Jonaslatt 50 Postad 13 November , 2021 (redigerade) Har några kammar liggandes. Googlade lite och titta någon stans att c kam va i tidigare båtar. Och någon stans hitta jag att det va samma värde på c kammen som en p kam som är ultimata i båt. Någon som vet mer än vad jag googla fram? Nu syftar jag på min Aq115 tror jag. B20 dubbla solex 44. Lite trimmad. Redigerad 13 November , 2021 av Jonaslatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 16 November , 2021 Ingen som vet något om c kam? Om det kan funka i båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 16 November , 2021 C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 17 November , 2021 11 timmar sedan skrev sanktanna: C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare. Ingemar Ofan. Varför funkade den sämre med dagens bränslet? Kommer det ställa till det för mig om jag monterar den i min tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 17 November , 2021 16 timmar sedan skrev sanktanna: C-kam var standard på B 20 marinmotorer först. Sen ändrades oktantalet på bränslet och då togs det fram en P-kam. Sen var det vissa som renoverade motorer som satte i K-kam, men det var ingen rekommendation av Penta. AQ 115 hade bara en förgasare. Ingemar Kan man kompensera detta genom att hälla oktanhöjande medel tanken? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 November , 2021 Så 98 oktan räcker inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 17 November , 2021 Det var nog inte så många som bytte till P-kam om det inte gjordes en renovering. Jag bytte nog bara åt en kund vad jag kommer ihåg. C-kammen fanns inte kvar som reservdel. De flesta körde nog vidare med kanske något sämre prestanda eller gick upp till 98 oktan. Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95. Oktanhöjande tillsats går kanske också är bra. För länge sedan fanns det 93, 96 och 98 oktan. 93 togs bort och 96 sänktes till 95. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 17 November , 2021 20 minuter sedan skrev sanktanna: Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95. Tvärtom. Sjömackarna kommer att köra 98 pga den nya E10-lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonaslatt 50 Postad 17 November , 2021 1 timme sedan skrev sanktanna: Det var nog inte så många som bytte till P-kam om det inte gjordes en renovering. Jag bytte nog bara åt en kund vad jag kommer ihåg. C-kammen fanns inte kvar som reservdel. De flesta körde nog vidare med kanske något sämre prestanda eller gick upp till 98 oktan. Idag är det inte så många mackar som har det bränslet så man får nog nöja sig med 95. Oktanhöjande tillsats går kanske också är bra. För länge sedan fanns det 93, 96 och 98 oktan. 93 togs bort och 96 sänktes till 95. Ingemar Tack så jätte mycket för utförligt svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser