Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
emilkanefur

Renovering Maxi Fenix

Rekommendera Poster

Hej! Familjen har köpt första båten och vi fastnade för Maxi Fenix att börja med semestra med. 

 

Tänkte dokumentera samtidigt som jag uppdaterar båten. Hoppas det kan liva upp i vintermörkret.

En del saker är redan påbörjade efter båten togs upp, jag fixar med så mycket som går hemma och till våren kommer 

dom större jobben så som polering och botten att göras. 

 

264899049_645341416627978_6587874461875964556_n.thumb.jpg.e3c651e8fa0ad8e84d76362312703c81.jpg

264575279_3076020902725194_3158674537616513605_n.thumb.jpg.d27aaafbf19ed1ddd5c8c9291c76da53.jpg264269081_1055841471652375_7270895556357994980_n.thumb.jpg.fb72f2662e26c1e0cbe99219faad2ecf.jpg

En del saker tänkt att göra innan sjösättning, listan kommer fyllas på.  

  • Ny el (batterier, solcell, batteriövervakning, elpanel osv) 
  • Ny logg/plotter
  • Ny toa med tank 
  • Byta roderbussning 
  • Tillverka ny rorkult 
  • Installera Autopilot 
  • Slipa och måla botten
  • Våtslipa och polera skrovsidorna.
  • Måla ny vattenlinje och färg runt rutorna
  • Laga hål i gelcoat i sittbrunnen
  • Byta en del fall och skot

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan börja med det som jag redan har tjuvstartat med under hösten. 

Den slitna och krokiga rorkulten tröttnade jag ganska snabbt på så jag tillverkade en ny. 

Rorkult1.thumb.jpg.6d30419d98f11167ee075bcd6d5a0d68.jpg

 

 

rorkult4.thumb.jpg.1b03dd37ba947b185a6cf19a7e6a82e1.jpg

 

 

1413405703_Rorkult5.thumb.jpg.cb78da042755975c7345218630fb5795.jpg

 

Den är gjort av alm, ett hårt träslag likt ek. har ingen erfarenhet av att använda detta träslag till detta ändamål men vi får se. Den är behandlad med linolja enbart, tänkte jag skulle testa detta istället för lack.  Fäste till autopilot och rorkultsförlängare fixar jag när den sitter i båten till våren. 

 

Redigerad av emilkanefur
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Spännande val med nordiskt träslag till rorkult. Hoppas det håller sig fint🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alm är väl segt snarare än hårt? Vagnshjul gjordes förr av alm har jag hört. Passar säkert bra till rorkult iaf. Snyggt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-09 vid 21:55 skrev Boanjohan:

Snyggt!

Spännande val med nordiskt träslag till rorkult. Hoppas det håller sig fint🙂

Tack! Ja hoppas det kommer hålla bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-12-10 vid 12:16 skrev nossnahoj:

Alm är väl segt snarare än hårt? Vagnshjul gjordes förr av alm har jag hört. Passar säkert bra till rorkult iaf. Snyggt!

Tack! Jag tror det skall vara både hårt och segt så hoppas det kommer funka bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla elen i båten var ett ända virrvarr så jag bestämde mig för att rensa upp och göra om.  

Gamla förbrukningsbatterierna sitter precis bakom motorn där det blir väldigt varmt. Jag antar att det är så det är original på Fenix.

Jag kommer att flytta batterierna till ett stuvfack framför motorn och dra nya kablar.

 

 

263699953_5373780635981696_7365103631353246493_n.thumb.jpg.0c29180f66de7bdd13163b0e4bc92614.jpg

 

 

Har pulat ihop en batterihållare som jag på något smart sätt skall sätta fast i stuven. 

 

1199284888_Skrmklipp2021-12-0919_23_55.thumb.png.ec0e44459d5cd3464c5e8c9263b3cf32.png

 

 

 

 

264739222_413499870473074_507237399728923359_n.thumb.jpg.9fb71fcb1afd1fbfe6a45bc6b39cf604.jpg

264808683_395353328946140_7271783096765707076_n.thumb.jpg.33fa04ddf5baff760587c99c26ac350d.jpg

265230360_430666402046632_8733831607483064150_n.jpg.2bacb41b27ea332034c9844b4fb86c53.jpg

 

265455940_882592535785559_7161984530139828317_n.thumb.jpg.c472ced82ab6fab76759b6ba612778f7.jpg

 

Hoppas detta kommer bli bra. Skall ordna 2st band som säkrar batterierna. 

Köpte 2st 75Ah AGM batterier på seaseas rea som förmodligen inte är någon rea. Finns det någon som har någon erfarenhet av dessa batterier? 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev emilkanefur:

Hoppas detta kommer bli bra.

Kommer bli bra? Det är redan bra!

Snyggt! 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vädret har inte lockat mig att åka och greja i båten så har fortsatt med lite pill hemma i källaren. 

Har tidigare använt Eniro på sjön och det har funkat bra men vi ville ha något seriösare så slog till på  Simrad Cruise 9, en enklare plotter med sjökort och ekolod. Papperskorten är såklart också med i båten. 

 

Jag tänker att kunna vika ut och in den i ruffluckan är det bästa sättet på denna båten, skyddad från väder och vind och slippa göra fula hål. 

3D printade fästen och en böj-limmad pinne.  IMG_3421.thumb.JPG.981601155ff71d8f741cfa47631794db.JPGIMG_3422.thumb.JPG.1f87359fad9940a791e71ab4e3b69691.JPGIMG_3425.thumb.JPG.4b8e4cd871a6d1875018c2ad6a7fc37a.JPG 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från början satt det en 35 A originalgenerator i min båt. 

 

Bytte till en 70 A bilgenerator. 

Då slirade kilremmen, när jag skulle ladda parallellkopplade PB-batterier. 

Dessutom om batterierna var typ urladdad efter en natt med TV, värmare och annat, så orkade min motor inte öka varvet, till att börja med. 

 

Monterade flerspårsrem med motsvarande remskivor. 

Nu slirade det inte! Har tre AGM i parallell. Lite väl mycket, då generatorn går med relativ lågt varv, och kyler klent. 

Laddar i regel för fullt 70 A, 5-15 minuter. 

 

Har även satt en strömbrytare mellan laddlampan och generatorn, så vid start laddar inte generatorn. 

Väljer att starta laddningen, när jag fått lite bättre fart på motorn. 

 

Kan vara bra att ha det så. Ifall jag behöver motorkraft för att ta mig ur en kinkig situation, när jag seglar. 

 

(Om en kilrem slirar, går det inte att använda typ remvax eller liknande, för då går det tungt, remmen suger fast i skivorna. Bara användbart på typ flatrem, balatarem.) 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Från början satt det en 35 A originalgenerator i min båt. 

 

Bytte till en 70 A bilgenerator. 

Då slirade kilremmen, när jag skulle ladda parallellkopplade PB-batterier. 

Dessutom om batterierna var typ urladdad efter en natt med TV, värmare och annat, så orkade min motor inte öka varvet, till att börja med. 

 

Monterade flerspårsrem med motsvarande remskivor. 

Nu slirade det inte! Har tre AGM i parallell. Lite väl mycket, då generatorn går med relativ lågt varv, och kyler klent. 

Laddar i regel för fullt 70 A, 5-15 minuter. 

 

Har även satt en strömbrytare mellan laddlampan och generatorn, så vid start laddar inte generatorn. 

Väljer att starta laddningen, när jag fått lite bättre fart på motorn. 

 

Kan vara bra att ha det så. Ifall jag behöver motorkraft för att ta mig ur en kinkig situation, när jag seglar. 

 

(Om en kilrem slirar, går det inte att använda typ remvax eller liknande, för då går det tungt, remmen suger fast i skivorna. Bara användbart på typ flatrem, balatarem.) 

 

 

 

 

Kommer också ha brytare för att kunna stoppa laddningen vid start och manövrering i blåsigt väder när man behöver alla 7.5hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppa laddning lär sig nog inte göras med enkla medel utan att förstöra generatorn. 

Den måste vad jag vet, alltid vara ansluten till batteri. 

 

Om man bryter strömmen till laddlampan så laddar inte generatorn när motorn startar. 

Alltså gäller äldre generatorer med D+, inte nyare med styrning från nån dator.. 

 

Det luriga är att laddningen även hoppar igång vid högre varv på generatorn (typ halvgas i mitt fall). 

Provade med mindre remskiva på generatorn, än den jag hade sen tidigare, för att få bättre kylning. Men då hoppade laddningen igång för tidigt, redan vid förhöjd tomgång. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den generatorn jag har, har även en sensingång. 

Vad jag vet ska den i gången anslutas direkt till batteriets pluspol. Läser spänningen vid batteriet m a o. Inte vid en varm motor. Detta kvittar ju om generator och batteri sitter i samma utrymme. 

Har fixat med en serie schottkydioder att koppla in i serie med tåten till sensingång. 

På så vis kan jag reglera max laddspänning. T ex till 14.2 V. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Stoppa laddning lär sig nog inte göras med enkla medel utan att förstöra generatorn. 

Den måste vad jag vet, alltid vara ansluten till batteri. 

 

Om man bryter strömmen till laddlampan så laddar inte generatorn när motorn startar. 

Alltså gäller äldre generatorer med D+, inte nyare med styrning från nån dator.. 

 

Det luriga är att laddningen även hoppar igång vid högre varv på generatorn (typ halvgas i mitt fall). 

Provade med mindre remskiva på generatorn, än den jag hade sen tidigare, för att få bättre kylning. Men då hoppade laddningen igång för tidigt, redan vid förhöjd tomgång. 

 

 

Helt riktigt, fel av mig. menar såklart att kunna starta laddningen när motorn startat. Batterierna får man se till att ha laddat innan man skall utnyttja alla hästkrafter 👍 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att generatorn oftast startar med full laddström typ 73 A, går så i ca, 10 minute innan strömmen sakta, sjunker. Blir oftast liggande på 30 - 40 A efter en halvtimme. Typ 7 - 8 A efter kanske en timme när jag går ned motor. 

3 ggr 60 Ah AGM i parallell. 

 

Har sen en solcell med regulator som tillför ca 3.5 A när solen lyser OCH när solcellen är riktad mot solen. 

 

Många menar att det kvittar om solcellen inte vänder mot solen, t ex ligger horisontellt på taket, eller targabågen som skrytpynt, men då har de förmodligen inte mätt strömmen. Eller behöver ingen större ström... 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar min motor, utan laddning. Låter gå, kanske en minut. 

Höjer tomgången till ca 1/4 av fullvarv och slår till brytaren i serie med laddlampan. 

Laddar, så fint. 

Nu är min motor en encylindrig

stånka. 

 

- En gång i tiden, typ 40 år sedan hade jag en då gammal ruffad snipa med en encylindrig Solo tvåtaktare på ca 3 hk. Bara vevstart. 

Så skulle det vara s/v-tv, bilstereo mm. 

 

Svarvade ett kilrepsspår på svänghjulet, så som du nu har, och hängde tid en Bosch från en Amazon. 

Sett gick ju inte, med mindre än att jag stack in i vässad tändsticka mellan kontakterna i den elmekaniska regulatorn hängande på utsidan generatorn. 

Ja, det funkade, bara motorn först fick upp varvet. 

Har nån bild på detta. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som är hänt med snickring, får väl också göra dig dörrar i stället för plockeluckor. 

 

Var första, gången jag kört en fräs ö h t. Viktigast var enligt en mer erfaren att jag hade en helt ny fräs, annars ville det gärna bli flisor. 

 Ett kul projekt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Många menar att det kvittar om solcellen inte vänder mot solen, t ex ligger horisontellt på taket, eller targabågen som skrytpynt, men då har de förmodligen inte mätt strömmen. Eller behöver ingen större ström... 

Nä, du har nog missförstått vad ”många” menar.


Det ”många” menar är att det inte är någon större skillnad på att montera en panel på en pinne vinklad mot söder jämfört med horisontellt monterad. Om man vrider på panelen så den hel tiden är mot solen så gör det skillnad. När båten ligger i hamnen på helgerna och kapten med besättning är hemma, är det ingen som vrider på panelen, varför man lika gärna kan montera de horisontellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...