Paul_Schtek 71 Postad 18 Oktober , 2021 Jag har en halvbakad idé som jag vill dryfta med församlingen. Den bygger på resonemanget att nya små utombordare är billigare än nya små inombordare. Om man utrustar en uttern 690 med säg en 15 hk utombordare och framför ekipaget i snipfart - ser ni några uppenbara nackdelar jämfört med att istället ha en riktig snipa med inombordsmotor? Blir det slingrigt? Uttern 690 är en halvplanande båt som finns med utombordare, vanligtvis på ca 100 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaj_Bjorkhagen 47 Postad 18 Oktober , 2021 I så fall är det bättre att du har en dieselmotor med rak axel. Den har hög verkningsgrad, högt vridmoment. Då kan du ha en stor propeller. 43 minuter sedan skrev Paul_Schtek: Om man utrustar en uttern 690 med säg en 15 hk utombordare och framför ekipaget i snipfart - ser ni några uppenbara nackdelar jämfört med att istället ha en riktig snipa med inombordsmotor? Blir det slingrigt? Ja se svaret ovan. Det resonemang låter bra i teorin, men i praktiken är den helt värdelös. Utombordaren har lägre verkningsgrad än en diesel. Små snabba propellrar är har låg verkningsgrad. Den måste dessutom gå på högre varvtal vilket gör att den kommer kämpa mer och slitas ut tidigare än en diesel med inombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser