schizo99 0 Postad 16 December , 2021 Har en Selva Dorados 60xs som vid gaspådrag dör emellanåt. Går bra på tomgång och efter en stund fungerar det oftast att ge gas. Rengjord tank, bytt slang och blåsa, bränslefilter, VST filter, bränslepump. Slog mig idag att jag läst om spruckna filterhållare. Tycker dock att detta borde ge ett konstant problem, men kanske någon annan haft samma som mig? Eller finns det något annat som kan orsaka detta? Felet kan uppstå direkt vid start eller som sist efter ett antal timmars körning. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 16 December , 2021 Det kan ju vara något simpelt som tändstiften. Eller elektroniken till till tändstiften (sitter någon box, typ tändspole, dit tändkabeln går). Den kan spöka om det kommit in fukt i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 December , 2021 (redigerade) Går det att läsa ut felkoder? Annars tror jag på ett elfel. Som är skakinings eller temperatur beroende. Ett sätt är, att när motorn går, bända å bryta på kringutrustningen till motorn. Allt från generator och tändningsnyckel, till bränslepump. En sak åt gången... Redigerad 16 December , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 16 December , 2021 Har, svårt att tro att typ ett tändstift som ev fallerar då och då, skulle orsaka att motorn stannar titt som tätt, dessutom oregelbundet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schizo99 0 Postad 17 December , 2021 Tändstiften är också bytta. Det som får mig att tro att det är bränskerelaterat är att den bara dör vid gaspådrag. Uppvisar aldrig problemen vid tomgång. Sedan kan det som sagt strula vid gaspådrag efter 15 minuters körning. Motorn dör. Sedan startar jag motorn igen utan problem sen går den som den ska i 6 timmar och uppvisar den inte några problem på resten av den turen. Det skulle givetvis kunna vara så att jag inte lyckades skölja ur tanken helt så att det helt enkelt ligger kvar något som tillfälligt sätter igen stigarröret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 17 December , 2021 Om du tillfälligt kopplar in en manometer på bränsleledning en strax innan förgasare/förgasarna så ser du om felet är bränsletrycksrelaterat. Dippar i s f när det är problem. Då är frågan, vilket tryck blir det maximalt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schizo99 0 Postad 17 December , 2021 Äger ingen manometer som jag kan koppla in på railen så kan inte säga vad max tryck är. Men jag gissar att jag helt enkelt får ta och införskaffa en sådan och köra utan kåpa nästa runda. Problemet blir ju att hinna kika på den när motorn dör. För det är som sagt väldigt oregelbundet. Skulle iofs kunna testa köpa en sådandär vakuumpistol och prova suga i bensinslangen efter filtret och före bränslepumpen för att iaf utesluta filterhållaren. Men det känns ju som ett bränsleproblem iom att den går bra på "idle" och bara dör vid gasådrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 December , 2021 En tändspole kan sluta fungera ittermittent när den blir vsrm. Det hsr jag varit med om. Det är ju ganska enkelt att ta reda på om det ät tändnings- eller bränslerelaterat. Man gör det genom att kontrollera om tändningen fallerar när den går dåligt eller dör. Antingen med en stroboskoplampa eller en tändningsprovare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 December , 2021 Luftläckage brukar mest leda till att man får svårt att få ner tomgången. Går den bra på tomgång är det osannolikt att det är luftläckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 18 December , 2021 Jag håller med om att detta låter mer som ett elfel än ett bränslerelaterat fel. Jag hade börjat med att byta tändstiften (trotts att du nyligen hade bytt) och vara noga med att ställa in rätt elektrodavstånd på de nya tändstiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 18 December , 2021 Kan kanske vara värt att plocka ner, kolla och rengöra förgasarna oxå, kan ju ligga något skit där som titt som tätt sätter igen. Blåsa ur alla hål och kanaler mm i dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 18 December , 2021 1 timme sedan skrev Boanjohan: Kan kanske vara värt att plocka ner, kolla och rengöra förgasarna oxå, kan ju ligga något skit där som titt som tätt sätter igen. Blåsa ur alla hål och kanaler mm i dem. Det finns inga förgasare i en motor med direktinsprutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 582 Postad 18 December , 2021 Ah, är det insprutning. Visste inte det. Det pratades om förgasare tidigare, så jag tänkte det var en förgasarmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schizo99 0 Postad 19 December , 2021 18 hours ago, Eld- said: En tändspole kan sluta fungera ittermittent när den blir vsrm. Det hsr jag varit med om. Det är ju ganska enkelt att ta reda på om det ät tändnings- eller bränslerelaterat. Man gör det genom att kontrollera om tändningen fallerar när den går dåligt eller dör. Antingen med en stroboskoplampa eller en tändningsprovare. Problemet är att det är så långt mellan gångerna det inträffar. Kan som sagt hända en gång efter 15 minuters körning, sedan händer det inte igen under den fisketrippen. Sist fiskade vi i 6 timmar sedan dog den 2 ggr när vi var på väg in i hamn. Om jag inte missminner mig så är det endast vid gaspådrag som den dör. Så om jag ligger på konstant gas så går den. Men sist tror jag att jag drog ner på farten för att möta lite svall. Sen när jag gasade på igen så dog den. Startar dock direkt och går bra på lågt gaspådrag. Den har aldrig dött när den gått på tomgång. Vilket gör det svårt att felsöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser