tobbe52 4 Postad 22 Oktober , 2021 God kväll! En liten fundering ang list. Pga att plastningen av skarndäck var gjord med ett uppvik mot ruffsidorna så tänkte jag täcka med en ny mahognylist. Är det då bäst att limma och skruva fast den eller att skruva med gucka under och nåta i ett fräst spår, det svarta på bilden? Vilket är bäst ur rötsynpunkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 22 Oktober , 2021 Bäst ur rötsynpunkt är att den slutar en centimeter ovan däck. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2715e 35 Postad 22 Oktober , 2021 4 timmar sedan skrev tobbe52: God kväll! En liten fundering ang list. Pga att plastningen av skarndäck var gjord med ett uppvik mot ruffsidorna så tänkte jag täcka med en ny mahognylist. Är det då bäst att limma och skruva fast den eller att skruva med gucka under och nåta i ett fräst spår, det svarta på bilden? Vilket är bäst ur rötsynpunkt? Skruva, plugga och se till att inte listen går ända ner till där vatten kan finnas är mitt förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe52 4 Postad 23 Oktober , 2021 Ja det stämmer, hade tänkt att ha 6mm som distans men det kanske ska ökas. Min fundering gällde dock tätningen i överkant på listen då uppviket på ruffsidan inte är tät i sig. Hellimma eller skruva med gucka och nåta i fräst spår. Ideer om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 23 Oktober , 2021 3 timmar sedan skrev tobbe52: Hellimma eller skruva med gucka och nåta i fräst spår. Ideer om det? Jag hade skruvat utan gucka, och sedan haft en nåtsträng i överkanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 480 Postad 23 Oktober , 2021 Den där springan eller urgröpningen eller vad man nu ska kalla det i den vänstra biten hade jag först fyllt ut med något så att där inte kommer att samlas vatten och smuts. Gucka gör väl allt tätare men gör det lite svårare att byta ut den yttre listen framöver om man nu skulle vilja det. Nåtsträngen i överkant håller väl bort vatten ovanifrån i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbe52 4 Postad 24 Oktober , 2021 Ja den urgröpningen gjorde dom antagligen för att fälla in plastningen i överkant. Tyvärr med dåligt resultat och ful avslutning. Därför renskar jag kanten och täcker den med ny list. Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande. Det tillsammans med skruvning och nåtning talar väl kanske mer till framtida ev demonteringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 15 Maj , 2022 När ni pratar gucka, vad avser ni? Något sikaflex? /nyfiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Maj , 2022 6 minuter sedan skrev tomeriksen: När ni pratar gucka, vad avser ni? Något sikaflex? /nyfiken 2021-10-24 vid 09:13 skrev tobbe52: Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomeriksen 13 Postad 29 Maj , 2022 (redigerade) 2022-05-15 vid 09:45 skrev Peter_K: Guckan är en blandning av linolja, tjära, fårtalg och krita så den har bara tätande och lite konserverande effekt, ingen limmande. Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt? Redigerad 29 Maj , 2022 av tomeriksen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 29 Maj , 2022 2 timmar sedan skrev tomeriksen: Även kallat Linoljekitt. Denna gegga torkar inte, korrekt? Du citerar fel farbror, jag har ingen aning 🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser