Palaa99 0 Postad 11 Januari , 2022 Hej! Jag letar efter för tillfället efter en mindre segelbåt att ha som min första båt. Jag tycker om campingliv och tror att jag ganska fort kommer att vilja övernatta med båten snarare än dagssegla och därfor undrar jag en del om hur mycket man kan lasta en mindre segelbåt och hur noga det är med hur man lastar. Jag har paddlat en del och vet att lastens vikt och placering påverkar stabiliteten och sjögången enormt mycket. Men då väger ju en kajak ganska lite och jag har lastat mer än kajakens vikt. Jag har läst en del om långsegling och där verkar det största problemet vara plats snarare än vikt, men då har de flesta rättstora båtar, större än 3 ton. Men det jag undrar är, hur påverkar lasten en mindre segelbåts gång och stabilitet? Hur mycket kan man räkna med att lasta på en segelbåt? Finns det något riktmärke att gå efter vad gäller lasten på en segelbåt ? T. ex. 1/3 av deplacement ska vara ok. Eller liknande. Vad kan man t.ex räkna med att kunna lasta på en Triss Magnum, 6 m längd, 1200 kg deplacement jämfört med stortriss 5,25 m längd, 425 kg deplacement? Hur noga måste man vara med placering av last på mindre båtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 11 Januari , 2022 Så länge du lägger de tunga sakerna så djupt ner i båten som möjligt har jag svårt att föreställa mig att du skulle kunna dra med dig så mycket att båten blir överlastad. Du lär ju inte släpa runt på guldtackor. Snarare är det väl torr mat, konserver, dryckförpackningar, frukt, grönsaker, kläder, sängkläder, viss elektronik och sånt. Lätta saker som tar ganska mycket plats. Tänk på att en Triss Magnum har fyra kojplatser. Den är då rimligtvis ok för åtminstone 300 kg "last". Nä, vikten skulle jag inte oroa mig för, utan det är nog volymen som kommer att sätta stopp först. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 12 Januari , 2022 Googla Yrvind Då lär du få svar på dina frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 12 Januari , 2022 Det som kommer att påverkas är framförallt seglingsegenskaperna. Du kan med gott samvete trycka ner många hundra kilo i en Triss Magnum utan att den blir farlig så länge du håller tyngdpunkten låg. Dock kommer båten att bli seg att segla. Framförallt i lättvind. En minst sagt originell herre i mina hemtrakter hade en 8,5 meters båt som vägde3,5 ton enligt konstruktören. Kranföraren vägde in den på 5,2 ton sista gången han sjösatte. Då hade han massvis med verktyg, bänkslipmaskin, hydraldomkraft mm i båten. En dävert av rostfritt stål med jolle och utombordare i aktern och ett bastuaggregat surrat på däck samt en trecylindrig motor nerklämd med skohorn i båten. Den seglade som en kratta men han saknade aldrig något när han var ute på tur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 13 Januari , 2022 Typ mivkelgubbe - Kan själv😃 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantasia 8 Postad 18 Januari , 2022 Jag hade en magnum. Satte man tre fullvuxna män i sittbrunnen rann vatten in genom självlänsarna så viktens placering spelar roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 20 Januari , 2022 2022-01-18 vid 21:30 skrev Fantasia: Jag hade en magnum. Satte man tre fullvuxna män i sittbrunnen rann vatten in genom självlänsarna så viktens placering spelar roll. Ett vanligt fenomen i mindre båtar. Bara att ta av sig barfota eller på med stövlar🙂 hade en J17 en gång i tiden. Den tog in vatten i självlänsen med en person i sittbrunnen. En rejäl trall blev lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser