Mrili 1 Postad 22 Juli , 2005 Hej! Äger en liten trevlig Selco Selboy 13 med Mercury 50 hp (tidig 70-talare) men motorn har en tendens att surna till när jag varit ute och kört ett tag. Så länge det det är jämn fart och inga stopp och start är allt väl, men efter ett bad så är det lögn att få igång den igen på ett bra tag. Utan att vara expert kan jag tycka att den inte varvar ut ordentligt utan går lite tjockt. Är noga med bensinblandning. Kan det vara så enkelt som att tändstiften är slut eller finns det något annat som är värt att kolla? Motorn fick en ny startmotor för två år sedan, startar således mer eller mindre direkt vid kallstart. Tackar på förhand, Rickard! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 25 Juli , 2005 Hej! Ja, du är nog på rätt spår. Tändstift och förgasarinställning är nog lösningen. Observera också att det ofta sitter fel stift i dom där maskinerna. Det ska vara permagapstift. Hittade en länk på en annan sida med en bra bildbeskrivning för hur tändstift ser ut i olika lägen. [LINK]www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html[/LINK] Vilken hårdhet det ska vara har jag dock inte i huvudet, 7 eller 8 tippar jag. Om den startar direkt kall, så kan du skruva in luftblandningsskruven så den får lite mindre soppa på bägge förgasarna ett kvarts varv så går den bättre på tomgång varm sen. Mvh Rickard! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 25 Juli , 2005 ... Permagap stift är alltså platta stift utan nåt som sticker ut.. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 25 Juli , 2005 Vanligt fel på dessa mototer, är tänspolarna. Har ägt en 50 också. Var samma problen. Mät upp spolarna. Om motorn går bra innan den är varmm. Har inget med förgasare att göra. Kolla också blåsan på tankkopplingen. Hård som sten ska den vara. Annars tappar den tryck. Då är det bränslepumpsmembranet som är kasst. Kolla att alla anslutningar håller tätt. Prova med startgas på anslutningarna. Går den upp i varv är det nåt otätt. Men det kan komma in stargas i förgasaren. Så där kan man bli lurad av att det blir högre varv. Så tat lugnt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Brandt Postad 26 Juli , 2005 har nyss köpt båt med en Mercury 50 hpmotor. 500 thunderbolt. Vilken bränsleblandning ska det vara? 2 procent säger vissa. och 95 oktan? stämmer detta? kan man köra på 98 oktan? går motorn bättre då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst gunnar jansson Postad 26 Juli , 2005 2% och 95. Går inte bättre med nån annan oktan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 1 Augusti , 2005 Jag skulle ta i lite mer. 2,5 till 3 procent för sommar och 4 sista litern innan upptagning. 95 blyfri är rätt. Motorn är ju gammal.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrili 1 Postad 2 Augusti , 2005 Tack för goda råd. Jag är nu i åtgärdsprocessen, återkommer med resultatet... //Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrili 1 Postad 12 Augusti , 2005 Vänner där ute, domen har fallit! Lät en aukt. verkstad titta på motorn för att få ett säkert besked. Det blev att låta motorn vila i frid! Nedre cylindern tar in vatten och med mina beskivna fel behövdes ingen vidare dissikering av motorn. Kompprovet var ingen katastrof med rådet var ändå att inte renovera en sån gammal motor, 30år drygt, utan skaffa en ny eller en ny begagnad. Tvivlar inte en sekund på firman som kollat på motorn, men min ringa erfarenhet av båtmotorer gör att jag personligen inte kan bedöma allvaret i felet. Finns där någon i forumet som råkat ut för samma fel? På återhörande... // Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 12 Augusti , 2005 Hej, Prova även lyckan på Fenderns forum. Det finns några Mercurynissar där som säkert kan komma med bra råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Augusti , 2005 Det är inte bara avgasplåten som rostat sönder? Den är inte svår/dyr att byta. Om den är trasig så kommer vatten in i cylindrarna. Vatten kan knappast komma in någon annanstans om nu inte undre packboxen till vevaxeln brutit ihop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 15 Augusti , 2005 Hepp! Som andra redan sagt så behöver det inte vara någon katastrof. Kylskölden och packningen under huset. Eventuellt byte av kolvringar och kolv på nedersta samt packbox, nedre vevaxel lager. Inte så ovanligt och har även hänt mej. Dom där motorerna är rejäla. Om den är i bra skick i övrigt och blocket är helt så tickar dom många är till. En sån helrenovering av en murkla blir inte allt för blodigt och betydligt billigare än en ny beggad motor som du inte har en aning om när den lägger ner. Hör med kenty's på ingarö. Byte av kylskölden kan du göra själv men det kräver riktiga packningar och åtdragning av bultarna i rätt ordning för att få det tätt. Kan vara lite lurt om du inte meckat en del. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrili 1 Postad 29 Augusti , 2005 Tjena igen! Har nu pillat loss avgasplåten och mycket riktigt, rejäla goa rostangrepp så felet är tydligt lokaliserat. Kanalerna i locket var också rejält igenbegade. Nu ska jag köpa nya packningar, plåt och tändstift. Packbox, lager m.m. sparar jag till nästa gång eller..? Men helvete vad det var trångt att få loss alla bultarna till locket, försökte rucka och lossa på skålen (vet inte vad eländet heter) men det hjälpte inte så mycket även om jag lossade en hel del skruv och bult. Hur mycket är det meningen man ska demontera egentligen? Gick dock till slut, som sagt. Nu ska jag bara ha på allt igen men det ska väl gå. Har också fått tips om att vara noga med ordningen av montage av bult, men tack ändå! Kul att höra den kan ha många kvar, vill nog påsta att den är i gott skick för övrigt. Vi hörs // Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 29 Augusti , 2005 Japp, dom nedersta kan vara lite svåra att få dän, dit. Tänk på att det är tum mått på alla orginal bultar i den så du har riktiga nycklar. Misströsta inte om det börjar spruta vatten ur bulthålen när du dragit åt allt igen. Det är bara att ge sig påt igen. Se till att göra riktigt rent och fint på anläggningsytorna. Det finns nåt packningslim du kan täta extra med vilket jag iaf rekommenderar. Det är rätt bra tryck på vattnet där. Mvh Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Rickard Postad 29 Augusti , 2005 Just det, Den där plåten finns i två versioner, ny och gammal. Se till att få tag på den nya, kommer inte ihåg skillnaden på dom längre annat än att jag fick en aha upplevelse när jag såg den nya. (Bättre på bortglömt sätt..) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Augusti , 2005 Misstänkte att det var plåten, är ganska vanligt. Som du skriver att det övriga ser bra ut. det brukar det göra på dessa maskiner. Vansinne av verkstaden att föreslå skrotning. Den går i många år till om du fixar till detta. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrili 1 Postad 30 Augusti , 2005 Har nu förberett, skrapat rent o.s.v. - o.s.v. - prylarna kommer nästa vecka.Ser verkligen fram emot att få ihopa den igen, känns nästan som premiärturen... Dock upptäckte jag till min förvåning när jag plockade upp tändstiften ur påsen jag fick med hem från verkstaden, de såg i allra högsta grad vanliga ut. NGK BH9-någonting. Något som alla jag känner med viss grad av båtmotorintresse har påtalat är att var noga med tändstiften. Är speciella till Thunderbolt 500, kan man ha kört med galna stift utan man märkt något speciellt och vad kan det ha haft det för påverkan på motorn, effekt m.m....??? På återhörande... //Rickard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Augusti , 2005 Det går att köra med vanliga stift men det brukar bli problem med tjurig tomgång och svårstartade men men det kan funka med vanliga stift. Mina maskiner 50 och 80 hk gjorde det inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mrili 1 Postad 15 September , 2005 Hej igen! Då var allt klart. Motorn är ihop och i plurret. Blev bara en liten repa i hamnen i går eftersom det var rätt mörkt när jag blev klar, men det kändes som reultatet blev kanon. Nya tändstift blev det också /NGK BUHW/ så inn alles kostade kalaset knappt 1400:- kronor. Billigt med tanke på vad jag blev rekommenderad från från början... STORT tack för alla goda tips på vägen... Vi hörs igen. //Rickard 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 15 September , 2005 Kul att det löste sig. Skulle nog tala om för verkstaden som förslog skrot att nu funkar det för 1400 spänn och om dom kan sälja en likvärdig maskin för dom pengarna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Observer17dc 0 Postad 6 September , 2023 Hej, ang avgasplåt, har liknande problem med min Thunderbolt 800/80 1978. Var får man tag i att köpa en avgasplåt, företag? Och har läst att man även kan laga med JB Weld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 September , 2023 Svårt att hitta idag. Det var lättare för 18 år sedan då vi hade diskussionen i den här tråden. Jag tror du måste ringa till tex marinshopen.se eller någon annan som säljer delar. Annars så får du söka utanför Sverige. Googla Exhaust Manifold Baffle Plate + din motor. JB Weld kan funka ett tag, men inget garanterat permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 7 September , 2023 I min Mercury var avgasplåten en platt enkel plåt som gick att klippa till i rostfritt. Funkade bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser