Genvagen 0 Postad 31 Oktober , 2021 (redigerade) Jag behöver er hjälp. jag har installerat en Mercury 4-takt från 2004 tillsammans med ett nytt reglage. Jag undrar hur jag ska koppla in min varv- och tiltmätare. Motorn levererar en 8-polig kontakt, till den finns en adapter mot 14-pol. En 14-polig kabel går till det nya reglaget. Reglaget funkar bra, motor och tilt funkar. Från reglaget kommer en koppling som jag tror är Smartcraft och några extra kablar. Hur kopplar jag in min tilt- och varvräknare? Har denna motor full Smartcraft så att jag kan skaffa smartare mätare? Alla tips välkomna. Redigerad 31 Oktober , 2021 av Genvagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 31 Oktober , 2021 Om du plåtar anslutning mellan motor och din kabelstam så kan jag svara på din fråga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Huvudfrågan är hur jag enklast kopplar in mina mätare. Kan jag ta några av de lösa kablarna vid reglaget, eller behöver jag använda några från Smastcraftkontakten vid reglaget? Vilka? Bild 1 En befintlig kontakt i motorn bild 2 En 4-polig kontakt från nya reglaget, som möter en adapter 14 till 8-pol. Bild 3 Motorns 8-poliga kontakt ansluten till adapter enligt ovan. Bild 4 Två överblivna kablar vid den 8-poliga adaptern. Redigerad 1 November , 2021 av Genvagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 1 November , 2021 12 timmar sedan skrev Genvagen: Huvudfrågan är hur jag enklast kopplar in mina mätare. Kan jag ta några av de lösa kablarna vid reglaget, eller behöver jag använda några från Smastcraftkontakten vid reglaget? Vilka? Bild 1 En befintlig kontakt i motorn bild 2 En 4-polig kontakt från nya reglaget, som möter en adapter 14 till 8-pol. Bild 3 Motorns 8-poliga kontakt ansluten till adapter enligt ovan. Bild 4 Två överblivna kablar vid den 8-poliga adaptern. Jag tycker jag ser en smartcraft koppling. Är det EFI? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Det ska vara en 115 EFI. Jag har en SC-kontakt vid reglaget. Men reglaget är nytt och motorn 2004 med en 8-pol ut. Vad innebär det för mina inkopplingsmöjligheter av ny resp gammal mätare? Redigerad 1 November , 2021 av Genvagen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 2 November , 2021 Kanske har jag delvis ett svar till mig själv. hittade denna som jag hoppas gör att jag kan ansluta mina analoga mätare. https://www.marinshopen.se/product/kabel-adepter-14-pin-1674306 Funkar det tror ni? Och finns det en chans att istället få igång SC-mätare från denna motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abrakadabra 3 Postad 2 November , 2021 Har en Mercury 2004 efi som jag googlat detta för. Jag kom fram till att min motor inte var smartcraft kompatibel. Finns både och från 2004, man får kolla på serienumret. En del har, en del har inte. Min hade inte 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 3 November , 2021 Nu närmar det sig. Köpte en 84-892990T01 Analog Gauge Harness 14 Pin Non DTS som gör att kontakten vid reglaget nu bör kunna kopplas ihop med mina alaloga instrument. Men det blir ju alltid en massa lösa kopplingar över. Har ni några förslag var de ska kopplas in, eller vad jag gör med dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 5 Maj , 2022 Hakar på min gamla tråd igen. Kablaget funkar hyfsat med 14/8-poladapter. Jag undrar om nån har tips på varför summern inte funkar? Inte heller trimmätaren rör sig, men där gissar jag att motorn kan vara boven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 7 Maj , 2022 mät trimmätaren så den fungerar.Summern tjuter ju bara vid larm om du vill testa får du ju kortsluta någon givare o då skall det tjuta.nu ser jag på bilden du har brun o brunvit kabel i motorn dom går till trimgivarn koppla ihop dom å se om du får utslag på trimmätarn.Mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 7 Maj , 2022 Tack Tutte Ska mäta och testa lite efter dina tips m trimmätaren. ska inte summern låta innan man startar motorn, för att bekräfta att den funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 7 Maj , 2022 Nej summer låter inte på tändning Mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 28 Maj , 2022 Hej Jag har kablar som jag gissar ska till mätare eller lampindikeringar för temp och olja. mån som vet vilken signal jag kan förvänta mig i dessa? som tidigare skrivet så är det en motor med 8-polig kontakt, adapter till 14pol och en del lösa tåtar vid mätarna. Jag hoppas att kunna koppla in några varningslampor och undrar nu om signalen från motorn vid larm kommer vara +12v , jordat eller något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 28 Maj , 2022 2022-05-07 vid 07:08 skrev Genvagen: Tack Tutte Ska mäta och testa lite efter dina tips m trimmätaren. ska inte summern låta innan man startar motorn, för att bekräfta att den funkar? Ja det ska den. Fast det det beror hur de manar. När du vrider någon från off till till, då ska den låta. Den ska inte låta när startmotorn går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 28 Maj , 2022 Nu låter inte summern alls. Reglaget är nytt, motorn är äldre. Det mesta funkar felfritt. Så när som på trimmätaren och summer då.. Alla tips mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 29 Maj , 2022 prövade du att koppla ihop brun o brunvit vid motorn för trimmätaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Genvagen 0 Postad 29 Maj , 2022 #tutte Jag har inte lyckats fixa m trimmätaren ännu. Lite bökigare eftersom båten ligger i vattnet. Men vi kommer dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser