pris. Motorbåtinköp är ALLTID en usel affär när det gäller pengar !!!! Men kan vara en fantastisk affär vad gäller livskvalité och livsglädje. Tack. Då återstår att avgöra vad som är ett lite lägre pris. Prisstatistiken på sokbat.se visar tyvärr inte om sålda exemplar har B eller F-generationen. Att båtköp är en förlustaffär rent ekonomiskt vet jag, jag är bara ute efter att inte göra skadan större än den behöver vara. 4 timmar sedan skrev Freez: Yamaha är kända för hög kvalitet. Är motorn i bra skick är det ett bra köp även om det är en "äldre" modell och borde också ha ett något lägre pris än FETX. Tack! Känner någon till om det är någon signifikant skillnad i bränsleförbrukning mellan B och F-generationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 26 Januari , 2022 (redigerade) Edit: Felsvar. Redigerad 26 Januari , 2022 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 27 Januari , 2022 9 timmar sedan skrev KaptenOlof: Känner någon till om det är någon signifikant skillnad i bränsleförbrukning mellan B och F-generationen? När jag köpte min båt och valde mellan BETX och FETX så verkade det som att den enda skillnaden var mekaniskt eller elektroniskt reglage. Jag har svårt att tro att det skulle vara någon större skillnad i förbrukning, men vad som är ”signifikant” är väl från person till person 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 27 Januari , 2022 Största skillnaden är att FETX har elektroniskt reglage samt större slagvolym 4.2 liter. När båda modellerna fanns till salu samtidigt var pris skillnaden ca 30-35 KSEK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 27 Januari , 2022 26 minuter sedan skrev Freez: Största skillnaden är att FETX har elektroniskt reglage samt större slagvolym 4.2 liter. När båda modellerna fanns till salu samtidigt var pris skillnaden ca 30-35 KSEK. Eftersom jag inte skäms för att fråga och skylta med hur lite jag kan om motorer: vad innebär större slagvolym i praktiken? Högre effekt vid samma varvtal? Högre/lägre bränsleförbrukning vid samma varvtal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 27 Januari , 2022 17 minuter sedan skrev Brunnsviken: Eftersom jag inte skäms för att fråga och skylta med hur lite jag kan om motorer: vad innebär större slagvolym i praktiken? Högre effekt vid samma varvtal? Högre/lägre bränsleförbrukning vid samma varvtal? Jag är ingen expert men större slagvolym innebär mindre arbete för motorn att producera vridmoment och hästkrafter. Bättre vrid ger snabbare acceleration. Större slagvolym brukar också innebära något lägre vikt. Kan även påverka förbrukningen positivt men mellan dessa två alternativ är skillnaden marginell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 Januari , 2022 2022-01-26 vid 10:57 skrev KaptenOlof: Nu till min fråga. Jag är spekulant på en båt som enligt säljaren är utrustad med en Yamaha F225 BETX, båt och motor ska vara från 2017. Jag är skeptisk till att det finns en F225 BETX tillverkad 2017 men jag kanske har fel. BETX väger 15 kg mer trots mindre cylindervolym (3.3l vs 4.2l) så det är väl en no-brainer vilket val man skall göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 27 Januari , 2022 (redigerade) 4 timmar sedan skrev Freez: Jag är ingen expert men större slagvolym innebär mindre arbete för motorn att producera vridmoment och hästkrafter. Bättre vrid ger snabbare acceleration. Större slagvolym brukar också innebära något lägre vikt. Kan även påverka förbrukningen positivt men mellan dessa två alternativ är skillnaden marginell. Varför skulle större slagvolym innebära lägre vikt, borde det inte vara tvärtom om det gäller motorer som tillhör samma generation ? Redigerad 27 Januari , 2022 av jan_af_lisoe stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 27 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Varför skulle större slagvolym innebära lägre vikt, borde det inte vara tvärtom om det gäller motorer som tillhör samma generation ? Enligt Yamaha ger det lägre vikt. "Overall the 4.2-liter powerhead weighs 17 pounds less than the 3.4-liter V6 it replaces. A new composite lower pan (the bodywork directly below the cowl) replaces the previous aluminum pan and saves 12.7 pounds. The mid-section was re-shaped to cut 11 pounds. The alternator weighs 5.6 pounds less. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj1 22 Postad 27 Januari , 2022 Jag har kört hundratals timmar med båda modellerna. Visserligen 250 hp versionen, men det är ju samma grundmotor. 3.3.an var överlag snålare än den nyare 4.2.an. Vid marschfart på ca 27 knop och 4200 rpm så gick 3.3.an på 2,7-2,8 l/mil medan 4.2.an ligger på 3,1 l/m (obs! dubbelmontage). Detta på en 35-fots rib med 27 graders V-botten. Dock är det bättre vrid i 4.2.an samt med SDS-propeller är den betydligt behagligare vid växlingar, men det kanske finns till 3.3.an också? Skulle dock välja 4.2.an alla dagar i veckan. /Kaj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 27 Januari , 2022 På min Buster Magnum 2018 ligger jag på 1,1 l/nm i 25 knop med F225 FETX. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 27 Januari , 2022 SDS-proppar finns till F225B också @Kaj1 Verkar som lillmotorn går snålt i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenOlof 1 Postad 28 Januari , 2022 19 timmar sedan skrev Kane: Jag är skeptisk till att det finns en F225 BETX tillverkad 2017 men jag kanske har fel. BETX väger 15 kg mer trots mindre cylindervolym (3.3l vs 4.2l) så det är väl en no-brainer vilket val man skall göra. Det var jag också men med luftintaget bak på motorkåpan istället för på sidorna visar väl att det är en BETX? 14 timmar sedan skrev Freez: Enligt Yamaha ger det lägre vikt. "Overall the 4.2-liter powerhead weighs 17 pounds less than the 3.4-liter V6 it replaces. A new composite lower pan (the bodywork directly below the cowl) replaces the previous aluminum pan and saves 12.7 pounds. The mid-section was re-shaped to cut 11 pounds. The alternator weighs 5.6 pounds less. Tack för bra info. 14 timmar sedan skrev Kaj1: Jag har kört hundratals timmar med båda modellerna. Visserligen 250 hp versionen, men det är ju samma grundmotor. 3.3.an var överlag snålare än den nyare 4.2.an. Vid marschfart på ca 27 knop och 4200 rpm så gick 3.3.an på 2,7-2,8 l/mil medan 4.2.an ligger på 3,1 l/m (obs! dubbelmontage). Detta på en 35-fots rib med 27 graders V-botten. Dock är det bättre vrid i 4.2.an samt med SDS-propeller är den betydligt behagligare vid växlingar, men det kanske finns till 3.3.an också? Skulle dock välja 4.2.an alla dagar i veckan. /Kaj Tack, nu kan jag vara lugn över bränsleförbrukningen! 12 timmar sedan skrev Kane: SDS-proppar finns till F225B också @Kaj1 Verkar som lillmotorn går snålt i alla fall. Tack, grymt med en jämförelsetabell, den har jag inte lyckats hitta när jag googlat. Tack alla för bra svar. Jag ska försöka komma fram till vad som är ett bra pris. Med infon nu delgett känner jag mig ändå säker på att BETX är en bra motor. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 28 Januari , 2022 On 1/26/2022 at 2:58 PM, jan_af_lisoe said: Motorbåtinköp är ALLTID en usel affär när det gäller pengar !!!! Men kan vara en fantastisk affär vad gäller livskvalité och livsglädje. Så fel! Håller du dig till eftertraktade märken på båt och motor, samt tar hand om grejerna, så håller priset mycket bra! 2013 köpte jag min Buster XL -08 med 115hk för €18.000 i Finland. Idag 8,5 år senare är priserna på en 2007-2008 Buster XL med 115hk mellan €18.500 och 20.000. Visst, om du köper nytt så är det givetvis kostsammare, men att det alltid är en dålig affär är väldigt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 28 Januari , 2022 1 timme sedan skrev KaptenOlof: Det var jag också men med luftintaget bak på motorkåpan istället för på sidorna visar väl att det är en BETX? På motorer efter 2005 sitter en etikett på sidan av fästet som visar tillverkningsmånad/-år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 28 Januari , 2022 3 timmar sedan skrev Alanningen: Så fel! Håller du dig till eftertraktade märken på båt och motor, samt tar hand om grejerna, så håller priset mycket bra! 2013 köpte jag min Buster XL -08 med 115hk för €18.000 i Finland. Idag 8,5 år senare är priserna på en 2007-2008 Buster XL med 115hk mellan €18.500 och 20.000. Visst, om du köper nytt så är det givetvis kostsammare, men att det alltid är en dålig affär är väldigt fel. Jag är benägen att hålla med. Nu har de senaste åren varit extrema i båtbranschen pga Covid, men jag skulle sannolikt kunna sälja min Magnum 2018 till högre pris än vad jag betalade i (ett väldigt fördelaktigt) nypris, om jag sålde den i sommar. Det ska jag inte göra, men vissa märken verkar stå sig bra i pris och Buster är ett av dem. Sen är det upp till var och en vad som är en "dålig affär". Det kostar ju väldigt mycket att både ha och köra motorbåt så att sätta pengarna på börsen istället är naturligtvis en mycket bättre affär. Men inte i närheten av lika rolig 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 29 Januari , 2022 2022-01-28 vid 10:28 skrev Brunnsviken: Sen är det upp till var och en vad som är en "dålig affär". Det kostar ju väldigt mycket att både ha och köra motorbåt så att sätta pengarna på börsen istället är naturligtvis en mycket bättre affär. Men inte i närheten av lika rolig 😀 Jag upplever att det varierar väldigt mycket, men har man en tomt med plats för vinterförvaring och trailer, billig försäkring (äldre båt) och utombordare samt mekar själv kan man komma undan med Ove Sundberg - pengar… Är man däremot i behov av vinterplats, någon som mekar åt en och båten huserar exvis nyare grön inombordare (helst 2st med drev) blir det snabbt dyrt. Man undrar ju hur priserna kommer utvecklas framöver. Den kategorin båtar jag kikar på när det byts båt (ht, dc, oc 5,5 - 6,5m) är glödhet och priserna verklighetsfrånvända sedan covid gjorde entré. För mig blev lösningen att köra äldre båt igen och det finns en charm i det också. När det gäller Yamahas 3.3 vs 4.2 V6 som TS kikar på har 3.3orna vissa problem med korroderande avgasdelar och tidiga 4.2or (före ca 2014) har istället problem med dålig lagring av vevaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser