Janne_G 105 Postad 27 December , 2021 (redigerade) När vi åkte ut från hamnen i somras fick jag ett sms från grabben om att båten lät konstigt. Lite som en kompressor en motor. Vinande. Har en Merc 4,3 V6 med Volvo Penta SP-A1 drev. Motorn är ny, struten nyrenoverad. Låter inget inne i båten. Tog av drevet i sept och ställde i garaget, kände lite på drivknutarna, inga problem, men varje halvvarv hackar det. Idag har jag tagit isär överdelen(vxl) och det är metallspån/metallic i oljan 😞 Kugghjulet på ingående axel har det gått en liten bit på en lugg. Typ 7*3 mm. Samma på undre kugghjulet...... Båten är en Maxi 680 DC som är fantastisk för oss två, men slingrar sig värre än en orm i 3-5 knop. Ska jag skrota drevet och hitta ett motsv DP eller renovera ??? Ett liknande SP kanske kan va nåt? HJÄLP !!! Nån som vet nån som har ett liggandes ? Bor norr om Göteborg...... Redigerad 27 December , 2021 av Janne_G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 29 December , 2021 Förmodligen blir båten stadigare med DP. Annars kan du ju ta isär nedre delen av drevet och kolla om det är några skador där. Om det är OK kan du byta övre växeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 7 Januari , 2022 Köpte ett friskt beg 290 SP igår. Får bli till att trycktesta och ev packa om det istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 7 Januari , 2022 Kollade du att det har rätt utväxling? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 105 Postad 7 Januari , 2022 Japp, det nya är rätt: 1,61:1. Det gamla var för 4 cyl dvs 2,13:1 Så det blir ny prop efter sjösättning och test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser