Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Yamman

Konstigt fel på lagad motor??!!!

Rekommendera Poster

Hej på er alla båtvänner! Nu ska ni få något att bita i, (eller kanske inte). Jag hade när jag köpte min motor (johnson 60 hk -95) ingen gnista på någon cylinder. Efter att läst lite inlägg här på sidan och lite felsökning köpte jag mig en ny cdi-box och bytte den. Döm till min förvåning att motorn startade direkt och gick klockrent. Men säg den lycka som varar nu kommer nästa problem. Jag har båten på land i trädgården så jag pular lite med den varje dag för att hitta felet. Jag går ut i solen på förmiddgaqen, provar en stund och ger sedan upp för den startar inte. Men så tänker man till lite och får ny energi att gå ut och testa och det har då lidit till kvällen och det är ingen sol ute. Jag vrider nyckeln och vipps, den hoppar igång direkt. Så alltså, när den står i solen startar den inte men på kvällen så hoppar den igång. Vad kan felet vara? När den startar på kvällen så ryker den ganska mycket ibörjan men det kanske kommer ifrån mina försök att starta den på förmiddagen. Alla tips önskas för man vill gärna kunna använda båten när det är fint väder ju... För övrigt kan jag ju säga att innan detta har jag löst alla mina motorproblem med hjälp av folket som är intresserade av att hjälpa till från denna sidan. Så ni som är duktiga och intensiva med att besvara folks inlägg, fortsätt med detta, jag är nog inte den enda som har hjälp av Er. :-Tack Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude 5520

Hej! Detta är några möjligheter jag hittade på nätet. Hur är det med skicket på statorn, läcker det ut någonting från den? Hur är det med laddningssystemet, laddar det? Borde kanske testas både laddare och battriet. Borde vara en svart kabel med gul rand på, kopplat till cdi systemet. Detta är kabeln till stoppsystemet, kan vara kortslutet vid brytaren eller någonstans i kabeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har du gnista när den inte startar? annars kan du ju värma på en pryl i taget på motorn med en hårtork och se när du får liv i den, värt att prova i allafall. Alltid svårt att klura ut vad som kan fela med så lite information, vill gärna veta om den surnar, har gnista, rinner det soppa nånstans mm mm. Så mycket som möjligt är bra. Testa med hårtork och återkom med mer info så ska du se att någon här kan lösa det för dig... kanske t.o.m jag :-D... mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.. Det var snabba svar.. :) Statorn och sådant har jag inte kollat. Jag har utgått ifrån att det är efter det som är fel. Startmotorn och det går ju fint.. Det där med hårtork, det är tvärtom i så fall, kylspray på det som är varmt. Det är när det är kallt ute som den startar. Fast det konstiga är att när motorn startad och blivit varm, ca 10 min körning och jag stannar den då startar den ju igen. Jag tror inte att jag har gnista på stiften när den inte vill starta men jag ska kolla mer noga. Men kan man mäta varje tändhatt om det kommer fram ström? Hur mäter man och vad är det man mäter? Vilka värden ska det vara? Tack för svaren Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Evinrude 5520

Det är väl närmast spänning du vill ha från tändhatten, över 20 000 volt närmare sagt. Lönar sig att vara försigtig då man kollar med motorn igång, lönar sig inte att peta så värst mycket pä kablar o tändhattar i detta skede! Skruva löst tändstiften, håll emot jord o strta, håll dock på avstånd så att det inte finns risk för att bränsleluftblanding tänds! Du skall ha en frisk stark gnista i varje stift. Lönar sig inte att utesluta ngt. före man är riktigt säker, visseriligen kan man kolla de enklare sakerna förrän svänghjul o dylikt skruvas av. Kylspray kunde fungera, kanske lite svårt om felet ändå var innanför svänghjulet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.. det verkar vara ett konstigt fel.. Det finns en arm vid svänghjulet som rör på sig när man drar upp neutralgasen. Vad styr denna arm? Är det förtändningen eller kanske bara tomgången? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, om vi menar samma arm så str den hur mycket förgasaren öppnar kontra tändningläget... kolla om du har gnista när den inte vill starta, har du ändå gnista kan du härleda felet till förgasarproblem. I så fall är problemet enkelt... återkom med info, mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade samma fel på bilen så var det glapp i en liten skitkabel som gav någon form av signal till något. När det var varmt så glappade kabeln (kabelskon). Tramsigt fel som resulterade i 4 (fyra) bärgningar. Kanske något att kolla så att alla sladdar sitter som de skall....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst m

Enklast, enligt mig som slitet med min motor i 2 veckor nu är att köpa en tändlampa på biltema, kostar 29kr. Sätter den mellan stift och tändkabel, och blinkar om du får gnista. Utmärkt vid felsöknig. Har du bytt boxen så är den utesluten. Har du kollat tändspolarna? Om inte, när den inte fungerar, koppla bort alla kablar ifrån dem och mät över polerna, det skall vara ca 30ohm. Är det avbrott, så har du hittat felet. Men framförallt, kolla först om om dú har gnista eller inte ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara 30 ohm mellan tändhatten och respektive lindning på tändspolen? Tändspolen är väl ändå till för att transformera upp spännigen och borde således ha olika lindningar med olika resistans? Eller har jag fel? Har för övrigt inget förslag på lösning till ditt motorproblem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er! Har hört ryktesvägen att det ska vara speciella tändstift? Jag får för mej att det är dom det kan vara fel på! Jag hade en dag på sjön idag, motorn startade perfekt, gick fem minuter för att sedan stanna. Jag plockade ur tändstiften och dom var relativt varma (kunde knappt hålla i dom). För övrigt så var dom torra. Sedan startade motorn oh gick ytterligare 10 min sedan samma procedur igen. Motorn var visserligen ganska svårstartad efter jag plockat tändstiften men den startade ju i alla fall. Ska tändstiften bli så varma att man knappt kan hålla i dom? Någon som har erfarenheter från tändstift till johnson?? Fick för övrigt paddla in med öskar och matlåda idag när batteriet tagit slut! HAHA Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tändstiften blir väldigt varma...har varit med om att få brännblåsor av dem, så var försiktig. Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag provkör motorn hemma så kör jag med spolmuff. Jag har ständigt koll på kylning och det sprutar överlödigt vatten från alla hål som går. Dessutom så varvar jag den ju inte utan kör på tomgång. Men tack för upplysningen, ingen fara med min dörrar i alla fall.. :) Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i regel är det ca 300 ohm, men det är nog irrellevant i detta fallet, har man 2 eller fler spolar är det viktigaste att det stämmer om man jämför emellan dom, man kan heller inte mäta funktionen på en tändspole utan en riktig tester, det man kan mäta när man ohm-mäter den är om det är avbrott eller kortslutning i spolen. tändlampan verkar vara en bra lösning, 29kr... tack biltema... mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) har du fått rätt cdi box? 2) har du bytt stift och rengört förgasaren? om inte, gör det, och när du ändå har isär den, byt flottörnålen och sätet, eller köp en renoveringssats, kostar ett par hundringar. Det felet som du har kan bero på att nålen fastnar i stängt läge pga att den blir deformerad med tiden, då måste den bytas, du kan knacka lite lät på förgasaren när den inte fungerar och se om du får liv i den. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.. Idag köpte jag nya stift till motorn, hörde av en bekant som haft liknande symptom att dessa stift skulle vara något extra.. Det var NGK utan någon tändspets. Motorn funkade 5 min sen samma fel som förut. Motorn startade sedan och gick sedan i 3 timmar perfekt.. Alltid någon tröst.. Dock kollade jag gnistan efter den stannat och då såg jag att jag inte hade någon gnista men konstigt nog kom den ju tillbaka.. För min del känns det som att det har med värme att göra någonstans. Vi får se hur det går i fortsättningen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om du har kvar din gamla cdi-box kan du testa om den verkligen är trasig, det kan mycket väl vara kablaget som ät trasigt mellan statorn och cdi-boxen. Det är som sagt ovanligt med periodiska fel på cdi's, men det är klart, du kanske har fått en felaktig, prova att lossa kontakten till boxen och ohmmät mellan stiften (till statorn) skriv upp resultaten när den fungerar och se om det skiljer när den inte fungerar. Bara att ligga i och söka vidare. mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken slog mig ju att det kanske inte var fel på den gamla boxen. Så jag har provat den gamla igen men då är den helt död, inte ens en antydan till att tända.. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkade göra underverk med nya fina stift av märket NGK. Går bra nu så hej hopp i sjön.. Tack alla som har försökt hjälpa till.. :o) Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att det löste sig, man får ju kanske ta för givet att tändstfift och annan service är gjord när det är frågan om problemlösning... :-D ha det bra, mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att det löste sig, man får ju kanske ta för givet att tändstfift och annan service är gjord när det är frågan om problemlösning... :-D ha det bra, mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...