Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Stormfocken

Ventilation i tältet

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på hur mycket ventilation eller luftgenomdrag som behövs i tältet, dvs under presenningen som täcker båten. Finns det några tumregler? Saken är att tältet omsluter fören helt medan jag lämnat lite öppet i aktern. Torde det komma in tillräckligt med luft och genomdrag där om presenningen hänger ner, som nu, ca 70 cm på borden/sidorna? (Den hänger över mantåget så det smiter inte åt.)

 

Funderar på om jag ska ta upp ventilationshål i presenningen i fören, så det blir samma typ av konstant genomvädring som på vindar i gamla hus. Tänker att om det "blåser" i tältet så vädras också båten enklare ut med sitt självdragssystem (plus att jag lämnat däcksluckan i förpiken lite öppen). Ju mer genomdrag i tältet, desto bättre? Tänker jag rätt där?

 

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

 

Båten är en Albin 78.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att tänka kring ruffen.
Det ena är helt öppet, som du beskriver. 
Det andra är tillslutet och montera in avfuktare. 
 

Vilket som funkar bäst, det beror på var din båt finns, hur fuktigt eller torrt det är i luften på uppläggningsplatsen. Var i landet du befinner dig spelar roll, men också det lokala mikroklimatet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två varianter att undvika mögel i båtar.

  1. Ventilera mycket.
  2. Helt stängt med torksalt eller avfuktare för att hålla den relativa luftfuktigheten under cirka 80 % för då tillväxer inte mögel. Se diagram.

 

Mogelriskdiagram.png.a4051015ecb89248096ac028b621a97a.png

Lånat av http://www.penthon.com/vanliga-fragor/faq/vad-innebar-mogelindex/

 

 

Alternativ 2 funkar alltid.

Alternativ 1 beror på var i landet man bor och mer exakt just var båten står uppställd.

 

När du nu valt alternativ 1 så är mitt råd att se till att det verkligen blir välventilerat och kanske framför allt prata med andra båtägare på platsen och höra dig för vad som funkat för just dem just där.

 

Tillägg: Peter_K var snabbare, men utan diagram. 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har en annan vinkling på problemet som jag tror fungerar. Vad tror ni?

Jag kör ett 200W element på hela tiden, dock en mindre båt. Innebär en liten temphöjning och därmed något torrare inneluft. 

Samma sak i inombordarutrymmet. Mätt upp där 7grader mer än ute och snustorrt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack för svaren!

Jag tänker att jag satsar på genomvädring av tält och ruff (och plockar hem de känsligaste grejorna till den torra ganska varma källaren). Och de flesta verkar ha valt den varianten i klubben.

 

Seglen: plockar nog hem dem också, även om det blir trångt i källaren eller om de får vara i torra men kalla garaget. Men hade helst lämnat dem i båten - lämnar seglen i båten gör väl de flesta?

 

Uppläggningsplatsen vid Mälaren är en stor, till och med mycket stor, gruslagd plan yta och min båt ligger ca 150-200 m från vattnet och skogskanten är förhållandevis långt bort, säkert 150-200 m åt alla håll. Jag räknar med att ytan har ett ganska bra mikroklimat som blir torr och varm snabbt. 

 

Det finns ström men typ 40 m sladd som ligger hela vintern blir för bökigt plus att de andra på klubben också vill ha ström ibland så värmeelement är säkert bäst men funkar inte i detta fall.

 

Men har inte tänkt på att också öppna upp för inombordaren och ska dubbelkolla att alla andra luckor till förvaringsytor mm är öppna. Bra tips!

 

Sedan sätter jag en torrboll för att se om den går åt snabbt eller inte men hajar förstås att den får ett omöjligt jobb om luften hela tiden byts i ruffen. Så den gör nog varken till eller från?

 

God jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och mina båtvänner plockar ur seglen och tar hem.

På västkusten är det obra med segel förvarade i båten under ”vintern” mtp fukt & mögel.

Elsladdar stjäls eller blir sönderkörda i Grefabs vinterhamnar, det är tillåtet med elinkoppling när man är ombord i båten men inte annars.

 

Risker med el kombinerat med dåliga installationer gör att det finns begränsande regler i hamnar även utomlands. En båtkompis övervintrar längs franska atlantkusten och pga incident med el har hamnen timmers på alla eluttag, han måste trycka på aktivering varje dygn.

 

# #

Som längeseglare med vinterhamn i andra länder får jag försöka minimera fukt & mögelproblem på bästa sätt.

 

Under september och oktober körde vi elektrisk avfuktare i alla hamnar med fast elavgift, i hamnar med myntautomat blev det för dyrt (4-5 kr/kwh).

Kläder och bäddmadrasser förvaras i vakuumpåsar.

Torra Segel förvarade i förpik.

Dynor på högkant stående på rörisolering.

3 st torrbollar i en 38 fotsbåt.

Duradoventil blockerad.

Mörkläggningshuvar på alla skylights för att minimera temperatursvängningar/kondens.

Våttorkat/tvättat alla ytor och avslutat med vinäger/ättika lösning (sägs försvåra bildning av mögel).

2 små flaskor med tea tree olja (tomten kom med större burkar från båtbutik för nästa säsong).

Har en temp/fukt loggare, Beurer HM 55, data visas i mobilapp.

 

Blir spännande till våren att se hur det funkat...

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har avfuktare inkopplad hela vintern. När den arbetat ner luftfuktigheten och vi lyckats att täta alla glipor och öppningar går den i princip inte mer under hela vintern. Detta under förutsättning att jag inte är där och öppnar för att greja och fixa givetvis.

 

Har man väl torkat ut båten ordentligt, inklusive dynor, segel, böcker, kläder etc samt tätat ordentligt finns ingen skadlig fukt och ingen fukt tillförs heller. Då sköter det sig själv så att säga.

Det som gör att avfuktaren drar igång igen är temperaturväxlingar. Temperaturväxlingar förändrar relativa luftfuktigheten (RF) utan att det egentligen är mer fukt inne i båten. Eftersom avfuktaren jobbar mot RF startar den emellanåt.

 

Jag har dock blivit slarvigare att täta men det har inte påverkat elåtgången något nämnvärt.

 

Men att få ner luftfuktigheten i slutet av säsongen enligt @skippeers metod ovan, en eller flera hemmagjorda torrbollar och sedan tätar båten ordentligt så är man i hamn för vintern. Om uttrycket tillåts.

Då spelar det ingen roll hur vädret blir under vintern.

 

I ditt fall, i vinter, skulle jag satsa på att få luftväxling i båten. Eftersom vintern är kall är luften torr. Torr luft på vintern ger glada båtägare.

Redigerad av McLasse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar! 

Ja, jag tänkte att jag gör ett hål i presenningen och sätter dit ett ventilgaller så att det blir garanterat drag i tältet. Presenningen är lite för stor för båten och jag litar inte riktigt på att gliporna mellan presenning och borden/sidorna på båten räcker till för bra genomströmning. 

 

Tänker att genomströmningen främst beror på det undertryck som bildas på läsidan av tältet och att då borde hålen i för och akter sitta på någorlunda jämn höjd. Borde funka bättre än att luften ska dra nedåt alternativt uppåt men är ju lite synd också att skära sönder presenningen även om ett gott monterat ventilgaller med rätt "mothåll" på insidan av presenningen gör att hålet med tiden inte slits upp och förstörs. (Men det är pillrigt att pula med små muttrar mm kalla dagar så jag drar mig lite för att sätta igång...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med att hänga fendrarna på båten, så det glipar mot skrovet innan du karvar i pressen. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag för att få luft från fören till aktern (öppet i aktern).

Även fendrar gör så att det luftas från sidorna.

 

Sen tar jag hem ALLT inne i båten och har 7 stora torrbollar utspridda i ruff, midcabin och toalett. Lämnar även alla luckor/dörrar/lådor/kylskåp lite öppet.

IMG_20211120_123312285_HDR.jpg

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

har 7 stora torrbollar utspridda i ruff, midcabin och toalett. Lämnar även alla luckor/dörrar/lådor/kylskåp lite öppet.

Du menar väl inte att luckor och dörrar ut mot omvärlden är öppna, för inte ens 7 jättestora torrbollar räcker för att avfukta hela jordens atmosfär.

 

Invändigt är det väldigt bra att ha så mycket som möjligt lite öppet så att man inte får hög fuktnivå (och mögel) i något utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Tackar! 

Ja, jag tänkte att jag gör ett hål i presenningen och sätter dit ett ventilgaller så att det blir garanterat drag i tältet. Presenningen är lite för stor för båten och jag litar inte riktigt på att gliporna mellan presenning och borden/sidorna på båten räcker till för bra genomströmning. 

 

Tänker att genomströmningen främst beror på det undertryck som bildas på läsidan av tältet och att då borde hålen i för och akter sitta på någorlunda jämn höjd. Borde funka bättre än att luften ska dra nedåt alternativt uppåt men är ju lite synd också att skära sönder presenningen även om ett gott monterat ventilgaller med rätt "mothåll" på insidan av presenningen gör att hålet med tiden inte slits upp och förstörs. (Men det är pillrigt att pula med små muttrar mm kalla dagar så jag drar mig lite för att sätta igång...)

Hej!

Det kanske är vanskligt att skära hål i en presenning. Beroende på typ av material kan det fransa upp sig och hålet kan bli större än vad man tänkt sig.

 

Jag har öppet i fören och i aktern. Båtens dörrar och luckor är stängda, men alla ventiler är öppna.

 

Varianten nummer ett har jag alltid använt mig av. Alltså med självdrag under presenningen. Jag har haft torrbollar också, men inte de senaste tjugo åren. Varianten nummer två är för mig helt främmande, här i Göteborgsområdet är det som att be om problem om man tillsluter helt. De som plastar in sina båtar med krympplast har så gott som alltid tagit upp ventilationsöppningar. Vi kan ju ha 80% luftfuktighet här och ibland mer.

 

Jag har ju den förmånen att kunna ha ”landström” inkopplad 24/7. Jag har några frostvakter inkopplade och placerade på strategiska ställen. En frostvakt ligger under motorn. Det var igår -3°c och 50% luftfuktighet inne i båten. 
Inga textilier får vara kvar i båten under vintervilan, helst skall hela biblioteket ut också.

Likaså allting som är ätbart. Brödsmulor och stekflott vid pentryt ger omedelbart upphov till mögel.

Batterierna står kvar och är fulladdade, annars kan de frysa, laddare inkopplad över en timer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Du menar väl inte att luckor och dörrar ut mot omvärlden är öppna, för inte ens 7 jättestora torrbollar räcker för att avfukta hela jordens atmosfär

Knappast intresserad av att avfukta hela marinan, så nopp, bara inne såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mmh, jo det vore ju synd att skära i presenningen. Ett alternativ är förstås att vika tillbaka (göra presenningen kortare) den del som nu gör att båten är tätt inpackad i fram så det blir en redig öppning som på patrikflinks bild (se ovan). Säkert enklare också än att sätta in ventilgaller... men å andra sidan ska man förstås minimera det som vinden kan ta tag i, så en vikt presenning blir ju obra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Varianten nummer två är för mig helt främmande, här i Göteborgsområdet är det som att be om problem om man tillsluter helt. De som plastar in sina båtar med krympplast har så gott som alltid tagit upp ventilationsöppningar. Vi kan ju ha 80% luftfuktighet här och ibland mer.

Jäg tänker precis tvärt om.

 

Just när båten står uppställd där det är hög luftfuktighet vill man stänga igen den helt och skapa ett torrare klimat inuti båten än utanför.

 

Sedan tror jag man ska ventilera under presenningen oavsett var i landet båten ligger. 

Möjligen skulle det funka att hålla torrt med avfuktare under en krympplastad båt om arbetet är välgjort, men varför. Utsidan på båtar tål ju väldigt ofta fukt bättre än insidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förra bowridern hemma på trailer under vintern och la in en datalogger i den. Pressen ganska öppen i aktern men lite för stängd i fören. Det blev fuktigt....

image.png.18196600cc33d42973396cc26d739134.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter upprepade problem med att genomlufta ruffen gick jag över till metod #2 för ett tiotal år sedan.

förr tog jag tidigare hem all textil som fanns i båten. Dynor gardiner och varenda liten disktrasa.

Nu är konkadet av grejor vår och höst ett minne blott.
Metod #2 är oerhört enkel att få till på ett bra sätt.

Jag har en 25-kg säck kalciumklorid (sommarsalt) inhandlad för en dryg hundring på granngården och en storpack knähöga damstrumpor från Dollarstore. 

Jag stänger alla ventiler, ställer dynorna på högkant. Fyller två knästrumpor med kalciumklorid så att jag har två rekordeliga korvar av kalciumklorid.

den ena hänger jag i förpiken med en hink under. Den andra hänger jag över diskhon i pentryt.

så stänger och tätar jag ruffluckan och det är klart.

Någon gång i…typ…december, innan det blivit riktiga minusgrader ute med krispig luft, går jag ner och tömmer hinken och sätter i två nya saltkorvar. På någon månad har korven i förpiken dragit ur 2,5-3 liter vatten ur luften. när vinterkylan kommer med torrare luft så behöver man inte byta. Oerhört effektivt och inte en fuktfläck i båten. Senaste åren har jag förvarat storseglet liggandes i salongen utan en enda mögelprick.

torrbollen är klart överskattad. Den innehåller egentligen bara omotiverat dyr kalciumklorid. En säck på 25 kg räcker många år https://www.granngarden.se/kalciumklorid-cc-road-25-kg?gclid=EAIaIQobChMI0_ySueWD9QIVk53VCh3ISQgLEAQYASABEgKx5fD_BwE

 

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kane och Janken för två bra inlägg som visar och förklarar hur det funkar.

Tack även till @bhemac som fick in mig på spåret att avfukta elektriskt.

 

"Min metod" är elektrisk avfuktning i någon/några veckor (tiden beror på hur bra temperaturen är för avfuktning) i samband med upptagningen och sedan sommarvägsalt i durkslag som placeras över tre hinkar.

Det har aldrig varit några problem att hålla fukten under RF 80 % och ofta lägre.

 

Avfuktaren kör vi inte så mycket varje dag, den går på timer så att den går ungefär 12 timmar om dygnet. Avfuktaren drar 180 W. Ibland krävs lite värme för att avfuktningen ska funka eftersom vi tar upp i oktober

 

Sammanlagt förbrukar vi högst 100 kWh per säsong för elektrisk avfuktning, oftast mycket mindre.

I gengäld spar vi flera vändor med bilen mellan båten och hemmet. Jag bedömer det som att denna besparing är ungefär lika stor - rent energimässigt - som det vi förbrukar på avfuktning.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-27 vid 02:59 skrev Mackey:

Jäg tänker precis tvärt om.

 

Just när båten står uppställd där det är hög luftfuktighet vill man stänga igen den helt och skapa ett torrare klimat inuti båten än utanför.

 

Sedan tror jag man ska ventilera under presenningen oavsett var i landet båten ligger. 

Möjligen skulle det funka att hålla torrt med avfuktare under en krympplastad båt om arbetet är välgjort, men varför. Utsidan på båtar tål ju väldigt ofta fukt bättre än insidan.

Tja... jag har ju väldigt torrt inne i båten, det gäller ju på hösten att torka ur allting, hösstädning med andra ord. Om man slarvar med det får man senare problem.

Sedan då genomluftning under täckställningens takås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-25 vid 08:54 skrev Mackey:

Tillägg: Peter_K var snabbare, men utan diagram. 

För alla petimätrar här inklusive jag själv: det där mögelindexet är taget från en avhandling som en finsk akademiker gjorde på furu (föredömligt länkad från inlägget), så man får ta det som tumregel snarare än absolut sanning. I övrigt har ju tråden kommit fram till vad som gäller: antingen städar man ur det som mögel typiskt sätter sig i, t ex textilier och annat som lätt blir smutsigt, eller avfuktar riktigt ordentligt så att fukt/mögel inte blir ett problem. Avfuktar man bör man försluta det utrymmet så gott det går, så att man inte försöker avfukta hela omgivningen.

 

Alla glada som har krypgrund bör veta hur det funkar i både teori och praktik 🙂

Redigerad av Brunnsviken
stavning
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Brunnsviken:

För alla petimätrar här inklusive jag själv: det där mögelindexet är taget från en avhandling som en finsk akademiker gjorde på furu (föredömligt länkad från inlägget), så man får ta det som tumregel snarare än absolut sanning. I övrigt har ju tråden kommit fram till vad som gäller: antingen städar man ur det som mögel typiskt sätter sig i, t ex textilier och annat som lätt blir smutsigt, eller avfuktar riktigt ordentligt så att fukt/mögel inte blir ett problem. Avfuktar man bör man försluta det utrymmet så gott det går, så att man inte försöker avfukta hela omgivningen.

 

Alla glada som har krypgrund bör veta hur det funkar i både teori och praktik 🙂

Om man kör en vanlig elektrisk avfuktare måste man tänka på hur och vart man leder bort vattnet som bildas. Jag har en avfuktare i min källare, och det är en hel del vatten som bildas i den var dag, jag leder bort detta till golvbrunnen, den i avfuktaren inbyggda behållaren räcker inte till på långa vägar.

I båten bör man ju då leda ut detta vatten i det fria, genom en självläns eller annan bordsgenomföring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-27 vid 10:20 skrev Kane:

Jag hade förra bowridern hemma på trailer under vintern och la in en datalogger i den. Pressen ganska öppen i aktern men lite för stängd i fören. Det blev fuktigt....

Hög luftfuktighet behöver inte vara ett problem om det samtidigt är kallt. Hög luftfuktighet och över ca +10 grader kan däremot vara dåligt. Exempel som faktiskt använder sig av mögelindex ovan och hur index varierar med temperatur: här är temperatur och relativ luftfuktighet från min vind senaste året. Ibland hög luftfuktighet men det är inget stort problem eftersom det samtidigt är kallt. Enda gången det inte var okej år slutet okt/början nov, där syns ett rött område.

 

Min krypgrund är inte lika rolig. Där måste jag sätta in avfuktare snarast, eftersom den håller runt 15 grader sommarhalvåret samtidigt som luftfuktigheten där är hög.

C7F7C74A-8A8F-4F83-8A16-49467408337E.jpeg

Redigerad av Brunnsviken
förtydliganden
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om man kör en vanlig elektrisk avfuktare måste man tänka på hur och vart man leder bort vattnet som bildas. Jag har en avfuktare i min källare, och det är en hel del vatten som bildas i den var dag, jag leder bort detta till golvbrunnen, den i avfuktaren inbyggda behållaren räcker inte till på långa vägar.

I båten bör man ju då leda ut detta vatten i det fria, genom en självläns eller annan bordsgenomföring.

En tillstängd båt blir avfuktad på en till två veckor och sedan behöver man inte köra avfuktaren mera förrän nästa höst när båten tas upp nästa år.

 

 Under avfukningen släpper vi ut vattnet i diskhon, men det går bra med en stor dunk också.

Ett år fick vi väldigt mycket vatten från avfuktaren, men normalt bör en 25 liters dunk räcka mer än väl. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Återkoppling: Dagen före nyårsafton öppnade jag upp presenningen i fören så att det blev bra genomdrag i tältet - jag vek presenningen så det är dock inte perfekt vad gäller tältets vindfångsegenskaper. Idag (Nyårsdagen, alltså bara två dagar senare) var jag nere för att hämta  seglen och det var stor skillnad vad gäller upplevd fuktighet i både tält och båt. Där det för två dagar sedan dröp av fukt (presenningens insida), var det nu betydligt mindre vattendroppar (men förvisso några grader kallare idag - minus två istället för plus två)

 

Seglen då? Som legat sedan slutet av november i en båt i ett alltför tillstängt tält? Alla segel som legat i förpiken var torra och fina medan den nya fina genuan som legat i stickkojen var blöt, eller rättare sagt segelsäcken var märkbart fuktig på gränsen till blöt. 

 

Nu är de alla hemma i källaren och får bli varma och torra!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...