Hellix 5 Postad 30 Oktober , 2021 Hej Jag har ett bekymmer. Det är så att nållagret på vertikalaxeln till överväxeln rasar på vårt drev efter bara en kort körning. Det renoverades för en massa slantar då lagret rasade och efter sjösättning så körde vi ca 7Nm och då hade det rasat igen. Verkstaden och vi kliar oss i huvudet och undrar varför? Är det någon som haft liknande problem och som kommit på en lösning? Olja har funnits hela tiden. En teori är att det får för dålig smörjning men varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 1 November , 2021 Har du kollat oljekanalen i övre locket. Om man monterar insatsgänga i oljestickshålet, kan kanalen bli igensatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 161 Postad 1 November , 2021 Och hur kan det tänkas stå till med resten av drevet, efter ett skuret nållager. Är förmodligen värt att syna varje glidyta mellan drev och alla lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 1 November , 2021 (redigerade) Hur ser lagerytan på vertikalaxeln ut? Byttes den efter det första raset? Redigerad 1 November , 2021 av Rollen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hellix 5 Postad 2 November , 2021 Hej Enligt verkstadskillen så är alla oljekanaler i locket okej. Han har kontrollerat och säger att det funkar som det ska. Efter första raset så byttes många delar, hela renoveringen kostade massor och vertikalaxel, kona, samt diverse kugg etc byttes. Det verkar som att överhuset blir för varmt och att nållagret smälter. En teori. Önskar att det fanns nållager med stomme i metall istf plast. Det konstiga är att det fungerat tidigare, i flera år. Men nu strular det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 3 November , 2021 Det måste vara något som går tungt om det blir så varmt att lagerhållaren smälter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser