Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Anders89

VP SX-A vatten i oljan

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Tömde drevet på olja och skulle fylla på nytt men det såg ju tyvärr inte så trevligt ut.

 

jag vet dem flesta ställena det kan läcka in på men undrar om det är någon här som är kunnig exakt på sx-a drevet? om det är något specifikt ställe som brukar ge med sig eller något sånt? sen har jag en fråga till ang "locket" som sitter med 5 bultar, 2 på varje sida och 1 bak. Gängan på den där bak har gett med sig men har detta någon funktionell betydelse eller räcker det att man sätter fast med dem andra 4? 

IMG_2391.jpg

IMG_2392.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kåpan sitter kvar med 4 skruvar. Satt det någon O-ring i spåret på avtappningsskruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta men varför tror du att det finns fem skruvar?

Där sitter 5 bultar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Rollen:

Kåpan sitter kvar med 4 skruvar. Satt det någon O-ring i spåret på avtappningsskruven?

Yes både o-ring där och på oljestickan längst upp. vet ju inte om förra ägaren bytade O-ringarna men det antar jag ju. Så den 5a bulten där bak spelar ingen roll? men då kommer det in vatten under kåpan men de gör de kanske ändon? MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Ursäkta men varför tror du att det finns fem skruvar?

Kanske för att kåpan sitter med fem skruvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det och därför skall de användas.

Och om det heter skruv eller bult har debatterats i detta forum tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Jorgen01:

Just det och därför skall de användas.

Och om det heter skruv eller bult har debatterats i detta forum tidigare.

Ja de e klart det ska, men anledningen till varför jag frågar är för att jag undrar om den har något o göra med att drevet tagit in vatten pga bulten där. eller om den bara täcker kåpan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stick in en renstråd i skruvhålet så märker du hur långt den går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar man inte hitta läckor med tryckluft (lågt tryck), eller luftsugning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Brukar man inte hitta läckor med tryckluft (lågt tryck), eller luftsugning? 

Hej!

tänkte bygga mig ett eget tryckverktyg och testa o se om de läcker :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man provtrycker ska man byta alla o ringar före då? Kan man använda dem sen igen eller blir dem sämre när man skruvar loss igen?

mvh Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...