Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
PelleP62

Allvarligt åldersrelaterat problem med Optimax 75-115?

Rekommendera Poster

Hej, 

I våras var jag lycklig nybliven ägare till en beg Mercury 2t Optimax 90 -07, köpt privat på den av Corona "dopade" beg.båtsmarknaden... 🥳

Mitt i säsongen valde motorn plötsligt att inte starta - när vi var långt hemifrån... ( - medlemskapet i SSRS är värt varenda krona !)

Efter lång och omfattande egen felsökning (inklusive el-matning inkl nytt batteri samt elektronik inkl uppdatering av programvaran i styrenheten) - "lurad" av irrelevant felkod i Smartkraft-instrumentet - hamnade motorn på auktoriserad verkstad.

De har tydligen fått in något dussintal äldre Optimax motorer (75-115) med detta fenomen under de senaste två åren, dvs ett åldersrelaterat problem...

Problemet ska vara att det kommer in fukt/vatten i bränsleblandningen. Detta har dock inte hänt på de motorer de själva servat årligen, enl. instruktion,... 😇

Enligt deras erfarenhet räcker det ofta med att byta membranet i Reed-ventilen men ibland ( 2-3 st av det totala dussintalet) är problemet att det kommer in fukt/vatten i bränslet via mindre osynliga sprickor i godset i kompressorn, som därför behöver bytas till en kostnad av 15-20.000 kr.

Efter byte av sagda membran samt lite förbrukningsmaterial etc. fungerade motorn felfritt några timmar. Därefter tjuvstannade den på tomgång men funkade vid gaspådrag. Nu var säsongen i princip över och dags för vinterkonservering.

Vid vinterkonserveringen med färskvattenkylning gick motorn ett antal tillfällen endast 10-15 sek. på tomgång innan den stannade. Jag fick ge upp och "packade in" båten för vintern.

Enligt verkstaden är det då kompressorbyte som återstår...

Om ovanstående är ett problem som blivit allt vanligare de senaste åren borde flera ägare och verkstäder upplevt likande symptom och problem eftersom Mercury Optimax 75, 90 resp 115 hp är en mycket vanlig motor... - eller?

Så min fråga är: finns ägare till Optimax-motorer i detta Forum som har/har haft motsvarande problem samt om det hjälpte att byta kompressor för ca 15-20.000 kr?

Enligt verkstaden har generalagent och tillverkare ännu inte kommit ut med någon bulletin eller annan information om detta problem. Verkstaden baserar sin "diagnos" endast på sin egen erfarenhet. Verkstaden finns i en liten kuststad så det är inte någon jättestor ÅF/verkstad med stort upptagningsområde. 

Motorn har alltså tjuvstannat på tomgång när den är kall, men funkat vid gaspådrag, tills den plötsligt inte vill starta alls.

(Felkoden på SmartCraft-instrumentet var "nr 132 Crankshaft position sensor does not function properly" - vilket var bullshit, då vi testat fyra (!) olika crank-sensorer - vilket inte hjälpte...  )

"Missförstå mig rätt"; jag påstår inte att Verkstaden har fel!

Men eftersom underlaget för verkstadens slutsats -  rent statistiskt - är begränsad, med tanke på att marknaden för denna förhållandevis lilla ÅF/verkstad är rätt så liten, skulle  jag bara vilja få bekräftat om andra har drabbats av motsvarande problem - och har i så fall kompressorbyte hjälpt, - eller är "mitt fall" unikt bland Optimax-ägarna/verkstäder i detta Forum?? 

Man vill ju inte ta kostnaden för ett kompressorbyte och sedan konstatera att det är något annat "fel som är trasigt"...

Jag har nytt vattenavskiljande bränslefilter och Sta-Bil bränsletillsats i den fasta bränsletanken, så det ska inte vara problemet enl verkstaden...

Snusförnuftiga kommentarer om att det bara är att byta motor undanbedes, - den bedömningen/värderingen vill jag göra själv...😉 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hänger en optimax 90 år 2010 på min akterspegel. Jag har inte hört talas om detta problem, men å andra sidan jag inte trålat efter det. Om jag vore dig skulle jag titta på en begagnad kompressor. Alternativt kolla om fler har samma bekymmer på veradoclub.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips att kolla amerikanska forum eftersom rimligen finns ett större underlag där, är det ett vanligt problem borde du hitta rätt mkt trådar om det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, se till att få en ordentlig diagnos innan du beställer jobbet. Det finns diagnosmetoder för att utesluta andra fel innan man beställer en ny luftkompressor. Du kanske redan har kikat in denna video där de går igenom felsökningen i korthet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-12-17 vid 21:46 skrev johan_sjobjorn:

Tips att kolla amerikanska forum eftersom rimligen finns ett större underlag där, är det ett vanligt problem borde du hitta rätt mkt trådar om det.

Vänligen respektera det jag skrev!

• Förvirrad 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Kaj_Bjorkhagen:

Vänligen respektera det jag skrev!

Vad menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...