Anders89 10 Postad 4 Oktober , 2021 Hejsan! har inte sett något vatten här under hela sommaren men när vi lyfte upp båten i fredags så såg jag detta på lördagen. är det så att vattnet runnit fram dit när båten tiltat lite fram under upplyft? för när jag drog ut pluggen där bak så har vattnet försvunnit. är detta normalt eller är något sönder? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Oktober , 2021 Vad är det för båt? Jag försöker i möjligaste mån att hålla torrt under durkarna under säsongerna. Det blir alltid litet illaluktande vatten blandat med utsölad olja och diesel under motorn. Så här sent på säsongen måste jag ibland lyfta upp loggivaren, då kommer det in litet vatten som länspumpen inte förmår att suga upp. Men jag brukar plugga hålen i de tvärsgående skotten under durk, då rinner inte vattnet i motorrummet framåt, å andra sidan så rinner inte eventuellt inläckt vatten bakåt till länspumpen… Men här har du en del sanering att roa dig med, hoppas att mattan är lätt att ta ut. Jag bade en gång en genomblöt heltäckningsmatta, den placerads mellan två plywoodskivor, sedan körde jag över dessa med bilen, ok, något tiotal liter vatten fick jag väl ur, men sådana där brutala problemlösningar kanske inte är det bästa, men ganska roliga! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 4 Oktober , 2021 1 timme sedan skrev Georg_Ohm: Vad är det för båt? Jag försöker i möjligaste mån att hålla torrt under durkarna under säsongerna. Det blir alltid litet illaluktande vatten blandat med utsölad olja och diesel under motorn. Så här sent på säsongen måste jag ibland lyfta upp loggivaren, då kommer det in litet vatten som länspumpen inte förmår att suga upp. Men jag brukar plugga hålen i de tvärsgående skotten under durk, då rinner inte vattnet i motorrummet framåt, å andra sidan så rinner inte eventuellt inläckt vatten bakåt till länspumpen… Men här har du en del sanering att roa dig med, hoppas att mattan är lätt att ta ut. Jag bade en gång en genomblöt heltäckningsmatta, den placerads mellan två plywoodskivor, sedan körde jag över dessa med bilen, ok, något tiotal liter vatten fick jag väl ur, men sådana där brutala problemlösningar kanske inte är det bästa, men ganska roliga! Tjena! ja okej! ja precis det har varit tortt överallt i hela båten under sommaren jag såg de precis efter vi lyft upp båten. men är detta normalt eller är det något som är sönder i båten? båten är en Stingray 208CR från 2015 så den är ganska ny. det är torrt på mattan nu iaf, mattan går ej o ta bort den sitter fast 😕 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 4 Oktober , 2021 1 timme sedan skrev Anders89: Tjena! ja okej! ja precis det har varit tortt överallt i hela båten under sommaren jag såg de precis efter vi lyft upp båten. men är detta normalt eller är det något som är sönder i båten? båten är en Stingray 208CR från 2015 så den är ganska ny. det är torrt på mattan nu iaf, mattan går ej o ta bort den sitter fast 😕 Normalt? nja, tro det eller ej, men båtar är ju i allmänhet konstruerade så att just vatten skall hållas på utsidan av skrovet och även om det kommer uppifrån i form av regn eller annan slags nederbörd, så skall däck och tak hålla tätt. 😇 Om någonting är trasigt, ja kanske, men vad? Det kanske har regnat en del hos dig också? Kan det vara regnvatten som tagit sig in i båten? Jag har nog aldrig ägt en båt som varit helt torr invärtes, visserligen har skrovet varit tätt, men i överbyggnaden har det i förra och förrförra båten varit si och så med tätheten uppifrån, dessa båda hade ju också ett kapell som sällan var 100% tätt, snarare omkring 98%. Sedan brukat det vara ett och annat felkonstruerat skruvhål där det läcker nån droppe, skruvhål i båtar är nästan alltid typ felkonstruerade, skruvhål skall man egentligen inte ha alls, men det är svårt att klara sig utan… Det känns nervöst när man upptäcker vatten inombords, man frågar sig ”vad är det som läcker?” Är det möjligen havet som vill komma in i båten? Är det kanske en läcka i färskvattensystemet ombord? Kanske läcker motorn litet av det primära kylvattnet? Kan det vara septiktanken? Kan det vara någon skrov-eller däcksgenomföring som läcker? Om det läcker bensin, diesel, glykolblandning eller om septiktanken läcker, brukar ju detta framgå med all önskvärd tydlighet, men om det är en intern läcka från färskvattentanken, alla dess slangar, kopplingar, pentrypump och vv-beredare, eller om det är sjövatten utifrån, då kan man försiktigt smaka på vattnet, ok, man kanske inte känner nån skillnad i våra stora sjöar, och kanske inte heller i Bottniska havet, men här i Skagerack och Kattegatt, liksom i Öresund och en bit upp över syd- och ostkusten bör man ju känna en mer påtaglig eller litet ”utspädd” sälta om det nu är havsvatten som läckt in. Däremot kan det ju vara svårt att utröna om det är regnvatten eller dricksvatten som hamnat i kölskarpen under durkarna. Så alltså, smaka försiktigt på vattnet i mattan, eller lukta först, så där inne på toaletter kan man ju misstänka annat än just vanligt vatten, och det skall man kanske inte smaka på så där utan att panga på rödbetan. Kom att tänka på en sak, lackmuspapper, det sägs ju att regnet är surt, men dricksvatten är ofta neutralt omkring pH7 (iallafall här i Göteborg)… kan man kanske avgöra om det är dricksvatten eller regnvatten genom att kolla surhetsgraden? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 10 Postad 5 Oktober , 2021 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Normalt? nja, tro det eller ej, men båtar är ju i allmänhet konstruerade så att just vatten skall hållas på utsidan av skrovet och även om det kommer uppifrån i form av regn eller annan slags nederbörd, så skall däck och tak hålla tätt. 😇 Om någonting är trasigt, ja kanske, men vad? Det kanske har regnat en del hos dig också? Kan det vara regnvatten som tagit sig in i båten? Jag har nog aldrig ägt en båt som varit helt torr invärtes, visserligen har skrovet varit tätt, men i överbyggnaden har det i förra och förrförra båten varit si och så med tätheten uppifrån, dessa båda hade ju också ett kapell som sällan var 100% tätt, snarare omkring 98%. Sedan brukat det vara ett och annat felkonstruerat skruvhål där det läcker nån droppe, skruvhål i båtar är nästan alltid typ felkonstruerade, skruvhål skall man egentligen inte ha alls, men det är svårt att klara sig utan… Det känns nervöst när man upptäcker vatten inombords, man frågar sig ”vad är det som läcker?” Är det möjligen havet som vill komma in i båten? Är det kanske en läcka i färskvattensystemet ombord? Kanske läcker motorn litet av det primära kylvattnet? Kan det vara septiktanken? Kan det vara någon skrov-eller däcksgenomföring som läcker? Om det läcker bensin, diesel, glykolblandning eller om septiktanken läcker, brukar ju detta framgå med all önskvärd tydlighet, men om det är en intern läcka från färskvattentanken, alla dess slangar, kopplingar, pentrypump och vv-beredare, eller om det är sjövatten utifrån, då kan man försiktigt smaka på vattnet, ok, man kanske inte känner nån skillnad i våra stora sjöar, och kanske inte heller i Bottniska havet, men här i Skagerack och Kattegatt, liksom i Öresund och en bit upp över syd- och ostkusten bör man ju känna en mer påtaglig eller litet ”utspädd” sälta om det nu är havsvatten som läckt in. Däremot kan det ju vara svårt att utröna om det är regnvatten eller dricksvatten som hamnat i kölskarpen under durkarna. Så alltså, smaka försiktigt på vattnet i mattan, eller lukta först, så där inne på toaletter kan man ju misstänka annat än just vanligt vatten, och det skall man kanske inte smaka på så där utan att panga på rödbetan. Kom att tänka på en sak, lackmuspapper, det sägs ju att regnet är surt, men dricksvatten är ofta neutralt omkring pH7 (iallafall här i Göteborg)… kan man kanske avgöra om det är dricksvatten eller regnvatten genom att kolla surhetsgraden? Hej! jag är ganska säker på att vattnet runnit från motorrummet när vi lyfte båten då den lutade lite fram då. Jag tömde den på ca 6l vatten med en pump men de kom tillbaka lite lite hela tiden till jag höjde båten så den lutade mer bak samt tog ut dränering pluggen bak. Då försvann det. Frågan är ligger det någon slags kanal från motorrummet? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 5 Oktober , 2021 42 minuter sedan skrev Anders89: Hej! jag är ganska säker på att vattnet runnit från motorrummet när vi lyfte båten då den lutade lite fram då. Jag tömde den på ca 6l vatten med en pump men de kom tillbaka lite lite hela tiden till jag höjde båten så den lutade mer bak samt tog ut dränering pluggen bak. Då försvann det. Frågan är ligger det någon slags kanal från motorrummet? Under durkarna brukar det vara tvärsgående skott, dessa brukar ha en häl längst så att vatten kan rinna från fören mot aktern, i fösta hand, men även åt andra hållet om båten tippas framåt. Smaka på vattnet, salt? sött? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser