conny76 0 Postad 21 Juli , 2005 Tjenare alla Catalina diggers... Nu när halva sommaren har passerat så undrar nog de flesta hur ni har haft det? var ni varit med båten? något som har hänt? Hur går det med träffen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Honda 0 Postad 21 Juli , 2005 Jodå -problem är ju till för att lösas. Jag har en M20 från 1967 med en AQ 120/200 - B18 med dubbla Strombergare. Vid provstart på landbacken visade sig kyllimpan vara sprucken. När vi sjösatte vägrade motorn att starta (inte varit några problem på land). Det blev till att snopet paddla till förtöjningsplatsen - inte så lätt med en 6 meters båt på 1½ ton. När jag väl förtöjt testade jag starten igen -som ett hån startade nu motorn. Glad i hågen igen :-D styrde jag likt en berusad ut mot öppet vatten - inte på grund av alkohol, utan ett rejält glapp i styrningen. Efter att ha kryssat ett tag kom jag ut på öppet vatten och kunde dra på för fullt - Nåja - motorn varvade 3000 varv på fullgas så farten var inte så värst hissnande. Med god hjälp från en kompis har vi nu fixat till förgasarna och efter kontakt med förre ägaren som kom på att trimplanen nog fungerade tvärt om mot vad som stod på manöverpanelen, kommer den nu åtminstonde upp i 4500 varv och ca 20 knop. Hoppas inget annat händer nu, utan man kan börja njuta lite av båtlivet. Men det är klart, har man en nästan 40 år gammal skuta så får man ju räkna med att det blir lite problem då och då.Det är ändå nåt visst med en Catalina - men visst är hon lite baktung. För er som är intresserade har jag lagt till lite nya bilder från senaste provturen vid Pukaviksbukten i Blekinge i mitt fotoalbum. Trevlig och problemfri båtsommar önskar Lars-Inge (Honda) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 28 Juli , 2005 Hej alla! no närmar sig ännu en semester vecka (31) och då får det väl bli något söder ut mot göteborg eller marstrand för att sedan gå uppåt igen? det får vädret styra! Veckorna 25-27 var vi ute med båten och lämnade tjörn dagen innan midsommar, vi hade 1 regndag på 2 och en halv vecka.. det kallar jag tur. visserligen regnade det på nätterna men det räknas ju inte. detta kortet är taget utanför (norr om) Hamburgsund ön heter [ORANGE]Trinisla[/ORANGE] och är väl att rekomendera till er alla om ni besöker västkusten. Personligen tycker vi att kusten mellan Smögen och Hamburgsund är finast men det är klart alla ställen har sin charm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 28 Juli , 2005 ännu ett kort där ifrån! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 28 Juli , 2005 :tant Hej Conny. Kul att höra att det finns några som kan njuta av vädret, Själv har det inte blivigt några stora resor,mest testkörningar,såg på dina bilder att kapellet skiljer sej från mitt är det orginal eller är det egentillverkat. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 29 Juli , 2005 nja. när vi köpte båten så skulle det ingå ett nytt kapell MEN :shock: till vår stora förvåning så var kapellet visserligen nytt men det passade inte båten saknades 10cm i nederkant plus att det var fel och sönder sytt. Så vi fick beställa ett nytt i mitten av april. Då passade vi på att höja det lite samt att ha en hel öppningsbar lucka framtill. det är så dålig ståhöjd på originalet men jag tycker vi fick det snyggt [RÖD]eller?[/RÖD] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 29 Juli , 2005 Vad gav du för det, och var fick du det uppsytt? Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 31 Juli , 2005 :tant Det ser bättre ut än mitt orginal,har du några foton från nära håll skulle vara kul att se det på nära håll. MVH Anders :-Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 5 Augusti , 2005 Visst är man nöjd med båten, men VÄDRET...liknar ju inget, så dom få turer det kunnat bli är ju guld värda i sommar minnet. Båten funkar över förväntan, så när som på styrningen som är en aning glapp, sätter på hydralstyrning i vinter, samt drivknuten som knorrar och vibrerar en aning när man svänger hastigt i lite hastighet. Men en skön marchfart på 24knop vid 4000varv och ca 1,2l/dist får man vara nöjd. Har även utrustat henne med TV, 5,5tums LCD samt DVD till barnen. Satte även in en 42liters kylbox för att kunna hantera dricka o mat i rätt temperatur. Nya rutor i ruffen sattes även i våras, sågade ut dem i plexiglas själv, blev kanon. Det som nu även är på önskelistan är lite översyn av det elsystem som någon glad hobbyelektriker installerat. Ska även se över kapellet i vinter, antingen renovering eller nytt. Så nu får man bara hoppas på en skön sen sommar o höst. Ha det bra alla Catalinadigger´s Peo i Halmstad Grötvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
conny76 0 Postad 7 Augusti , 2005 Jag fick betala 13200kr för kapellet samt att vi köpte en korv för att rulla in den bakre delen av kapellet i när vi fäller ner det, kostade 600kr, men det var det värt med tanke på att det är ett vitt kapell. beställde det hos Kapell & Markisbyggarna på Lilla Askerön. Måttat direkt på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iron_eagel2 0 Postad 14 Augusti , 2005 Var ute i går (13/8) på en tur men det blev inte riktigt som det var tänkt, Båten gick tungt och toppade 16 knop motorn orkade aldrig att varva ur och planade knapt med fullt trimmplan, måste kanske byta stignig på proppen. Vi var 4 vuxna 3 barn men i alla fall något bättre borde det väll gå. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 18 Augusti , 2005 Det kan även vara tänningen som står fel det har hänt mig. Förra året när jag sjösatte och jag och kompisen tog en tur var det lika för mig. Man blev jätteorolig och den nya high speed propellern fick felet. Men bara vi stälde tänningen med stroboskop så gick det fint i gen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser