Anewaise 0 Postad 10 November , 2021 Hej Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 502 Postad 10 November , 2021 Min amatörmässiga åsikt är att överallt där det står diesel med RME och det finns luft tillgängligt bildas dessa bakterier. Med den slutsatsen skulle jag säga att det är troligt att bakterierna bildats i returen och du behöver inte riva hela motorn. Vad gäller tanken så undrar jag om det inte går att rengöra den du har när du har tagit loss den, vilket du ju ändå måste göra om du ska byta. Välkommen till MG! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anewaise 0 Postad 10 November , 2021 56 minuter sedan skrev ChristerN: Min amatörmässiga åsikt är att överallt där det står diesel med RME och det finns luft tillgängligt bildas dessa bakterier. Med den slutsatsen skulle jag säga att det är troligt att bakterierna bildats i returen och du behöver inte riva hela motorn. Vad gäller tanken så undrar jag om det inte går att rengöra den du har när du har tagit loss den, vilket du ju ändå måste göra om du ska byta. Välkommen till MG! Tack😊 Jag lägger den nya tanken i ett stuvutrymme och låter gamla tanken ligga kvar för rodret går igenom den. Tanken är att tillverka en ny i rostfritt till våren när jag tar upp och bottenmålar. Tack för input jag tror nog ungefär som du Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 10 November , 2021 (redigerade) 2 timmar sedan skrev Anewaise: Hej Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen? Tacksam för svar Jag tömde tanken på diesel, och rengjorde med T-röd. Öppnade inspektionsluckan till tanken, tejpade fast en handduk/trasa på en avsågad pinne från ett skurborstskaft. Dränkte in handduken rejält med T-röd, och drog runt detta i tanken. Gjorde samma procedur tre gånger, där jag bytte trasa efter varje gång. Gick alltså åt både trasor (handdukar) men framför allt en hel del T-röd. Detta var för tre år sedan. Har sen dess inte tankat landdiesel nåt mer, endast sjömacksdiesel. Ska kolla till våren om det behövs rengöras en gång till då, men CAV-filter har sett bra ut vid byte av dessa. Inte alls som innan rengöring. Redigerad 10 November , 2021 av Kenneth_S Stavfelsändringar 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 880 Postad 10 November , 2021 Jag plockade förvisso ut min tank inför rengöring från dieselbakterier (hade inte lika groteskt mycket som TS). Sen använde jag underspolningsmunstycket till högtryckstvätten. Det är litet och vinklat och gick att få in via tankmätarhålet för att spola runt i hela tanken. Om du lossar alla anslutningar till tanken så går det kanske att göra på det sättet även fast tanken sitter fast. Sen har du vintern på dig att låta torka upp de sista dropparna vatten som du förmodligen inte kan suga ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 10 November , 2021 3 timmar sedan skrev Anewaise: Hej Har haft problem med dieseldjur ett tag nu bestämde jag mig för att byta tank pga att jag inte lyckas få tanken ren bakom skvalpskydden. När jag tog bort returslangen blev jag väldigt förvånad den var helt igensatt av denna svarta sörja. Min fråga är om man bör plocka ner motorn och rengöra eller om de kan ha bildats i returslangen? Tacksam för svar Byt alla tillförande slangar till och från motorn, se till att du har en hel oring vid påfyllningen till tanken, vanligt vatten tar sig in den vägen. Tanka aldrig gulfärgad diesel från landpump. Finns ingen tallolja i dieseln mimimerar du algtillväxten, samt att du ser till att inget vatten kan komma in i tanken. Det är vatten rapsmetylester tallolja stillastående som driver fram algtillväxt i dieseln. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 718 Postad 20 Juli Tillverkning av RME-odjur. Bilden tagen genom mynningen på dunken. Recept: 5 liters plastdunk. (Vissa drivmedelstankar i båtar är tillverkade av liknande plastmaterial.) 0,5 liter RME-diesel (B7). (En del av oss båtägare använder detta drivmedel.) 1 tesked regnvatten. (Regnvatten är nog det närmaste kondens man kan komma.) Häll RME-dieseln i dunken. Häll regnvattnet i dunken. Tippa försiktigt dunken fram och tillbaka några gånger. (Ska simulera en gungande båt.) Sätt på korken löst mest för att inte andra ingredienser ska trilla ner i dunken. Du behöver naturens luftväxlingar. (Drivmedelstanken i våra båtar har ju avluftning.) Låt stå utomhus i mörker i 5 år. (Bränslet i drivmedelstanken i båtar är sällan utsatt för dagsljus.) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser