M__G 320 Postad 7 Oktober , 2021 Hej alla kloka. Jag har en Yamaha F150 -07. I vissa lägen på tomgång med växeln i men utan att den behöver driva framåt, typ medvind. Då kan det bli lite " fiskebåtsdunk" från motorn. Nu köpte jag grejer till vinterkonserveringen och frågade om detta fenomen. Mekanikern sa att han visste precis vilket ljud jag menade och sa att det beror på att växeln i te är helt hundra justerad. Han pratade om flera olika justeringar. Men mej veterligen finns det en och det är under motorkåpan där växelvajern överför rörelsen till hävarmen till växelstaget ner till växelhuset. Finns det flera? Någon som upplevt samma ljud? Lösning? Enl mekanikern inget farligt eller skadat, bara justering som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Oktober , 2021 Är inte övertygad om att det är som mekanikern säger. Om du har i neutral och propeller löper fritt skulle jag säga att du är hemma justeringsmässigt. Neutralläget har ett relativt precist läge. På stora 4or som en F150 kan man få lite udda ljud från propp/drivning på lågvarv, spec med stor dia på proppen. Det kan göra att dog clutchen rapplar lite, vilket inte är skadligt men låter lite trist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 8 Oktober , 2021 11 timmar sedan skrev Mange249: Är inte övertygad om att det är som mekanikern säger. Om du har i neutral och propeller löper fritt skulle jag säga att du är hemma justeringsmässigt. Neutralläget har ett relativt precist läge. På stora 4or som en F150 kan man få lite udda ljud från propp/drivning på lågvarv, spec med stor dia på proppen. Det kan göra att dog clutchen rapplar lite, vilket inte är skadligt men låter lite trist. Kan bara hålla med, det finns inget att skruva på för att lösa detta om neutralläget ligger där det ska. Möjligen kan man kolla om propellerhubben bidrar till glappet, kanske enklast genom att testa med en annan propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser