Frithiof1 0 Postad 17 Oktober , 2021 Hej! Jag har en gammal snipa (BM-77) som jag bytt motor på och valet föll på en fyrcylindrig Lombardini LDW 1404. Tidigare satt det en MD17C i båten, men efter en del reparationer och trilskandes backslag så byttes den alltså ut förra året. Jag har tidigare vinterkonserverat så här med båten på land: Ca sex liter glykolblandning (50/50) som jag hällt rakt ner i kärlet för sjövattenfiltret med en vattenkanna, kranen till intaget av sjövattnet i stängt läge. Därefter har jag startat motorn medans jag sakta hällt på mer av blandningen varefter motorn sugit i sig av vätskan och när kannan tömts har jag stängt av motorn. Den gamla motorn, liksom den nya, är färskvattenkyld med en sluten inre kylkrets. Detta har funkat fint i de tio år jag hade den gamla motorn och frågan är om jag kan göra likadant på den nya? Tänker att det bör funka, men vill inte göra något tokigt med en helt ny motor. Tacksam för svar. Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 17 Oktober , 2021 Känner inte till just den motorn, men tillvägagångssättet låter rimligt. Tycker kanske att 6 liter verkar vara i överkant. Be någon hålla koll på avgaserna – när glykolfärgat vatten kommer ut kan motorn stängas av. Själv brukar jag byta olja några dagar före upptagning. Kanske redan är gjort? Svårare på land, eftersom det kräver varmkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frithiof1 0 Postad 18 Oktober , 2021 Tack för svar. Olja och filter byttes när båten låg i sjön och efter varmkörning så att oljan blir lättare att pumpa upp. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser