Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
sick0ry

Vatten i växelhus

Rekommendera Poster

hej 

i våras byttes det växelhusolja och 2 tätningar till pluggarna på lokal marina. 

I helgen bytte jag växelhusolja själv och såg att oljan var helt ljusbrun. Ser ut som att vatten har kommit in.

Till min förvåning såg jag även att det saknades en packning till den nedre oljepluggen!! Marinan har då glömt att sätta en packning på den nedre pluggen.

Kan det ha gjort att vatten tränger in? Motorn är från 2014 och har gått 40timmar. En liten grundstötning på skeddan men absolut inget farligt.

 

Kan växelhuset ha tagit stryk av detta under sommaren? Körde ca 20 tim i somras .

Ska man kontakta marinan ?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev sick0ry:

Marinan har då glömt att sätta en packning på den nedre pluggen.

Kan det ha gjort att vatten tränger in?

Ja det är möjligt.

Utan bild är det svårt att säga hur allvarlig ”skadan” är men ett växelhus med ganska lite vatten i oljan brukar se väldigt grötigt ut och det är ofta ingen fara. Beror alltså på hur mycket vatten som kommit in och även på hur stor motorn är, vilket du inte skriver.

15 minuter sedan skrev sick0ry:

En liten grundstötning på skeddan men absolut inget farligt.

En grundstötning som bara tar på skeddan och som bara orsakar en mindre skada på den brukar inte vara något skadligt för motorn i övrigt. Har landkänningen tagit på proppen skulle jag vara lite mer misstänksam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sick0ry:

hej 

i våras byttes det växelhusolja och 2 tätningar till pluggarna på lokal marina. 

I helgen bytte jag växelhusolja själv och såg att oljan var helt ljusbrun. Ser ut som att vatten har kommit in.

Till min förvåning såg jag även att det saknades en packning till den nedre oljepluggen!! Marinan har då glömt att sätta en packning på den nedre pluggen.

Kan det ha gjort att vatten tränger in? Motorn är från 2014 och har gått 40timmar. En liten grundstötning på skeddan men absolut inget farligt.

 

Kan växelhuset ha tagit stryk av detta under sommaren? Körde ca 20 tim i somras .

Ska man kontakta marinan ?

 

Mvh

Är du säker på att packningen verkligen saknas, det låter ju osannolikt klantigt om en firma glömmer det, men man ska aldrig säga aldrig..

Kan det snarare vara så att packningen sitter kvar runt avtappningshålet på motorn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev No_jah:

Är du säker på att packningen verkligen saknas, det låter ju osannolikt klantigt om en firma glömmer det, men man ska aldrig säga aldrig..

Kan det snarare vara så att packningen sitter kvar runt avtappningshålet på motorn

Packningen saknades, kollade det noga såklart. Motorn är en 60hk EFI.

Har inte märkt något under sommaren ”, växlar som den ska. Kanske inget att vara orolig över.. Ska inspektera oljan nästa säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sick0ry:

Packningen saknades, kollade det noga såklart. Motorn är en 60hk EFI.

Har inte märkt något under sommaren ”, växlar som den ska. Kanske inget att vara orolig över.. Ska inspektera oljan nästa säsong

Ok, jag förstår.

 

Om jag var dig skulle jag definitivt kontakta marinan som utförde servicen.

Börja med att ställa frågan vad som i värsta fall kan hända om man råkar glömma packningen efter oljebyte, och när dom sedan målat upp skräckscenariot så frågar du vad de tänker göra åt att dom missade detta på din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle absolut reklamera jobbet om du är säker på din sak. En seriös firma hjälper dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur "ska" oljan se ut när man byter efter en säsong ungefär? Jag har också nyligen bytt efter att tagit upp båten för säsongen och slogs av att oljan hade en "smörkolabrun" nyans men utan klumpar osv, definitivt ingen uppenbar vattenblandning men jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt klar? Eller ska den det? Jag har bytt på två motorer de senaste två åren och oljan har sett ungefär likadan ut i båda fallen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Hej,

 

Hur "ska" oljan se ut när man byter efter en säsong ungefär? Jag har också nyligen bytt efter att tagit upp båten för säsongen och slogs av att oljan hade en "smörkolabrun" nyans men utan klumpar osv, definitivt ingen uppenbar vattenblandning men jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt klar? Eller ska den det? Jag har bytt på två motorer de senaste två åren och oljan har sett ungefär likadan ut i båda fallen.

Idealet är ju att oljan ser likadan ut som när man fylls på den, och det är ju olika, och det är ju olika, vissa är färgade blåa eller gröna, andra är gyllenbruna.

Oljan kan ju bli lite mörkare med tiden, men den bör ju vara klar och inte grumlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, Ljung_Gbg said:

Hej,

 

Hur "ska" oljan se ut när man byter efter en säsong ungefär? Jag har också nyligen bytt efter att tagit upp båten för säsongen och slogs av att oljan hade en "smörkolabrun" nyans men utan klumpar osv, definitivt ingen uppenbar vattenblandning men jag kan inte tänka mig att den skulle vara helt klar? Eller ska den det? Jag har bytt på två motorer de senaste två åren och oljan har sett ungefär likadan ut i båda fallen.

Jag kör ca 100h per säsong och jag tycker det är svårt att se någon skillnad på använd och ny olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev No_jah:

Idealet är ju att oljan ser likadan ut som när man fylls på den, och det är ju olika, och det är ju olika, vissa är färgade blåa eller gröna, andra är gyllenbruna.

Oljan kan ju bli lite mörkare med tiden, men den bör ju vara klar och inte grumlig. 

Ja helt klar är den ju definitivt inte, så det kan mycket väl vara så att det kommit in lite vatten. Frågan är hur mycket som är skadligt. Jag tycker ofta man ser på kommentarer kring färg på oljan allt från "den ser helt normal ut" eller "katastrof, renovera allt!". Det bör inte krävas många ml vatten för att oljan skall bli grumlig, och det bör inte nödvändigt innebär katastrof men heller inte helt bra. Något att veta om i längden mao och åtgärda vid lämpligt tillfälle. Jag kör inte heller många timmar per år, och oljan byts alltid på hösten så att det står ny och fräsch olja i drevet under förvaringen. Nu är det första säsongen jag äger motorn, så jag kör nog en säsong till och utvärderar efter den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Ljung_Gbg:

Frågan är hur mycket som är skadligt.

Svaret är väl mycket beroende av dels vilken effekt motorn har och dels hur mycket vatten det är. Min erfarenhet, trots att jag är lite perfektionist vad gäller mina båtar, är att det ska mycket till innan vattnet orsakar skador vid vanlig ”semester-körning”. Fast hade jag en motor på +250 hk så skulle jag vara mycket mer försiktig eftersom påfrestningen blir större ju större krafter som överförs i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Svaret är väl mycket beroende av dels vilken effekt motorn har och dels hur mycket vatten det är. Min erfarenhet, trots att jag är lite perfektionist vad gäller mina båtar, är att det ska mycket till innan vattnet orsakar skador vid vanlig ”semester-körning”. Fast hade jag en motor på +250 hk så skulle jag vara mycket mer försiktig eftersom påfrestningen blir större ju större krafter som överförs i växelhuset.

Jag tror att jag resonerar som du, dvs att det lilla det troligen handlar om i mitt fall är försumbart i förhållande till hur min motor används. Huvudsaken tror jag är att man byter olja i slutet på säsongen så att inte vattenblandad olja står i drevet under långtidsförvaring.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...