Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej 

jag tänkte köpa lite större båt till nästa säsong med mid cabin, typ sea ray , maxum , Four winns ? 
tänkte kolla lite tips vad man bör tänka på , utrustning, typ av motor mm ?

budget 200.000-300.000 :-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Magnus326:

Hej 

jag tänkte köpa lite större båt till nästa säsong med mid cabin, typ sea ray , maxum , Four winns ? 

Vad har du för tidigare erfarenhet av båtar och motorer/drev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 hours ago, Magnus326 said:

Hej 

Budgeten är inte så hög för "en lite större båt" så det finns en risk att du hamnar på en del mekande själv alternativt kostnader för underhåll och renoveringar. Men är du hyfsat kunnig och inte har något emot att fixa själv så finns goda möjligheter. Jag hade fokuserat på att hitta en båt där det mest fundamentala är i gott skick. Dvs motor, motorkontroller, skrov, styrning, toa, pentry, värme etc och sen accepterat att ytligt skick är slitet och kräver egen renovering. Då investerar du troligen mer av din tid än av dina pengar att rusta upp för en trevlig tillvaro ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska gå på 26fot direkt. Ofta är det i stort sett samma båtar i övrigt när du ser på de amerikanska märkena. De två foten gör rätt stor skillnad på bädden i fören samt att mer längd är alltid bra när man ska ta sjö.

Vi har haft en del olika båtar och jag tycker att de amerikanska märkena, åtminstone Sea Ray, Forurwinns, Chapparall snäppte upp sig rejält strax efter 2000.

Vid denna tid kom nya insprutningssystemen på Penta och Mercruiser också.

Vi är otroligt nöjda med vår Sea ray 260 som syns i min profilbild som är en -04 med targabåge.

Vi hade tänkt sälja i år och byta upp oss till 35-45fot men väljer att avvakta något år då priserna är turbulenta i den storleksklassen, inte minst med nya drivmedelspriserna...
Vi är på sjön konstant under semestern med två barn 6 och 9år. Lite trångt nu men går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...