Kenneth_S 136 Postad 4 Januari , 2022 (redigerade) Hej! Kollar lite då och då på finn.no, efter båtar. De är ju väldigt mycket billigare där än här i Sverige. En fråga som slagit mig: Om jag nu skulle köpa en båt på Finn, och ska ta hem den till Sverige (förutsatt att den ligger i Norge då 😁), är det då skatt eller moms på införsel över gränsen? Om så, hur mycket ligger den momsen på? Kan känna att om det ser för bra ut för att vara sant, så är det troligen så... Annars är det jäkligt lockande att köpa en Princess eller Fairline från Finn 😁 Redigerad 4 Januari , 2022 av Kenneth_SSSSS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 4 Januari , 2022 (redigerade) Yes, har gjort detta ett par gånger. Nu senast i våras. Du betalar svensk moms, liksom på allt som förs in till Sverige från utanför EU. Likaså betalar du en liten tullavgift också på fritidsbåtar (enstaka procent). Om du köper en ny båt kan däremot varvet sälja den för export och då blir ditt pris du betalar i NOK exklusive norsk moms. Då blir skillnaden nästan ingenting på slutpriset när den svenska momsen lagts på. Men eftersom du tittar på finn.no är det ju begagnade båtar det handlar om, och då är det priset som står i annonsen plus typ 27%. Spelar ingen roll att den är momsad i Norge en gång, det är inget du kan få tillbaka när den tas till Sverige/EU. Sedan är det ju många båtar som körs hem på vattnet till Sverige utan att prata med tullen, och då ingen frågar och vi inte har något båtregister så går det nog oftast bra. Problemet blir ju den dag du skall sälja båten om det när köparen frågar efter historiken uppdagas att den inte momsats när den kom in i Sverige. Momsningen, tull och deklaration skall i normalläget göras på plats vid svenska tullstationen vid gränsen (kan efteranmälas dock, om man kör hem den på egen köl). Numera tar de ju kort i alla fall 😄. Annat var det när jag tog hem min NB870 2002, då skulle de ha kontant betalning på plats. Ville inte heller kännas vid något konto (fast de hade pg). Blir ganska stora bärkassar för momspengarna när båten blir lite dyrare. Lyckades dock den gången efter mycket dividerande övertyga dem om att de faktiskt hade ett pg, på vilket jag även betalat in momspengarna. Men i våras var det ju kaos vid norska gränsen och när vår båt skulle passera fanns inte en chans att fysiskt nå svenska tullstationen i Svinesund på ett vettigt sätt, så jag anlitade KGH. De tog inte mer än runt 3.000:- för att sköta alltihop. De finns ju dessutom med kontor på plats i Svinesund. Observera att vägen (E6) vid Svinesund är byggd så du måste in 5 min i Norge och vända för att kunna svänga av till svenska tullkontoret. Inga problem normalt, men med från tid till annan rådande Covid 19-restriktioner kan dessa 5 min bli 14 dagar, då du de facto passerat gränsen och skall sitta i karantän. Och den kontrollen har stundtals inte varit att leka med, så kolla detta noga - om och när det blir aktuellt. Nu frågar du inte det, men för att förekomma om någon påpekar om CE och att Norge inte är med i EU. Nej, men de är i Europa och EES och precis samma CE-regler gäller där som i EU. Så det är en icke-fråga Redigerad 4 Januari , 2022 av IngemarE 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 4 Januari , 2022 21 minuter sedan skrev IngemarE: Sedan är det ju många båtar som körs hem på vattnet till Sverige utan att prata med tullen, och då ingen frågar och vi inte har något båtregister så går det nog oftast bra. Problemet blir ju den dag du skall sälja båten om det när köparen frågar efter historiken uppdagas att den inte momsats när den kom in i Sverige Skattemässiga fodringar har normalt en preskriptionstid på fem år, så säljer du inte båten inom fem år är det nog lugnt. Förutom känslan när det knackar på dörren under dessa fem år...😀 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 4 Januari , 2022 1 timme sedan skrev IngemarE: Observera att vägen (E6) vid Svinesund är byggd så du måste in 5 min i Norge och vända för att kunna svänga av till svenska tullkontoret. Inga problem normalt, men med från tid till annan rådande Covid 19-restriktioner kan dessa 5 min bli 14 dagar, då du de facto passerat gränsen och skall sitta i karantän. Och den kontrollen har stundtals inte varit att leka med, så kolla detta noga - om och när det blir aktuellt. Nja, så jobbigt behöver man inte göra det för sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 4 Januari , 2022 (redigerade) 31 minuter sedan skrev raol: Nja, så jobbigt behöver man inte göra det för sig. På vägen du markerat finns (numera) vägbom. Kan vara jobbig eller i vart fall dumt att forcera. Vissa av dem öppnas med passerkort så tullstationspersonalen själva inte behöver ta omvägen, men för oss vanliga lär det inte gå lika lätt.... I våras, när restriktionerna var heltoktuffa, var bommarna och skogen emellan dessutom bevakade av polis och militär. Men den aktuella kanske t.o.m. står öppen nu (även om jag inte tror det) ? Redigerad 4 Januari , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 353 Postad 4 Januari , 2022 Man blir säkert insläppt om man ber om det. Måste ju bli noll besökare annars på den tullstationen, så idiotiskt placerad som den är. Fast varför ska man åka till en tullstation där om man redan befinner sig i Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 4 Januari , 2022 (redigerade) 9 minuter sedan skrev raol: Man blir säkert insläppt om man ber om det. Måste ju bli noll besökare annars på den tullstationen, så idiotiskt placerad som den är. Fast varför ska man åka till en tullstation där om man redan befinner sig i Sverige? Du slår huvudet på spik. I princip alla som ska till tullstationen på svenska sidan kommer ju från Norge, därför är den placerad som den är. Kommer du från Sverige har du den norska tullstationen på andra sidan och det är ju normalt dit du ska om man passerar gränsen åt det hållet. De som åker för att möta upp en transport som skall in i Sverige - som i vårt fall - är nog synnerligen lätträknade. Och då får de göra sig omaket att ta 5 min extra och köra över bron (in i Norge), ta av E6 och köra tillbaka. Var väl ingen som när E6:an planerades i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att gränsen mellan Sverige och Norge någonsin skulle stängas....😦 Redigerad 4 Januari , 2022 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 5 Januari , 2022 Kan vara värt att titta på finska sidan efter båt. Tidigare, för ngt år sen, var priserna på beg båtar i Finland 10-20% lägre än i Sverige. Därav så sålde vi Ålänningar våra båtar till Sverige när det var dags att byta båt. www.nettivene.fi 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 5 Januari , 2022 27 minuter sedan skrev Alanningen: Kan vara värt att titta på finska sidan efter båt. Tidigare, för ngt år sen, var priserna på beg båtar i Finland 10-20% lägre än i Sverige. Därav så sålde vi Ålänningar våra båtar till Sverige när det var dags att byta båt. www.nettivene.fi Behöver man inte betala moms för båtar från Åland? Nedanstående är saxat från tullverkets hemsida: "Kanarieöarna och Åland ligger inom EU och tillhör tullunionen men ingår inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms." 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 199 Postad 5 Januari , 2022 4 hours ago, McLasse said: Behöver man inte betala moms för båtar från Åland? Nedanstående är saxat från tullverkets hemsida: "Kanarieöarna och Åland ligger inom EU och tillhör tullunionen men ingår inte i EU:s skatteområde. Detta innebär att du inte behöver betala någon tull för varor från dessa områden, men däremot moms." De som köper båtar från Åland brukar köra hem båten. Hur de gör när de kommer till Sverige vet jag inte. Men man kan handla båt från fasta Finland och slippa "Ålands-problemet". 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matsam71 0 Postad 7 Juni , 2023 På temat att köpa båt i Norge. Om den begagnade båten i Norge urpsrungligen haft svensk ägare innan den gick till Norge så har det ju redan betalats moms i Sverige en gång för båten, behöver man då verkligen betala moms en gång till på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Themariner 19 Postad 8 Juni , 2023 Eller hur blir det om den Norska båten redan ligger i Sverige? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 8 Juni , 2023 15 minuter sedan skrev Themariner: Eller hur blir det om den Norska båten redan ligger i Sverige? Hur menar du ? - Är båten fortfarande norsk (=norsk ägare) men är här, den ju per definition bara på besök. - Är den däremot permanent här (dvs numera svenskägd) har den ju importerats någon gång - antingen som nytillverkad och då troligen via återförsäljaren, eller privat som begagnad. Och i båda fallen har sannolikt svensk moms betalats. Om inte, är den här olagligt ("insmugglad" på ren svenska) och även senare ägare kan åka på moms och avgifter för den i efterhand. Om du menar att en norrman säljer båten till en svensk när denne är här i Sverige med båten, är det ju ingen skillnad mot vilken begbåtimport som helst. För vem som transporterar hit båten är ju egentligen irrelevant för importen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jhn-doe 0 Postad 4 timmar sedan 2022-01-04 vid 12:37 skrev IngemarE: Yes, har gjort detta ett par gånger. Nu senast i våras. Du betalar svensk moms, liksom på allt som förs in till Sverige från utanför EU. Likaså betalar du en liten tullavgift också på fritidsbåtar (enstaka procent). Om du köper en ny båt kan däremot varvet sälja den för export och då blir ditt pris du betalar i NOK exklusive norsk moms. Då blir skillnaden nästan ingenting på slutpriset när den svenska momsen lagts på. Men eftersom du tittar på finn.no är det ju begagnade båtar det handlar om, och då är det priset som står i annonsen plus typ 27%. Spelar ingen roll att den är momsad i Norge en gång, det är inget du kan få tillbaka när den tas till Sverige/EU. Sedan är det ju många båtar som körs hem på vattnet till Sverige utan att prata med tullen, och då ingen frågar och vi inte har något båtregister så går det nog oftast bra. Problemet blir ju den dag du skall sälja båten om det när köparen frågar efter historiken uppdagas att den inte momsats när den kom in i Sverige. Momsningen, tull och deklaration skall i normalläget göras på plats vid svenska tullstationen vid gränsen (kan efteranmälas dock, om man kör hem den på egen köl). Numera tar de ju kort i alla fall 😄. Annat var det när jag tog hem min NB870 2002, då skulle de ha kontant betalning på plats. Ville inte heller kännas vid något konto (fast de hade pg). Blir ganska stora bärkassar för momspengarna när båten blir lite dyrare. Lyckades dock den gången efter mycket dividerande övertyga dem om att de faktiskt hade ett pg, på vilket jag även betalat in momspengarna. Men i våras var det ju kaos vid norska gränsen och när vår båt skulle passera fanns inte en chans att fysiskt nå svenska tullstationen i Svinesund på ett vettigt sätt, så jag anlitade KGH. De tog inte mer än runt 3.000:- för att sköta alltihop. De finns ju dessutom med kontor på plats i Svinesund. Observera att vägen (E6) vid Svinesund är byggd så du måste in 5 min i Norge och vända för att kunna svänga av till svenska tullkontoret. Inga problem normalt, men med från tid till annan rådande Covid 19-restriktioner kan dessa 5 min bli 14 dagar, då du de facto passerat gränsen och skall sitta i karantän. Och den kontrollen har stundtals inte varit att leka med, så kolla detta noga - om och när det blir aktuellt. Nu frågar du inte det, men för att förekomma om någon påpekar om CE och att Norge inte är med i EU. Nej, men de är i Europa och EES och precis samma CE-regler gäller där som i EU. Så det är en icke-fråga Hej! Jag är nyfiken på hur själva processen ser ut. När vi exporterar till Norge, tex en båt, förväntas vi anmäla det till Tullverket. Gör norrmännen det också när de säljer till Sverige? Även om det är begagnade varor. Eller är det helt upp till köparen att anmäla? Och på tal om kassar med pengar. Hur har du hanterat överföring av stora summor för betalning av båt? Det är ju krångligt nog i Sverige 😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 593 Postad 3 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev jhn-doe: När vi exporterar till Norge, tex en båt, förväntas vi anmäla det till Tullverket. Gör norrmännen det också när de säljer till Sverige? Även om det är begagnade varor. Eller är det helt upp till köparen att anmäla? Vi behöver väl inte anmäla någonting, mig veterligen. Däremot är man som köpare (=importör) skyldig att tulla/momsa, åt båda hållen. 1 timme sedan skrev jhn-doe: Och på tal om kassar med pengar. Hur har du hanterat överföring av stora summor för betalning av båt? Det är ju krångligt nog i Sverige Inte krångligt alls - numera. En utlandsbetalning via banken till personens (eller företagets) konto för båten och en betalning till tullens konto som vilken svensk betalning som helst när den passerar gränsen. Eller till ett tullombud, ibland lättare att anlita för alla papper (men kostar några tusen). Det jag syftade på med "en påse pengar" är att svenska tullen var bland de sista att förstå och hantera digital betalning från privatpersoner. Men det är historia sedan länge. Redigerad 2 timmar sedan av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser