Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Gäst Markus

Längd på båt

Rekommendera Poster

Gäst Markus

Jag undrar hur viktig längden är på en båt, har hört om en 5-metersgräns för att båten ska vara säker och hanterbar på sjön om det blir lite vågor. Hur mycket ligger det i det?? Tittar på båtar som dels är strax under (4,7 m) och strax över (5,2 m). Märker man en jätteskillnad?? Tacksam för svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet är att en båt som är runt eller över 5meter går mycket mjukare i sjön, det verkar som ex att den går på 3 vågor medans en kortare båt går på 2,5 vågor vilket gör det till en skumpig färd, det har nog mycket med vikten på båten också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.... Men om jag säger så här: Jag kommer att vara en del i Öresund, men kanske mest i insjö och i Stockholms skärgård. Med tanke på att det ofta är vågor och att det räknas som öppet hav tror jag i sundet, skulle du / ni avråda mig från att köpa en båt som är kortare än 5 meter? Ok att det kanske är lite skumpigare med en lite kortare, men är det okörbart / osäkert?? Båtarna i fråga är Yamarin 4730, Uttern S52 och Askeladden 505... MVH /Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

absolut inte! jag hade en som var 4,35 och det gick utmärkt men nyare märkes båtar tror jag inte du märker så stor skillnad. dom båtarna du nämnt är fina båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det är fina märken du nämner, jag har själv fiskat mycket ute i öresund 10 år hade en 18fots snipa där 180cm bred, där kan gå ganska besvärlig sjö där också, ,,,krabb sjö,,, är väl den sjön som är jobbigast men någon av dessa båtar klarar detta med elegans, du får ha sjövett att gå in när det är dags, men det är trevligare med större båtar och prisskillnaden är inte så märkvärdig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Askeladden 505 till slut, alltså en lite längre. Har inte själv testat den än, men det var tydligen rätt stor skillnad på hur en Yamarin 4730 betedde sig i vattnet kontra den. Tack för er input, värdefullt!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ofta stor skllnad på några decimeter hit och dit i den längden. Men det är inte bara längden som spelar in utan vikten, viktfördelningen med/utan last samt bottenformen är minst lika viktig - om inte viktigare. Men att säga att 5 meter är någon form av gräns för hanterbarhet och säkerhet på sjön är ju rena rama nonsens. Det finns 6 metersbåtar som beter sig som skräp i lite krabb sjö medans andra 6 metersbåtar tryggt och säkert tar dig till Gotland. Sen är ingen båt säkrare än sin kapten heller för den delen. Köra motorbåt i sjö är en kompetens - det är inget båten gör av sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...