Lenkan 0 Postad 28 Oktober , 2021 Hej, Har lite funderingar kring tung båt i aktern. Jag har en Sea Ray 200 Signature årsm -94 med Mercruiser 5.0 och alphadrev, allt orginal från 94. Köptes i våras, så jag hade inte sett den i vattnet fören jag sjösatte i början på juni. Reagerade lite på hur den låg i vattnet - den känns tung i aktern. Första tanken var då att det gamla kapellet (som byttes av mig) hade gjort sitt tidigare och sett till så att flytskummet i båten var dyngsurt. Har nu öppnat upp en del av durken och grävt ur flytskum i aktern - snustort och durken ser ut att vara helt utan vattenskador. Har även provborrat i "stringers" utan oroande resultat. Frågan alltså - vad kan göra att båten ser så tung ut i aktern? Det känns som att den borde ligga en decimeter högre. Tidigare ägere har förvisso kompletterat båten med 1 batteri, så har nu två stycken i aktern. Det borde dock inte påverka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 28 Oktober , 2021 Skulle kunna påstå att det kan vara helt normalt. En tung inombordare med drev, ja bara det kan vara upp till 500 kg akterut. Sen kan design och linjer luras, ofta för att det skall vara lite sportigt så är friborden låga bak.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 127 Postad 28 Oktober , 2021 Om man jämför med andra bilder så ser vattenlinjen helt normal ut. Tex denna, https://se.topboats.com/yachting/used-boats/sea-ray-200-signature. Som Rammsee skriver så är det mycket vikt i aktern på en liten båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser