1stPeregrine 115 Postad 5 November , 2021 Jag tänkte öppna manluckan i tanken för att kolla hur det ser ut i botten på tanken men har ett par funderingar: - Det borde vara en skruv som är längre, om det är en ram i tanken med gängor, så att det inte ramlar ner i botten. Hur kan jag se vilken skruv som är länge eller sitter undersidan fast i tanken. Någon som vet? - Någon som vet hur tankmätaren ser ut i tanken, gissar att det är en flottör på en stålpinne, så jag inte sabbar nåt när jag öppnar luckan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 5 November , 2021 (redigerade) Skruva upp en skruv i taget, kolla längden och sätt tillbaka så hittar du eventuell "säkerhetsskruv". Redigerad 5 November , 2021 av Kane 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 115 Postad 5 November , 2021 2 minuter sedan skrev Kane: Skruva upp en skruv i taget, kolla längden och sätt tillbaka så hittar du eventuell "säkerhetsskruv". Ja, det är så det får bli & det går ju egentligen ganska fort med maskin! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 5 November , 2021 Varför skulle det finnas en lös ram? Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna. 3 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buzzer 27 Postad 5 November , 2021 På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram. Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan. Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 115 Postad 5 November , 2021 5 minuter sedan skrev Rollen: Varför skulle det finnas en lös ram? Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna. Ok, tack, det var därifrån jag hade det, VDO tankgivare. Vantolja vet jag inte var det är för något men provar med min gamla Hjemmeolja från Hydro, ungefär som symaskinsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 5 November , 2021 5 timmar sedan skrev 1stPeregrine: - - - Vantolja vet jag inte var det är för något men provar med min gamla Hjemmeolja från Hydro, ungefär som symaskinsolja. Det avses nog vantskruvsolja. Det är en lite trögflytande ofärgad olja som används för att rostfria vantskruvar inte ska skära i gängorna när de dras åt. Vantskruvsoljan tål höga åtdragningslaster utan att skruven skär. Oljan är lite trögflytande för att inte "rinna av" från vantskruven. Symaskinsolja är en betydligt tunnare olja för att smörja lager och har nog inte samma prestanda som vantskruvsolja. En liten flaska vantskruvsolja kostar inte många kronor och är fruktansvärt dryg. 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 6 November , 2021 19 timmar sedan skrev buzzer: På min Epoca- tank som är snarlik din var det gängat direkt i plåten utan ram. Inte mycket gods för gängan mao, så har du en liknande lösning, var försiktig och dra inte åt för hårt när du monterar tillbaka luckan. Är givaren samma modell som min är det en med arm, så ska man lyfta hela luckan får man lirka lite för att få ut den. Om hålen är gängade direkt i plåten kan man skruva i skruvarna underifrån, och dra fast luckan med muttrar. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 6 November , 2021 Vantskruvsolja finns tex på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stan 64 Postad 7 November , 2021 Hmm ! 2 svar blev det ? Men ungefär så här kanske ? Se ovan. Diesel insug , returledning och dieselvärmare. Jag kapade ledningen för värmaren några mm extra. för att ingen olycka skulle hända om man skulle glömma värmaren på för länge. Man vill ju kunna komma hem också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 247 Postad 22 November , 2021 Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar. Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta.... Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel. Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt. Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 115 Postad 22 November , 2021 18 timmar sedan skrev N29Coupe: Jäpp , bara att skruva av. Eventuellt fixa ny packning eller använd Hylomar. Risken att skära gängor är liten , diesel är olja och gängorna är mycket korta.... Jag använder vid längre gängor mellan rostfritt , Molycote 111suveränt medel. Min tank fick "dammsugas" då ingen varit i den tidigare...mycket påväxt. Att dieseln var grönfärgad var inte heller så bra.... 2021-11-08 vid 00:24 skrev Stan: Hmm ! 2 svar blev det ? Men ungefär så här kanske ? Se ovan. Diesel insug , returledning och dieselvärmare. Jag kapade ledningen för värmaren några mm extra. för att ingen olycka skulle hända om man skulle glömma värmaren på för länge. Man vill ju kunna komma hem också. Tack för svar & bilder, nu känns det inte så lurigt att skruva isär. Har beställt Hylomar så det finns hemma när tiden kommer. Min har antagligen inte heller blivit rensad tidigare så jag tänkte använda oljebytarpumpen att suga på botten som genom ett Racorfilter & tillbaka i tanken. Tyvärr är ju tanken fulltankad så lite spännande är det ju att öppna locket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus2019 0 Postad 10 Maj , 2023 Hej, Läste precis det här och ska göra samma sak på vår Nimbus. En fråga hur gick det med skruvarna , fanns det en som var längre och var säkerhetsskruv. Berätta gärna om du ser mitt meddelande. Å tack för bilderna, bra att se hur du gjorde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1stPeregrine 115 Postad 10 Maj , 2023 Ja, jag kanske skulle rapportera hur det hela förlöpte. Allt fungerade enkelt, bara skruva upp, som sagts tidigare i tråden, alla skruvar är lika långa & inget kan falla ner. Först demonterades plyfan över tanken så lossade jag slangarna, märkte upp oxå! sedan lite trixande för att inte skada givaren till tankmätaren när locket lyftes. Min tank var hur ren som helst men jag körde länge för att ev vatten i kanter osv skulle komma med, men inget vatten fick jag tag i. har inte haft några problem tidigare heller.🙂 Vi återmontering använde jag både befintlig gummipackning & Hylomar på båda sidor om denna, rätt eller fel vet jag inte. Skruvade åt med moderat kraft. Det blev tätt, provat både på lastbil & i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser