JonasBr 1 Postad 19 Oktober , 2021 Jag har köpt 15-40 olja till min Volvo Penta D4 som är VDS 2, men ser i min manual att det bör vara VDS 4.5. Jag vet inte vad VDS betyder, men går det använda den oljan jag köpt eller måste jag leta upp en som har VDS 4.5? Tips var det finns prisvärt alternativ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 214 Postad 19 Oktober , 2021 (redigerade) VDS är en klassning för oljan och på Pentas sida står t. ex följande: ”VDS-3 uppfyller ännu strängare krav på kolvrenhet och cylinderpolering jämfört med VDS-2, vilket säkerställer motorernas hållbarhet och tillförlitlighet. VDS-3 oljornas höga kvalitet tillåter i vissa fall förlängda oljebytesintervall.” Så VDS-4.5 innebär högst troligen en ännu bättre olja, så jag skulle inte chansa på något annat än vad som rekommenderas. Oljemagasinet är ett ställe som man kan beställa från och få bra pris, en del hävdar att oljan i Pentas dunkar kommer från just Mobil men det är det nog få som vet säkert. Själv köper jag Q8 olja från fat hos en lokal handlare. Ser man till vad båtägandet i sin helhet kostar tycker jag att det är värt att köpa en bra olja till motorn, ett haveri på grund av snålhet blir bra mycket dyrare. Redigerad 19 Oktober , 2021 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasBr 1 Postad 20 Oktober , 2021 Tack för klargörande. Byter till rätt olja 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser