excel319 496 Postad 7 Januari , 2022 32 minuter sedan skrev raol: Köl och mast ger ett stort tröghetsmoment, vilket dämpar accelerationer i rotationsled. Och seglet ger ett tryck som minskar återrullningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 7 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev Brunnsviken: Menar du äldre Saga då? De här ser inte så bränslesnåla ut https://www.sagaboats.no/en/boats/ Sagas nuvarande 325 har nästan exakt samma skrov som min 315 och drar som min i lägre farter. De äldre 29:orna har också nästan samma skrov men har å andra sidan oftast lite äldre motorer som inte går lika snålt. Men sant är att en längre och smalare motorbåt, på samma sätt som många segelbåtar, drar relativt lite under deplacementsfart. Ett smalare skrov har också lättare att klyva vågorna, lite som en kanot. Men en smalare båt, utan mast och köl som dämpar rullningarna, blir ofta ganska ”rullig” (så kom jag på ett nytt ord). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariner1 0 Postad 7 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev raol: Jag tror att du gravt underskattar hur svårt det är att kapa drygt 40 procent, alltså nästan halvera bränsleförbrukningen för en så optimerad design. Jämför med om man skulle ta en snål bil i dag, som kanske drar 0.40 och försöka få ner den till 0.25! Och det skulle nog ändå vara betydligt enklare! Har aldrig sagt att det ska vara lätt 😉 För att nå nästa nivå, om än i små steg, måste man sträva mot det svåra och oövervinnliga. Men lek med tanken, båten kraftigt nerskalad, lättare, propeller från Sharrow Marine och annan drivlina. Jag tror det finns vinster att hämta för de som försöker. Trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 7 Januari , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Brunnsviken: Jag antar att det där var en självklarhet, men förklara som om jag vore fem? Har du vind i seglet så utgör vinden en kraft som håller båten i en mer eller mindre konstant krängning mot lävart och dämpar alltså båtens förmåga att rulla mot vinden. Har du inte segel uppe kommer båten rulla från sida till sida. Små fiskebåtar har många gånger ett litet stabiliserande segel just för att dämpa rullning. Att segelbåt har köl påverkar så klart rullningsegenskaperna, men även kölbåt kommer rulla från sida till sida utan vind i seglen. Det var först och främst vindkraften i seglen som jag syftade på som ett aktivt rulldämpande system. Jag har snipa och rullar utav bara helvete i sidosjö🙂 Redigerad 7 Januari , 2022 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 782 Postad 7 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev ChristerN: Sagas nuvarande 325 har nästan exakt samma skrov som min 315 och drar som min i lägre farter. De äldre 29:orna har också nästan samma skrov men har å andra sidan oftast lite äldre motorer som inte går lika snålt. Men sant är att en längre och smalare motorbåt, på samma sätt som många segelbåtar, drar relativt lite under deplacementsfart. Ett smalare skrov har också lättare att klyva vågorna, lite som en kanot. Men en smalare båt, utan mast och köl som dämpar rullningarna, blir ofta ganska ”rullig” (så kom jag på ett nytt ord). Båtvännens Saga 365 med D6 drar enligt han själv 0,6 liter distansen om han ligger i 5 knop. I 7 knop så drar den 1 liter distansen. Köptes ny för 8 år sedan av honom. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Januari , 2022 5 timmar sedan skrev raol: Köl och mast ger ett stort tröghetsmoment, vilket dämpar accelerationer i rotationsled. Framförallt stabiliserar vindtrycket på seglen väldigt mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 7 Januari , 2022 4 minuter sedan skrev Eld-: Framförallt stabiliserar vindtrycket på seglen väldigt mycket Ja, om det blåser nåt nämnvärt... Det kan vara väldigt svag vind men stora vågor samtidigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 500 Postad 7 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev patrikflink: Båtvännens Saga 365 med D6 drar enligt han själv 0,6 liter distansen om han ligger i 5 knop. I 7 knop så drar den 1 liter distansen. Köptes ny för 8 år sedan av honom. Fin båt det också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 7 Januari , 2022 1 timme sedan skrev raol: Det kan vara väldigt svag vind men stora vågor samtidigt! Ja det är inte kul men oftast blåser det faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 9 Januari , 2022 Nu har väl dieseln i princip redan gått upp 60%? Sen lägsta nivån för några år sedan och ändå har båt priserna rusat, ja eller motorbåtspriserna, segelbåtarna vill ingen ha 😅 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 Januari , 2022 1 timme sedan skrev BboatB: Nu har väl dieseln i princip redan gått upp 60%? Sen lägsta nivån för några år sedan och ändå har båt priserna rusat, ja eller motorbåtspriserna, segelbåtarna vill ingen ha 😅 Det var bättre förr! Nä, jag var bättre förr. http://lasselundell.se/forut.html När jag började att köra med diesel (på 60-talet) kostade den 17 öre, ibland kunde man tanka från de små tankbåtarna i fiskhamnen för 10 öre, fast då var det svart (stöld). Ett kvartsfat med smörjolja (ca 40 liter) fick man för en flaska brännvin. Allt gick till http://lasselundell.se/lyckeby.html Numer seglar jag och drivmedelkostnaden är försumbar i för hållande till övriga båt-utgifter. http://lasselundell.se/adagio.html Citat 3 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Januari , 2022 (redigerade) 21 timmar sedan skrev Lasse-L: Det var bättre förr! Nä, jag var bättre förr. http://lasselundell.se/forut.html När jag började att köra med diesel (på 60-talet) kostade den 17 öre, ibland kunde man tanka från de små tankbåtarna i fiskhamnen för 10 öre, fast då var det svart (stöld). Ett kvartsfat med smörjolja (ca 40 liter) fick man för en flaska brännvin. Allt gick till http://lasselundell.se/lyckeby.html Numer seglar jag och drivmedelkostnaden är försumbar i för hållande till övriga båt-utgifter. http://lasselundell.se/adagio.html Även om jag förbrukar knappt en kubikmeter diesel varje säsong är det en (mindre) del av den totala båtkostnaden per år. Men det kommer att bli ekonomiskt kännbart. De senaste två säsongerna har förbrukningen varit rätt så hög, och då funkade ju inte turbon ordentligt. Måhända blir det bättre nu med en ny turbo. Jo, jag minns också när dieseln kostande mindre än en krona litern, jag är väl en del år yngre än @Lasse-L men minns att den nån gång i slutet av 1960-talet kostade 99 öre hos Andelsföreningen på Rörö. Dom brukar fortfarande ha ett lägre pris på dieseln där, även om man numera får lägga på ganska många % på de där nittionio örerna. Även i relativt modern tid kunde ljusskygga tanka av iallafall en bunkerbåt nånstans på Rivöfjorden, eller däromkring. Det var billigt, men inte ”görbilligt”. Problemet var liksom att slangen från bunkerbåten var väldigt tjock, det gick väl åt tre adaptrar/förträngningar för att man skulle kunna tanka utan söl i en standard bordsgenomföring på fritidsbåt. Den skepparen har mer än väl gått i pension. @Lasse-L vet nog vem det var? På Hönö Klova fanns det även en tankbil som man kunde köpa billig disel ifrån, kan firman vara ”Alfredssons” @Makro vet säkert, jag tror jag sett den tankbilen i hamnen på grannön, Öckerö. Jag lägger om kursen litet för diskussionen och girar litet åt babord. Jag förstår bara inte att de där biologiska tillsatserna skall vara så himla dyra, ok det kostar väl mer att odla en massa grönsaker än att borra hål i marken och havsbotten och därifrån pumpa upp en massa viskösa fossila dinosaurier och annan förhistorisk gegga. Men varför skall man ha så hög skatt på det förnyelsebara bränslet? Kanske för att avskräcka oss att flänga runt på havet och på vägarna? Sitt hemma på semestern! Det är nu ännu så länge ingen skatt på sällskapsspel såsom Monopol och Fia med knuff, inte ens på det där Finansspelet, ej heller skatt på hammockar och utemöbler. Sommarstuger är ju visserligen beskattade men det går kanske inte att jämföra. Himla synd att jag aldrig blev så där jätteintresserad av seglingens ädla konst… men det är väl kanske inte försent att ångra sig på den punkten, kanske… föresten hur beskattas segel och skot? Finns det någon djupgående kölskatt, eller en på skotvinchar? 😇 Redigerad 10 Januari , 2022 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 10 Januari , 2022 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag förstår bara inte att de där biologiska tillsatserna skall vara så himla dyra, ok det kostar väl mer att odla en massa grönsaker än att borra hål i marken och havsbotten och därifrån pumpa upp en massa viskösa fossila dinosaurier och annan förhistorisk gegga. Men varför skall man ha så hög skatt på det förnyelsebara bränslet? Vad jag kan se är det ingen bränsleskatt på biobränsle. EU vill att vi ska ha det, men vi har ett undantag, och det gäller även under detta år. Moms är det förstås, men det är ju ingen punktskatt. Biobränsle är bara väldigt dyrt att producera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 10 Januari , 2022 13 minuter sedan skrev Georg_Ohm: - - - … föresten hur beskattas segel och skot? Finns det någon djupgående kölskatt, eller en på skotvinchar? 😇 Vinden är fri (ännu så länge..) så den energiskatten slipper vi seglare ifrån. Det gör för övrigt även ägarna till vindkraftverk. Däremot så ingår det moms även när det köps segel, skot, kölar och skotvinchar. Så lite "energiskatt" betalas det även av seglare. Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 10 Januari , 2022 7 minuter sedan skrev raol: Vad jag kan se är det ingen bränsleskatt på biobränsle. EU vill att vi ska ha det, men vi har ett undantag, och det gäller även under detta år. Moms är det förstås, men det är ju ingen punktskatt. Biobränsle är bara väldigt dyrt att producera. Ok, det visste jag inte. Men det kanske blir billigare när man får bättre volym i tillverkningen. 2 minuter sedan skrev Lintott: Vinden är fri (ännu så länge..) så den energiskatten slipper vi seglare ifrån. Det gör för övrigt även ägarna till vindkraftverk. Däremot så ingår det moms även när det köps segel, skot, kölar och skotvinchar. Så lite "energiskatt" betalas det även av seglare. Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya.... Havets vatten är också fritt att färdas på, för alla typer av fritidsbåtar, men nån kanske får för sig att beskatta det i framtiden…. Det gäller alltså att stoppa ned rätt lapp i det där kuvertet var fjärde år. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 10 Januari , 2022 5 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Havets vatten är också fritt att färdas på, för alla typer av fritidsbåtar, men nån kanske får för sig att beskatta det i framtiden…. Det gäller alltså att stoppa ned rätt lapp i det där kuvertet var fjärde år. Vilket parti driver frågan om skatt på att färdas med fritidsbåt på havsvatten..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 10 Januari , 2022 1 timme sedan skrev Peter_K: Vilket parti driver frågan om skatt på att färdas med fritidsbåt på havsvatten..? Det finns i alla fall en riksdagsledamot (S) som vill införa skatt på ägandet av fritidsbåt. Båtskatt och båtregister Motion 2020/21:2426 av Abraham Halef (S) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/batskatt-och-batregister_H8022426 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 10 Januari , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Peter_K: Vilket parti driver frågan om skatt på att färdas med fritidsbåt på havsvatten..? Om beskattningen rör ägandet eller färdandet blir ju i sammanhanget sekundärt. Det är den ökade kostnaden man vill mota i grind. Redigerad 10 Januari , 2022 av Mange249 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 10 Januari , 2022 13 minuter sedan skrev Lintott: Det finns i alla fall en riksdagsledamot (S) som vill införa skatt på ägandet av fritidsbåt. Båtskatt och båtregister Motion 2020/21:2426 av Abraham Halef (S) https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/batskatt-och-batregister_H8022426 1. Riksdagsledamöters motioner är normalt säråsikter inom ett parti, och nästan hundra procent av enskildas motioner avslås av riksdagen. De syftar mest till att signalera till valkretsen att man gör nåt. 2. Skatt på ägande av fritidsbåt är inte skatt på färd på vatten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 10 Januari , 2022 Så sant. Skatt på ägande av fritidsbåt är mer som att betala för ett årskort till en anläggning/klubb där en av förmånerna är obegränsad möjlighet att få färdas på vatten.😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 10 Januari , 2022 Just nu skrev Boanjohan: Så sant. Skatt på ägande av fritidsbåt är mer som att betala för ett årskort till en anläggning/klubb där en av förmånerna är obegränsad möjlighet att få färdas på vatten.😉 Fortfarande inget parti som har det som en fråga. Det närmaste man kommer är att vissa vill ha en förmögenhetsskatt som även omfattar fartyg, då över ett visst värde, så majoriteten av fritidsbåtarna skulle inte beröras ens av det. (Ska här påpeka att jag personligen är emot förmögenhetsskatt och båtskatt, så ingen får för sig nåt annat. Men rätt ska vara rätt.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 716 Postad 10 Januari , 2022 Jag har en båt som jag inte burit en enda droppe bränsle till eller behövt trassla med textiler på master och ändå kunnat använda den precis så mycket jag önskat. Det är en roddbåt med en solcell på mittoften och ett par batterier därunder. De driver en elsnurra som tar upp båten i knappa fyra knop vilket är lika med skrovhastigheten. Den ligger i stranden vid sommarstugan och laddar sig själv. Den använder vi till utflykter, romatiska solnedgångsturer med frun och fisketurer. Det är inte mycket till hastighet eller räckvidd, å andra sidan är tre, fyra timmar i en liten roddbåt mer än man behöver. Men båten fyller sin funktion perfekt. Även under mer intensivt dagligt användande under semestern så hinner solen ladda batterierna till den grad att jag hitills inte behövt begränsa mitt användande. Den här båten fyller naturligtvis inte behoven för en semestrande familj som vill köra tiotals sjömil per dag och bo lika bekvämt som hemma i radhuset. Fast jag leker med tanken att skala upp idén med solpaneler och batterier i en större båt till den grad att man kunde göra utflykter på veckosluten. Första tanken var ett långsmalt skrov à la Petterssonbåten eller en snipa. Täcker man en sådan båt med solpaneler blir det lätt så att man inte riktigt har något användbart däckutrymme. Att sätta solpanelerna på ett tak över båten gör kanske att tyngdpunkten hamnar för högt. Det enda rimliga lär vara en katamaran. Den ger massor av takyta för solpaneler, är stabil, lättdriven och ger samtidigt rejäla boendeutrymmen. Nackdelen är att man behöver två motorer med regulatorer. Med andra ord. Jag letar efter en gammal segelkatamaran på sådär 25 fot. Är det någon som har en sån som skräpar så... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 10 Januari , 2022 38 minuter sedan skrev Faderullan: Täcker man en sådan båt med solpaneler blir det lätt så att man inte riktigt har något användbart däckutrymme. Att sätta solpanelerna på ett tak över båten gör kanske att tyngdpunkten hamnar för högt. Det löser man med lite extra bly längst ner. Nu är inte solpaneler så värst tunga (paneler med glas och aluram väger runt 1 kg per 25-40 W, eller ca 9-12 kg per kvadrameter, beroende på panelstorlek), men är det en väldigt smal båt kan det ju ställa till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 11 Januari , 2022 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jo, jag minns också när dieseln kostande mindre än en krona litern, jag är väl en del år yngre än @Lasse-L men minns att den nån gång i slutet av 1960-talet kostade 99 öre hos Andelsföreningen på Rörö. Dom brukar fortfarande ha ett lägre pris på dieseln där, även om man numera får lägga på ganska många % på de där nittionio örerna. Samma pris som idag ungefär... 0.99 SEK år 1967 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 9.484 SEK år 2021 mätt med konsumentprisindex. Alternativa beräkningar: • 0.99 SEK år 1967 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 21.87 SEK år 2021 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005). http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm 13 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Det är nu ännu så länge ingen skatt på sällskapsspel såsom Monopol och Fia med knuff, inte ens på det där Finansspelet, ej heller skatt på hammockar och utemöbler. Sommarstuger är ju visserligen beskattade men det går kanske inte att jämföra. Hört talas om moms, det är en skatt på 25 % som läggs till på i stort sett alla varor man köper. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 11 Januari , 2022 13 timmar sedan skrev Lintott: Sen är det inte helt gratis att få fart på en segelbåt heller. Seglen är en rätt rejäl utgift när de behöver ersättas. Skillnaden mot att köra motorbåt är snarast att hela kostnaden för seglen kommer samtidigt och sen glömmer man bort den tills det är dags att skaffa nya.... Kostnaden för segel är ungefär lika som kostnaden för att driva en segelbåt med diesel om man vill ha någorlunda väl fungerande segel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 11 Januari , 2022 (redigerade) Åter till ursprungsfrågan Blir det orimligt dyrt att åka båt? Många vittnar om att de förbrukar lika mycket och tom. mera diesel på ett par sommarmånader med båten som de gör hela året med bilen. Vi har en jord med begränsade resurser och begränsad möjlighet att ta hand om våra utsläpp. I det perspektivet är det väl inte direkt orimligt dyrt att åka båt. Dessutom visar det sig att bensin och diesel inte ökat så mycket i pris de senaste 70 åren om man jämför med inkomstökningen under samma tid. Jag minns hur gubbarna gnällde, för det var mest gubbar som körde bil, när bensinpriset steg till över 99 öre per liter. Bränslekostnaden per mil med bil har sannolikt minskat rejält de senaste 70 åren om man jämflr med löneutvecklingen.. Tillägg: Jag misstänker dessutom att priset för nya segel har stigit betydligt mera de senaste 70 åren än vad priset på bensin och diesel har gjort. Jag sticker ut hakan och påstår att... Motorbåtsägarna är de ekonomiska vinnarna de senaste 70 åren. Redigerad 11 Januari , 2022 av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 11 Januari , 2022 (redigerade) Härligt Angående trådens rubrik: "Blir det orimligt dyrt att åka båt?" Nu har vi dryftat detta. Det är således inte alls orimligt dyrt att åka båt. Inte ens då literpriset kanske ligger på 30 kr / liter 1/1 2023. Gött att höra... Seglar vidare. Redigerad 11 Januari , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 11 Januari , 2022 2 timmar sedan skrev Mackey: Samma pris som idag ungefär... 0.99 SEK år 1967 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 9.484 SEK år 2021 mätt med konsumentprisindex. Alternativa beräkningar: • 0.99 SEK år 1967 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 21.87 SEK år 2021 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005). http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm Enligt SCB var det halva priset mot idag, beräknat på KPI. https://www.scb.se/prisomraknaren I slutet av 2021 låg dieselpriset på ca 20 kr/l i Stockholms skärgård. Men annat har så klart blivit relativt billigare, t ex mat antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brunnsviken 295 Postad 11 Januari , 2022 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Mackey: Jag sticker ut hakan och påstår att... Motorbåtsägarna är de ekonomiska vinnarna de senaste 70 åren. Det låter som en bra rubrik i nästa Båtliv: DET HAR ALDRIG VARIT SÅ BRA ATT ÅKA MOTORBÅT SOM NU! 😄 Det här inslaget verkar ge dig rätt Mackey: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/det-hoga-priset-pa-bensin-och-diesel Redigerad 11 Januari , 2022 av Brunnsviken 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 11 Januari , 2022 Jaaaa.... Och även i Praktisk Båtägande! Sidan efter Erlanssons Brygga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser