Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Robbn

Volvo penta 7,4GL varvräknare

Rekommendera Poster

Hej! 

Har köpt en båt där varvräknaren inte fungerar riktigt som den ska, hoppar till vid start av motorn men sen visar 0, någon som vet vart varvräknaren är kopplad på motorn? Tänkte börja i den änden.

Mvh Robert 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bensinmotorer är det vanligaste att dom är kopplade till samma anslutning som brytarspetsarna (eller motsvarade om du har brytarlös tändning) på tändspolen, om det nu inte är e sådan där "modern digital motor" du har, och om sådana kan jag ingenting.

På dieslar är varvräknaren kopplad till anslutning W på generatorn, det händer ibland att bensinmotorer fått en ny generator som är anpassad även för dieslar. Däremot vet jag inte om en "bensinvarvräknare" visar rätt om man kopplar den till W, och vice versa.

Att nålen hoppar till indikerar ju iallafall att den får spänning, men den innehåller ju en del elektronik som kan gå sönder, sedan finna det ju en och annan anslutning där det kan bli dålig kontakt pga oxid på vägen mellan instrumenttavlan och motorn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! 

Så tänkte jag också, skickar med en bild på tändspolen, är ju typ kontaktstycke till tändspole?

20210929_175016.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
46 minuter sedan skrev Robbn:

Hej igen! 

Så tänkte jag också, skickar med en bild på tändspolen, är ju typ kontaktstycke till tändspole?

20210929_175016.jpg

Så var det med det, ja.

Du får nog googla fram ett kopplingsschema till din motor. jag vet ju att både VP och privatpersoner eller föreningar lagt ut sådana och instruktionsböcker till dieslarna så varför inte till bensinarna, den som söker finner!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat om det finns något W-uttag på generatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
37 minuter sedan skrev Rascal:

Har du kollat om det finns något W-uttag på generatorn.

Nej det har jag inte kollat, men vad jag förstår så måste man kalibrera osv om man ska kunna använda det uttaget? 🤷

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan skrev Robbn:

Nej det har jag inte kollat, men vad jag förstår så måste man kalibrera osv om man ska kunna använda det uttaget? 🤷

Som jag fattade det så visste du väl inte var den är ansluten, därför föreslog jag koll på generatorn.

• Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...