raol 2 365 Postad 31 Oktober , 2021 Vår båt kom med en dieselvärmare, en antik Ardic som vi inte fått igång och som ändå bara har lägena fullt blås eller av. Så planen är att skaffa en ny, modernare och bättre och installera under våren. En idé jag hade då var att fixa så man har en valbar omkoppling med ett utlopp för varmluft till sittbrunnen, för kyliga nätter med sittbrunnskapellet uppe och igenstängt. Är det en vettig idé, eller läcker värmen ut så snabbt att det är meningslöst, tro? Om det bör funka, hur gör man enklast en omkopplare för varmluften så den bara går till sittbrunnen i stället för till båtens inre? Finns det färdiga för varmluftsslang? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 31 Oktober , 2021 Förutom för miljön så låter det väl som en utmärkt idé. Tänk alla caféer som har sådana där gasolvärmare eller folk som sitter med infravärme på sina uterum. En hel del värme kommer att stanna kvar i sittbrunnskapellet även om det förstås blir mer förluster än i en stängd ruff. Se till att ha avgasröret utanför bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 31 Oktober , 2021 Kan du inte bara ha ruffens luckor öppna, helt enkelt? Men såklart borde det funka, tror det är rätt vanligt på motorbåtar att man har utblås under kapellet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Oktober , 2021 13 minuter sedan skrev Peter_K: Kan du inte bara ha ruffens luckor öppna, helt enkelt? Men såklart borde det funka, tror det är rätt vanligt på motorbåtar att man har utblås under kapellet. Förr eller senare värmer det säkert upp också, men det känns onödigt att dels behöva vänta länge, dels "slösa" värmen där inne om man ändå inte behöver den där. Hellre då att det läcker in från sittbrunnen till salongen och ger en viss boost när man sen eventuellt kopplar om för att värma där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Oktober , 2021 25 minuter sedan skrev Dava: Förutom för miljön så låter det väl som en utmärkt idé. Tänk alla caféer som har sådana där gasolvärmare eller folk som sitter med infravärme på sina uterum. En hel del värme kommer att stanna kvar i sittbrunnskapellet även om det förstås blir mer förluster än i en stängd ruff. Se till att ha avgasröret utanför bara Hehe, avgasröret är på utsidan skrovet, så klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 31 Oktober , 2021 Funderar på att bara bygga en enkel låda med en "flärp" inuti som riktar om luftflödet, och manövreras med en extern arm som kan nås från stuvluckan i sittbrunnen, intill där värmaren kommer att sitta. Nåt sånt här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Vår båt har flera utblås från värmaren däribland ett till akterdäck vilket täcks av ett kapell men vår värmare liksom andra jag har tittat på måste ha ett huvudutblås som alltid är öppet. Alla utblås, tex det på akterdäck, går att stänga utom huvudutblåset. Förmodligen fyller din lösning det kravet men det kan vara bra att tänka på om du laborerar med andra lösningar. Redigerad 1 November , 2021 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 November , 2021 7 minuter sedan skrev ChristerN: Vår båt har flera utblås från värmaren däribland ett till akterdäck vilket täcks av ett kapell men vår värmare liksom andra jag har tittat på måste ha ett huvudutblås som alltid är öppet. Alla utblås, tex det på akterdäck, går att stänga utom huvudutblåset. Förmodligen fyller din lösning det kravet men det kan vara bra att tänka på om du laborerar med andra lösningar. Jo, min föreslagna "växel" har ju alltid en luftkanal öppen, så det är ok. Ska tillägga att det bara är en principskiss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 1 November , 2021 En sådan har jag i min segelbåt. Styr vart och hur mycket värme jag vill ha till förpiken, där jag sover och/eller till kajutan. Termostaten sitter i förpiken. Perfekt kalla nätter, då jag stänger dörren till förpiken och leder all värme dit. Spar mycket bränsle med detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 202 Postad 1 November , 2021 6 timmar sedan skrev raol: Funderar på att bara bygga en enkel låda med en "flärp" inuti som riktar om luftflödet, och manövreras med en extern arm som kan nås från stuvluckan i sittbrunnen, intill där värmaren kommer att sitta. Nåt sånt här: Finns färdiga att köpa. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/luftventiler-slang/y-ror-90mm-med-spjall 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 1 November , 2021 2 timmar sedan skrev Peter_K: Finns färdiga att köpa. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/luftventiler-slang/y-ror-90mm-med-spjall Jag monterade ett sånt spjäll med reglage i vår 30 fots dc-motorbåt och det är något av det bästa som jag gjort för komforten. Det går inte att jämföra med att låta värmen "pysa" upp från ruffen, nu kan man lätt få 20° under kapellet när det är knappt 10° ute och samtidigt lagom varmt nere i ruffen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 619 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Håller med tidigare talare. Eftermonterade ett sådant spjäll i förra veckan på vår nya båt för att få utblås även på akterdäcket (som har kapelltak/sidor), och hade även ett sådant på vår gamla. Värt det hela alla dagar i veckan (i alla fall de lite kyligare, samt kvällar). Och effekten räcker. Bortsett från att det är ett rövarpris för några plastbitar så är det på länken helt ok. En varning dock för reglaget med vajer man kan köpa till för ett par hundra: Pinnen som ratten sitter på är (numera ?) av plast. På vår nyinstallation började den kännas "svampig" efter ett par vridningar, och mycket riktigt höll axeln på att gå av. Man har gjort en midja där det sitter en låsring, och här är så liten diameter kvar av axeln att det aldrig kan hålla över tid. Inte ens om vajern löper utan några direkta krökar. Gjorde om till en mässingaxel med mässingflärp. Men köp annars ett chokereglage från Biltema och styr spjället med. Billigare och lär aldrig gå sönder. Sedan kan man ju göra styrningen av spjället elektriskt också. Här är en "spjällåda" jag just gjort för att samanvända befintliga defrosterutblås till AC:n som kommer monteras i vinter. Här styrs spjället av en centrallåsmotor, som styrs från AC:ns kylvattenpump. AC på = spjäll i AC-läge, annars är utblåsen kopplade till defrosteraggregatet. Men för TS applikation är manuellt bättre, då det går att ställa i mittläge för att få lite värme både inne och ute. (Bilderna från min hemsida, kolla under Skilsö 35 för mer info) Redigerad 1 November , 2021 av IngemarE 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 1 November , 2021 Låter bra detta. Jag verkar vara inne på rätt spår. Tack för tipsen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 795 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Absolut det enklaste (som jag har såklart under kapellet) utan vajer är att köpa stängbara och vridbara spjäll. Går att stängas eller regleras för önskad komfort! Använder bara dessa i hela båten (ruff, toa, midcabin och sittbrunn), totalt 5 st. Vet att en ska alltid vara öppen, så den i aktern under kapellet står på vid gavel, även toan har öppet, men lite stängd då det blir bastu annars. Allt trevligt att ha torrt under kapellet vid regn. Redigerad 1 November , 2021 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser