skippeer 417 Postad 1 December , 2021 (redigerade) Ett problem som vi är många som kämpar med är att få balans på förbrukning av el och laddning av el. Ofta är det är det bra att jobba med förbättringar på både hållen tex LED lampor och solpaneler. På förbrukningssidan har vår segelbåt 3 storkonsumenter av ström, kylskåp som går 37% av tiden och kylbox 46% av tiden innan jag förbättrat samt en autopilot som oxå är törstig på ström. Jag har isolerat 3 tidigare båtar mha: fasta skivor som inte suger fukt och med 2 komponents PU skum med slutna celler. Ett projekt resulterade i 50% reduktion av kompressorns körtid. På nuvarande båt har jag extra isolerat runt kylskåpet med Armaflex och monterat luftslang så att kompressorn till kylboxen suger luft från kölsvinet. Har även monterat 2 ventilationsgaller till kylskåp och kylbox kompressorerna, varvet hade monterat kompressorerna i utrymmen utan ventilation. Vad jag läst mig till är att att Danfoss BD35 kompressorer är skapligt effektiva och att det som ofta dör en för tidig död är kontrollenheten. När jag såg en YT film som handlade om felsökning av kylskåp slog det mig att mina nuvarande kontrollenheter, Danfoss 101N0210, har kylflänsar medans nya ersättningsenheter saknar kylfläns, Danfoss 101N0212. Mitt troende är att senare kontrollenheter har annan teknik som minskat på värmeförlusterna dvs minskat på strömförbrukningen. Är det någon som bytt kontrollenhet och noterat skillnad i strömförbrukning? Redigerad 1 December , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 604 Postad 1 December , 2021 (redigerade) 4 timmar sedan skrev skippeer: ....monterat luftslang så att kompressorn till kylboxen suger luft från kölsvinet. Vad jag läst mig till är att att Danfoss BD35 kompressorer är skapligt effektiva och att det som ofta dör en för tidig död är kontrollenheten. Om kontrollenheten dör så fungerar inte kylskåpet alls. Effektiviteten styrs sedan mest av principen för kylskåpet, typ av köldmedium o.s.v. Kontrollenheten kan bara "finlira". Anledningen till att den uppdateras är nog oftast komponenttillgång (eller snarare bristen, att de gamla man använt slutar tillverkas) och att samma funktion kan fås allt billigare med modernare komponenter. Inte att funktionen skulle vara speciellt annorlunda. Visst kan det vara en liten skillnad i förlusteffekt hos de komponenter som driver kompressorn, men det lär vara högst marginellt. När den går förbrukas ju 30-40W, och kylaren på bilden kan bara ta hand om max 5-10W. Ponera att de halverat förlusteffekten så det räcker med intern kylfläns så är det alltså max 10% det skulle kunna göra. Troligen ännu mindre i praktiken. Men kompressorn suger ingen luft, den komprimerar kylmediet. För att få någon sval luft från t ex kölsvinet (vilket inte är så dumt i sig) måste du sätta dit en fläkt i någon ände av slangen, t ex en datafläkt (12V). Vissa Isotherm har genom åren haft en fläkt redan från början för att bättra på just luftväxlingen. Redigerad 1 December , 2021 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 1 December , 2021 (redigerade) Jag uttryckte mig oklart Fläkten på kompressorenheten blåser luft för att kyla bort värmen, nu suger den fläkten luft från kölsvinet. Waeco CU-85 påstås dra 45 W enligt ett datablad, 4-5 W i värmeförlust...10% i värmeförlust är större än noll. Mtp att jag har 2 kompressorsystem som är 20 år gamla ökar risken att jag kan drabbas av det vanligaste felet som sägs vara styrbox som ger upp. Senare styrbox modell har mjukstart och adaptive energy optimization oxå. https://assets.danfoss.com/documents/28898/AN000086436936en-000201.pdf Har sökt efter bra pris på Danfoss 101N0212. Avvaktar med köp tills vidare. Redigerad 1 December , 2021 av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 2 December , 2021 (redigerade) Go2Marine säger på sin försäljningssite av 101N0212 bla "The key improvements of the new electronic units are: Significantly improved electronic efficiency, increasing the overall COP by approximately 5%" För elektroniknördiga, kretskort för Danfoss 101N0212 Idag såg jag en YT video om en seglare som bytte styrenhet till version utan kylflänsar (typ 101N0212) och bytte till digital sensor/termostat och han påstår att det gjorde en märkbar påverkan på batteristatus efter en natt, SOC gick från 50% till 60%. (För att slippa missförstånd, han läste av SOC varje morgon under 1-2 veckors tid efter förändringen på kylsystemen ombord.) Jag tror att en digital termostat över tid inte borde ge någon besparing => styrboxen gjorde skillnaden. Det är mitt troende 🙂 Redigerad 2 December , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 2 December , 2021 Förra sommaren stoppade mitt kylaggregat, som också har en BD35 kompressor. När jag kom ned till båten var kompressorn jättehet och batteribanken, 300Ah, nästan tom. Jag antar att kompressorn skurit eller fastnat på något sätt. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska byta bara kompressorn, vilket kostar mig knappt ett par tusen eller köpa en ny komplett enhet vilket kommer att kosta minst 8000:- plus en masa besvärligt installationsarbete. Det känns som om kylen monterades först och sedan byggdes pentryt. Någon med goda råd? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 2 December , 2021 (redigerade) Är det en inbyggd kylbox eller kylskåp, gissar kylbox mtp arbetsmängden. Hoppas du har ett system med självslutande kopplingar som går att öppna utan att gasen kommer ut, mina kopplingar misstänker jag är av typen "engångs" Finns adaptrar (engångs - självslutande) så att det går att bygga om, så en ny kompressor idag med självslutande kopplingar går att jacka in. Priset är att ett kylproffs behöver fylla på kylmedia en sista gång. En fördel med att byta till en ny "kompressorenhet" (inkl fläkt och kontrollbox) är att du kan välja energismart funktion typ Isotherm SEC. Nytt är aldrig fel och att byta bara kompressorn är väl oxå en del jobb med. Tyvärr inga bra argument men spontant NY ENHET Förresten hur har du felsökt som grund till din dödförklaring av kompressorn? Om man kopplar bort kontrollboxen från kompressorn och ser på batterimonitorn om den visar onormal hög strömstyrka kanske boven är kontrollboxen..... Redigerad 2 December , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 476 Postad 2 December , 2021 25 minuter sedan skrev excel319: Förra sommaren stoppade mitt kylaggregat, som också har en BD35 kompressor. När jag kom ned till båten var kompressorn jättehet och batteribanken, 300Ah, nästan tom. Jag antar att kompressorn skurit eller fastnat på något sätt. Jag är nu i valet och kvalet om jag ska byta bara kompressorn, vilket kostar mig knappt ett par tusen eller köpa en ny komplett enhet vilket kommer att kosta minst 8000:- plus en masa besvärligt installationsarbete. Det känns som om kylen monterades först och sedan byggdes pentryt. Någon med goda råd? Är kylen från 90-talet finns risken att den är fylld med R12 freon. Då är det nog bättre att byta hela rasket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 2 December , 2021 (redigerade) 47 minuter sedan skrev skippeer: Är det en inbyggd kylbox eller kylskåp, gissar kylbox mtp arbetsmängden. Hoppas du har ett system med självslutande kopplingar som går att öppna utan att gasen kommer ut, mina kopplingar misstänker jag är av typen "engångs" Finns adaptrar (engångs - självslutande) så att det går att bygga om, så en ny kompressor idag med självslutande kopplingar går att jacka. Priset är att ett kylproffs behöver fylla på kylmedia en sista gång. En fördel med att byta till en ny "kompressorenhet" (inkl fläkt och kontrollbox) är att du kan välja energismart funktion typ Isotherm SEC. Nytt är aldrig fel och att byta bara kompressorn är väl oxå en del jobb med. Tyvärr inga bra argument men spontant NY ENHET Förresten hur har du felsökt som grund till din dödförklaring av kompressorn? Om man kopplar bort kontrollboxen från kompressorn och ser på batterimonitorn om den visar onormal hög strömstyrka kanske boven är kontrollboxen..... Det är självslutande kopplingar. Kompressorpaketet är urplockat och det är den enkla biten. Kompressorn höll ca. 60 grader när jag kände på den, där av dödförklaringen. Det står R134 på kompressorn. Jag har asu-varianten. Om jag skulle vilja ha det igen så är det 14 000. Redigerad 2 December , 2021 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 2 December , 2021 (redigerade) 14 ksek för vilken typ? Är det ett helt kylskåp? Ålder och skick kan vara en faktor som påverkar ditt beslut. Men en ”lös” kompressorenhet borde väl inte kosta mer än 5-7 ksek... Har inte köpt kompressorkit på 25 år och kollade nu på priser på nätet nu, fytt i rackan vad en enkel Compact Classic kostar. Redigerad 2 December , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 2 December , 2021 35 minuter sedan skrev skippeer: 14 ksek för vilken typ? Är det ett helt kylskåp? Ålder och skick kan vara en faktor som påverkar ditt beslut. Men en ”lös” kompressorenhet borde väl inte kosta mer än 5-7 ksek... https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-isotherm-3201-itc eller https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/kylskap/kylaggregat/kylaggregat-classic-compact-2001 om man vill skrota förångaren och använda den gamla asu:n. Jag har inte hittat någon stans där det går att köpa bara kompressorenhet med styrning och kondensor 😞 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 3 December , 2021 Kanske du finner en kompressor här till ett bra pris? https://jabsales.eu/compressors.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser