Skager 1 Postad 20 November , 2021 Har nyligen köpt en Snipa Skager 660 med reverserbar propeller. Motorn är en fin och nästan ny 4cyl Vetus 42hp. När jag belastar motorn vibrerar motor och propelleraxel. Mellan motor och propeller sitter en hydraulisk ”klump” som manövrerar propellerbladens vinkel som man reglerar med en ratt på en rattpump. Efter div. mätningar och kontroller lutar det åt att propellerns kraft trycker på motorn som påverkar vinkeln mellan axel och motor och därigenom orsakar vibrationerna. Jag har sökt med ljus och lykta för att hitta fabrikatet på propellern och hydraulikklumpen utan att få napp. Propellern har ett väldigt speciellt utseende med sitt långa nav. Är det någon som känner igen grejerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 21 November , 2021 Var den gamla motorn gummiupphängd? Om propelleraxeln är fast lagrad i framänden, som din är, och motorn är gummiupphängd ska man ha en elastisk koppling mellan backslag och axel. Alltså inte en flexibel med centrering. Jag tror det bästa är att byta hylsrör, axel och propeller till en vanlig fast propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 November , 2021 44 minuter sedan skrev Rollen: Var den gamla motorn gummiupphängd? Om propelleraxeln är fast lagrad i framänden, som din är, och motorn är gummiupphängd ska man ha en elastisk koppling mellan backslag och axel. Alltså inte en flexibel med centrering. Jag tror det bästa är att byta hylsrör, axel och propeller till en vanlig fast propeller. En reversibel propeller är ju alltid trevligt att ha, om nu själva propellern med reversibla funktionen och axeln fram till motorn fungerar som den skall hade jag nog föreslagit en ny koppling mellan motor (och backslag?) och axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 21 November , 2021 Finns knappast backslag på en motor med reversibel propeller? En av flera fördelar med en sån är ju att man slår back genom att vända på bladen. Reversibel propeller borde vara standard på alla båtar, åtminstone alla deplacerande båtar med inombordare. Grymt avundsjuk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 November , 2021 54 minuter sedan skrev raol: Finns knappast backslag på en motor med reversibel propeller? En av flera fördelar med en sån är ju att man slår back genom att vända på bladen. Reversibel propeller borde vara standard på alla båtar, åtminstone alla deplacerande båtar med inombordare. Grymt avundsjuk! Nej, jag tänkte just det, om så är fallet, och trådskaparen funderar på att byta ut axel och propeller mot fast propeller måste hen ju även installera ett backslag. Det fanns en gång en bohusjulle inom släkten, med just en reversibel propellern mellan motorn och axeln fanns det dock en enkel frikoppling. Bladens vinkel reglerades med en liten ratt. Det var ett himla vridande på den där ratten vid tilläggningar, men alla ville använda denna båten vid makrilldörjningen, då man väldigt exakt kunde reglera hastigheten, och den rådde det litet delade meningar om. Men någonstans runt tre-fyra knop ansågs lagom- Jag tror däremot att makrillar simmar snabbare än så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 21 November , 2021 (redigerade) Kanske ett trycklager i ändan av propelleraxeln och cv-knut vore den optimala lösningen. Då tar trycklagret upp axelns tryck och cv-knuten gör att motorn kan stå på gummikuddar som dämpar vibrationerna. Lite såhär: PS: Den som är lite händig kan spara en del pengar på att använda bildelar till CV-knuten. Bakhjulsdrivna bilar med delad bakaxel har samma lösning på axeln. Med lite anpassningsförmåga går det att använda en drivaxel från en bil i stället för den svindyra marinvarianten. På bilarna är axeln kanske lite väl lång men någon med lite tyngre verkstadsutrustning kan korta axeln om så behövs. De här grejerna hittas på de flesta bakhjulsdrivna BMW och Mercedes. Själv kör jag med knutar från en gammal VW Transporter av modellen med motorn bak. En till fördel är att de här cv-knutarna finns på bildelsaffären till en bråkdel av vad marina grejer kostar. Redigerad 21 November , 2021 av Faderullan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 21 November , 2021 3 timmar sedan skrev raol: Finns knappast backslag på en motor med reversibel propeller? En av flera fördelar med en sån är ju att man slår back genom att vända på bladen. Reversibel propeller borde vara standard på alla båtar, åtminstone alla deplacerande båtar med inombordare. Grymt avundsjuk! Menar du att propelleraxeln skulle vara kopplad till vevaxeln utan reduktion? Då skulle propellern rotera med 3000rpm. Tror inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 21 November , 2021 3 timmar sedan skrev raol: Finns knappast backslag på en motor med reversibel propeller? En av flera fördelar med en sån är ju att man slår back genom att vända på bladen. Reversibel propeller borde vara standard på alla båtar, åtminstone alla deplacerande båtar med inombordare. Grymt avundsjuk! Jag har sett kombon med reversibel propeller och backslag, förmodligen beroende på motorbyte utan att byta axeln. Men det hade sina fördelar också, om man bara tänker sig för. Man behöver inte längre fundera vilken sida man vill ha till kaj, ingen mer förtöjning med "galna sidan" till. Men som sagt, då gäller det att tänka sig för. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 21 November , 2021 8 minuter sedan skrev Rollen: Menar du att propelleraxeln skulle vara kopplad till vevaxeln utan reduktion? Då skulle propellern rotera med 3000rpm. Tror inte det. Backslag är för att byta rotationsriktning. Reduktionsväxel är för att sänka varvtalet. Två olika saker, men som oftast sitter tillsammans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skager 1 Postad 21 November , 2021 7 timmar sedan skrev raol: Finns knappast backslag på en motor med reversibel propeller? En av flera fördelar med en sån är ju att man slår back genom att vända på bladen. Reversibel propeller borde vara standard på alla båtar, åtminstone alla deplacerande båtar med inombordare. Grymt avundsjuk! Min maskin har twindisc backslag med reducering som i kombination med den ställbara propellern ger fantastiska manöveregenskaper. Hastigheten kan steglöst justeras från 0,01knop till 10knop och skrovet vändas på en femöring (nästan) stillastående kring sin egen axel. Om någon bara kunde hjälpa mig klura ut fabrikat på ”drivlinan” mellan backslag och propeller skulle jag bli glad. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skager 1 Postad 21 November , 2021 5 timmar sedan skrev Faderullan: Kanske ett trycklager i ändan av propelleraxeln och cv-knut vore den optimala lösningen. Då tar trycklagret upp axelns tryck och cv-knuten gör att motorn kan stå på gummikuddar som dämpar vibrationerna. Lite såhär: PS: Den som är lite händig kan spara en del pengar på att använda bildelar till CV-knuten. Bakhjulsdrivna bilar med delad bakaxel har samma lösning på axeln. Med lite anpassningsförmåga går det att använda en drivaxel från en bil i stället för den svindyra marinvarianten. På bilarna är axeln kanske lite väl lång men någon med lite tyngre verkstadsutrustning kan korta axeln om så behövs. De här grejerna hittas på de flesta bakhjulsdrivna BMW och Mercedes. Själv kör jag med knutar från en gammal VW Transporter av modellen med motorn bak. En till fördel är att de här cv-knutarna finns på bildelsaffären till en bråkdel av vad marina grejer kostar. Tack för tipset - det kan nog vara en jättebra lösning om det går att klämma in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser